Az űripar és a teherautó-gyártás találkozása

Mind Tehergépjármű
2025.06.09.

Az alábbi példa bizonyítja, hogy még a kockaformának tűnő nyerges vontatók fülkéi is javíthatók aerodinamikai szempontból. A javulás ráadásul nem is kicsi.

A teherautók és a kamionok esetében az utóbbi időben egyre nagyobb hangsúly helyeződik az aerodinamikára. Ez nem valamiféle hóbort vagy szórakozottság eredménye, tényleg minden csepp üzemanyag számít. A Volvo Trucks bejelentette, hogy az FH, FH Aero, valamint az FM modellek esetében új megoldásokkal sikerült csökkenteni a légellenállást.

Melyek ezek? Nos, a legfontosabb változtatások között találjuk a fülkén lévő új légáramlás-stabilizátorokat, a meghosszabbított légterelőket, továbbá a módosított alvázburkolatokat. Ez 2%-os javulást jelent a tavaly piacra dobott Volvo FH Aero esetében, mindent összevetve pedig már hét százalékkal kisebb üzemanyag-fogyasztásról beszélhetünk, mint a korábbi Volvo FH esetében.

A szimulációkkal és a szélcsatornában eltöltött idő meghozta gyümölcsét ‒ a fülkén végrehajtott új változtatásokkal tovább javítjuk a nagyszerű aerodinamikai fejlesztéseket, amelyekből ügyfeleink profitálhatnak” ‒ mondta Jan Hjelmgren, a Volvo Trucks termékmenedzsment-igazgatója.

A legjelentősebb újítás a vezetőfülke felső sarkaiban, a szélvédő mellett elhelyezett légáramlás-stabilizátorok. A stabilizátorok egy gondosan megtervezett, apró, ferde szárnyakból álló mintázat segítségével szabályozzák, hogy a levegő hogyan áramlik a fülke sarkai körül.

 

Rendhagyó megoldásokon gondolkodtunk, és egy olyan technikát alkalmaztunk, amelyet általában űrrepülőgépeknél, Forma-1-es versenyautóknál és szélturbináknál alkalmaznak. A fülke felső sarkai kritikusak az aerodinamika szempontjából, de az új kameramonitor-rendszerünkkel új lehetőségekhez tudtunk hozzáférni ezen a területen, és a kamerák apró szárnyakban kerültek elhelyezésre” ‒ hangsúlyozta a szakember.

Míg a fülke légáramlás-stabilizátorai javítják az aerodinamikát a teherautó fülkéjének elején, két további fejlesztéshez is jobb feltételeket teremtenek. Egyik az 50 mm-rel meghosszabbított légterelő, amely a fülke és a félpót közötti rést hivatott csökkenteni, másik pedig a módosított alvázburkolat, hogy jobb összhangban legyen a hátsó sárvédővel.

Az új aerodinamikai elemek mostantól elérhetővé válnak a Volvo FH, FH Aero és FM modellekhez. A légáramlás-stabilizátorok ugyanakkor csak a Volvo FH és a Volvo FH Aero modellcsaládhoz járnak. Az új funkciók előnyei ugyanakkor mindenféle hajtásrendszer ‒ elektromos, gáz- és dízelüzemű teherautók ‒ esetében érvényesek.

Forrás: Vezess.hu/Aranyi Péter

Kapcsolódó cikkek

Az űripar és a teherautó-gyártás találkozása

Scania 430R Super Highline öthengeres nyerges vontató

Az ÉN Inter Cars-om: Budaörs – Meghívó Türmer Bélától

Ünnepi nyitvatartás: Pünkösd 2025

febi: Több mint szűrő – Ahol az apró részletek számítanak

A pollenszűrők fontossága