fbpx

Klímakomfort-rendszer a megújuló energiával működő járművekben 2. rész: Diagnosztika lépésről lépésre

2022-05-13T13:12:32+02:002022. május 11.|Címkék: , |

0

Az ellenőrzés megkezdése

Kezdjen bele az NEV hőszivattyús rendszerének ellenőrzésébe úgy, mint bármely más hagyományos klímarendszerbe. Először ellenőrizze, hogy a rendszer a beállított paraméterek szerint működik-e. Olvassa el a gyártó útmutatóját a fűtési / hűtési funkciók számáról és egyesével indítsa el és tesztje őket. Ne felejtse el, hogy a külső hőmérséklet befolyásolhatja a hűtőközeg áramlását a rendszerben. Ennek eredményeként a körben az áramlást szabályzó szelepek a környezeti hőmérséklethez viszonyítva nyílnak vagy záródnak, ha a rendszer megfelelően működik. Ha nem, fennáll annak a veszélye, hogy az alkatrészek leállnak.

 

Az első ellenőrzéskor haladjon végig azokon a lépéseken, melyeket már a hagyományos klímarendszernél megismert. A rendszer teljesítményellenőrzése mellett ezek közé tartozik a

 

  • A kör vizuális ellenőrzése
  • A kör alkatrész-hőmérsékleteinek szabályozása
  • A rendszer statikus és üzemi nyomásának ellenőrzése
  • A kör tömítettségének ellenőrzése
  • Az OBD és elektromos rendszer vizsgálata

 

 

Speciális eljárások

Ne feledje, hogy a biztonság kulcsfontosságú a nagyfeszültségű rendszerekkel való munka során. A rendszert azonban csak akkor kell lekapcsolni, ha például a klímakompresszor cseréjével megbontja a HV (nagyfeszültségű) rendszert. Nem szükséges lekapcsolnia a hőmérséklet vagy nyomás diagnosztikai teszthez.

Kövesse a specifikus eljárásokat és használjon védőfelszerelést és szerszámokat. Csak képzett szerelők végezhetnek javításokat, így ismerje meg a biztonsági protokollokat, mielőtt belekezdene a javításba. Szánjon időt arra, hogy megismerkedjen a szerelni kívánt jármű elektromos rendszerének kapcsolási rajzaival.

A nagyfeszültségű rendszer lekapcsolása a gyártmány és a modell között is különbözhet, ezért győződjön meg róla, hogy a lekapcsolási művelet végrehajtása előtt a megfelelő és szükséges gyártói dokumentációt tanulmányozza.

A rendszer kiürítési és töltési eljárásaihoz speciális OBD parancsra lehet szükség az áramlásirányító szelepek működtetésekor. Ellenkező esetben előfordulhat, hogy a kiürítési vagy töltési eljárások nem lehetségesek. Ne feledje, hogy a hőszivattyú kör több szeleppel is rendelkezhet a belső áramlások szabályozására és gyakran jelentősen nagyobb hűtőközeg mennyiséget tartalmaz.

 

Milyen szerszámokra van szükségem

A hőszivattyús rendszertől függően különböző, új szerszámokat használhat. Ezek meghatározásához vizsgálja meg közelebbről a hűtőközeget. Nem lesz szüksége új eszközökre, ha a hőszivattyú R1234yf-et használ. Ha Ön már tanúsított szerelő, akkor a műhelyében vannak olyan eszközök, amelyekkel kicserélheti vagy megjavíthatja az alkatrészeket.

 

  • Digitális hőmérő, vezeték nélküli fogók vagy műszerek: Mivel sok paramétert kell meghatároznia, javasoljuk, hogy precíz hőmérőt vagy műszereket használjon, ha lehet, vezeték nélkülieket, mert azok megkönnyítik a folyamatot.

 

  • Nagyfeszültségű szerszámok és védőfelszerelések: csak jóváhagyott felszereléseket és 1000 voltos, szigetelt szerszámokat használjon. Ne feledje, hogy képzettnek kell lennie és engedéllyel kell rendelkeznie a HV-berendezéseken való munkavégzéshez. Soha ne dolgozzon egyedül nagyfeszültségű rendszereken.

 

  • Ha a rendszer R744-gyel (CO2) van feltöltve, fektessen be a hűtőközeggel való használatra jóváhagyott szerszámokba. A klímatöltő állomásnak, a csatlakozóknak, a tömlőknek és a nyomásmérőknek R744 (CO2) szabványúnak kell lenniük. Funkciójuk megegyezik az R1234yf funkciójával, de az R744 (CO2) magasabb munkanyomása akár tízszer nagyobb is lehet; ezért az eszközöknek képesnek kell lenniük ellenállni a nagy nyomásnak. Ezenkívül a rendszer kenőanyagának az R744 (CO2) számára megfelelőnek kell lennie, ami lehet POE vagy PAG. Nézze meg a kompresszor specifikációit, hogy ellenőrizze, a megfelelő olajjal dolgozik-e.

 

Szükségesen ellenőrzendő alkatrészek

A Nissens azt javasolja, hogy az ellenőrzés terjedjen ki a következő alkatrészekre:

IHX

Ez az eszköz növeli a kompresszor bemenetének hőmérsékletét. Hőmérővel vizsgálhatja a bemenet és a kimenet közti hőmérséklet különbséget az egység állapotának ellenőrzéséhez. Ezután már láthatja, hogyan növeli a hőmérsékletet a klímarendszer magasnyomású oldaláról érkező, hűtőközeget használva.

Elektromágneses szelepek

A szelepek OBD eszközzel ellenőrizhetők. De ez nem feltétlenül mutatja meg, ha a szelep kissé nyitva van. Ahhoz, hogy biztos lehessen benne, mérje meg a szelepet mindkét oldalán hőmérővel. Ha a szelep teljesen zárva van, jelentős hőmérsékletkülönbség jelentkezik. Ha nem, a hőmérsékletnek mindkét oldalon azonosnak kell lennie. Ha a kimeneten lévő csövet hidegnek érzi, tudhatja, hogy a szelep kissé nyitva van, mert a hűtőközeg tágulni kezd. A szelepek árammérése multiméterrel hasznos lehet annak meghatározásában, hogy a szelep megfelelő jelet kap-e a záráshoz vagy nyitáshoz. Az ilyen vizsgálat elvégzéséhez ismernie kell az üzemi feszültségekre vonatkozó gyártói adatokat.

 

 

Hőmérséklet érzékelők

Ezek ugyanolyan típusúak, mint egy hagyományos klímarendszerben, de közülük több is vezérli a hőszivattyú körben lévő áramlást, mégpedig több szelepen keresztül és fordított áramlásokkal. Diagnosztikai eszközzel tesztelheti őket vagy egy egyszerű hőforrással vizsgálhatja az érzékelőt, hogy megnézze, reagál-e.

 

 

 

Nyomásérzékelők

Diagnosztikai eszköz nélkül nehéz őket ellenőrizni. Mivel csak egy-egy alacsony- és magasnyomású oldalú szervizcsatlakozó van, nem fog pontos értékeket kapni bizonyos érzékelőknél.

Kondenzátor

Rendszeresen ellenőriznie kell ezt az alkatrészt szennyeződés, deformitás és a hőcserélő felület károsodása szempontjából. Ne feledje, hogy ha nincs hőátadás a kondenzátoron keresztül, a hűtőközeg nem alakul át folyadékká, ezért nem történik hűtés vagy fűtés. A rendszervezérlő egység által tárolt hibakódok mellett a meghibásodott kondenzátor működése által okozott, nem megfelelő munkaparaméterek súlyos károsodást okozhatnak a klímakompresszorban.

 

 

 

Hőkondenzátor / Belső kondenzátor

Ez a hőcserélő a kondenzátor funkciójával működik a hőszivattyús rendszerben és leadja vagy elnyeli a hőt. Közel van az elpárologtatóhoz, és ezért a műszerfal megfelelően védi. Mindenképpen győződjön meg róla, hogy nincs-e valami, ami megakadályozza a levegő áramlását, illetve, hogy a légáramlást szabályozó terelőlamellák megfelelően működnek-e.

 

Elektromos klímakompresszor

Az akkumulátoros vagy hibrid jármű hőszivattyús rendszereiben ez egy nagyfeszültségű, elektromos kompresszor. Mint minden egyéb klímarendszerben, ez a rendszer szíve és élettartama döntő fontosságú az egész rendszer működésében. Fontos megemlíteni, hogy ezek a kompresszorok rendkívül robusztus, elektromos motorral hajtott egységek, amelyek a spirál technológián alapulnak. Többségüknek speciális kenőanyagra van szükségük, melyek nem lehetnek vezetőképesek.

Mint minden más elektromos eszköz esetében, a kompresszor működése is a feszültség jeltől függ, amelyet a szerelőnek is diagnosztizálnia szükséges. Ajánlott az oszcilloszkóppal történő speciális hibakeresés, valamint az OBD és a bemeneti jelek ellenőrzése. A kör belső tisztasága szintén döntő fontosságú a spirálkompresszor vitalitása szempontjából.

 

 

Ne hagyja abba a tanulást

A hibrid és elektromos járművek hamarosan klímajavításokra és rutinszerű karbantartásra kerülnek. Az Ön tudása a klímaberendezések hibafeltárása és javítása terén a folyamatos siker záloga lesz az autóipari / klíma üzletágban.

Rengeteg tananyagot teszünk közzé az NEV klímarendszerekről és többek között arról, hogyan lehet átöblíteni a hőszivattyú köröket vagy kicserélni a nagyfeszültségű klímakompresszort. Tovább folytatjuk az NEV-hez kapcsolódó cikkeket melyeket és még több műszaki anyagot is elérhet szakértői portálunkon keresztül, amit a www.nissens.com/experts weboldalon talál.

001

A hőszivattyús rendszer sokkal fejlettebb, mint a hagyományos klímakör. Győződjön meg arról, hogy a javítás előtt megtanulta a rajzokat, a legfontosabb összetevők elhelyezését és funkcióit.

002

A rendszerteljesítmény ellenőrzése a hibakeresés alapjaihoz tartozik. Szánjon időt arra, hogy alaposan ellenőrizze az egyes fűtési és hűtési módok teljesítményét.

003

Vannak hűtőközeg paraméterek, amelyek sokat elárulnak a rendszer állapotáról. A kör alkatrészeinek hőmérséklete és a nyomásdiagnosztika soha nem megy ki a divatból.

004 Biztonság

Tanuljon alaposan és tartsa be a jármű biztonsági eljárásait. Ez segít elkerülni az áramütést, a személyi sérüléseket és a súlyos rendszerkárosodást.

005 Nyomások

A nagynyomású R744/CO2 közegű hőszivattyúk egyre inkább alkalmazva lesznek az akkumulátoros járművekben. Ezen a rendszerek szervizeléséhez többek között egy megfelelő töltőállomásra és sokkal robusztusabb kialakítású eszközökre van szükség.

006

A hőszivattyús rendszerekben sok elektromágneses szelep található. Ellenőrizze őket a működésüket vezérlő bemeneti jelek és áramok szempontjából. Ha szükséges, öblítse ki vagy cserélje le őket.

007

A fő kondenzátor állapota az egyik legfontosabb ellenőrzési pont.

008

A hőkondenzátor kevésbé van kitéve a szennyeződésnek és az elhasználódásnak, mivel jól illeszkedik a HVAC dobozba. Győződjön meg arról, hogy nincsenek áramlási akadályok az egységben.

009

A nagyfeszültségű, elektromos klímakompresszor speciális kenőanyagot igényel. Hibaelhárításkor a vizuális, hang és OBD ellenőrzés mellett érdemes a bemeneti jeleket ellenőrizni és az aktuális diagnosztikát is elvégezni.

 

 

 

Iratkozz fel hírlevelünkre!


Kövess minket közösségi oldalainkon!

Go to Top