ZF Hajtáslánc a Formula-E-ben

Hírek Személygépjármű
2024.02.12.

ZF Hajtáslánc a Formula-E-ben

 

A motorsport mióta megjelent a köztudatban, a szórakoztatáson felül egy már-már alappilére lett az autóipar kutatás-fejlesztési ágazatán. A kapott adatokat pedig mind az abroncsgyártók, mind a gépjárművekkel (vagy azok alkatrészeivel) foglalkozó üzletágak is előszeretettel használják fel és alkalmazzák tömeggyártásuk hatékonyságának növelésére.

Az elektromos autók drasztikusabb elterjedését (amely nagyságrendileg 2019-2020 közé tehető) a 2014-től induló Formula-E nevű széria előzte meg, amely a névrokonaihoz (Formula 1, Super Formula stb.) hasonlóan egy nyitott kasztnis, egy üléses versenysorozatot taglal magában, amely a többi szériával ellentétben teljesen elektromos hajtással működő versenyautókkal zajlik.

A ZF ebben a versenysorozatban (is) mára rengeteg adatot, valamint tapasztalatot gyűjtött. A Mahindra Racing csapatával a Covid-19 járvány utáni (nem csak motorsport oldalról) nehéz időszakban kifejlesztettek egy teljesen új elektromos hajtásláncot az autójukhoz. A korábbi évek adatait felhasználva sikerült finomítani a technikai megközelítést, különösen a súly és hatékonyság szempontjából.

A ZF Elektromos Hajtáslánc Technológiai részlegéért felelős vezérigazgatóségi tagja Stephan von Schuckmann a következőképp fogalmazott: „A ZF azért használja ki tapasztalatait a technológia alkalmazásában a legkeményebb körülmények között a motorsportban, hogy tanulhasson a tömegtermékeihez.”

A ZF Formula E hajtáslánca szilícium-karbidra támaszkodik az inverterében. Ez a félvezető anyag ígéretes alternatívája a korábban széles körben használt szilíciumnak, mivel jelentősen magasabb hatékonyságot tesz lehetővé ugyanazzal a teljesítményszinttel. A szilícium-karbid chipek akár 7%-kal is növelhetik az elektromos járművek hatótávját. Ugyanakkor a nagy hatékonyság miatt a szilícium-karbid félvezetők ideálisak 800 voltos hajtóműrendszerekhez. Így majdnem felére csökkentik az elektromos autók töltési idejét a jelenlegi 400 voltos technológiához képest.

A hajtáslánc főbb adatai:

  • Több mint 97%-os hatékonyság verseny körülmények között
  • Megközelítőleg 290 km/h végsebesség
  • Több mint 7 kW / kg teljesítménysűrűség

Ezzel a technológiával a tömeggyártás számára tehát nem csak a hatékonyságból fakadó problémákat, de a rohanó világunkba nehezen implementálható hosszú töltési időre is megoldást talált a vállalat.

A motorsport tehát az autózás szerves részeként a közúti gépjárművekre, és azok fejlesztésére is hatással van. A ZF pedig egy, az olyan márkák közül, akik az ebből fakadó kutatás-fejlesztésüket felhasználva igyekszik mindenki számára elérhetővé tenni technológiájukat.

 

Az Inter Carsnál a ZF termékekeinek széles választéka megtalálható.

Kapcsolódó cikkek

Üzemanyagszűrő – tiszta üzemanyagot a motorba

Az előző generációs DAF XF 480 győzött hét márka 3 éves összehasonlításában

Delphi szereléstechnikai tanácsok

AZ AUTO BILD NEMZETKÖZI GUMIABRONCS MAGAZIN SZERINT A PIRELLI A LEGJOBB NÉGYÉVSZAKOS GUMIABRONCS GYÁRTÓ 2024-BEN

LUK – Vitathatatlan Szakértelem a hajtáslánc területén – 2. rész

NTK – A járműelektronikai márka