A klímahasználat fortélyai az autóban – Fontos, mit, mennyire és hova irányít az ember, mert sok baj lehet belőle

Meleg van mostanában, ezért ahogy az autóba ülünk, máris nyomatjuk a klímát. Érdemes foglalkozni azzal, mit, mennyire, hova irányít az ember, mert sok baj lehet belőle.

Beindítod a motort, megnyomod a varázsgombot (ha ugyan nincs fixen bekapcsolva az autódban ilyenkor), és ha legalább közepesen karbantartott az autód, pillanatokon belül dől rád a hideg légáramlat. Negyven fokban, pláne párában sokaknak nincs nagyobb áldás, mint egy légkondi az autóban. Aztán páran jól meg is betegszenek tőle, ha nem vigyáznak.

Van ugyanis néhány alapszabály, amit nem árt figyelembe venni, amikor fúvatod magadra a kintinél jóval hidegebb szelet. Amikor beülsz a forró kocsiba, először tekerd le az összes ablakot, mert úgy sokkal hamarább kimegy vagy tizenöt foknyi meleg, mint ha a gyors lehűtés feladatát a szegény légkondicionáló rendszerre bízod. Addig is persze már bekapcsolhatod a légkondit, hogy összeszedje magát, de az első fél percben hidd el, sokkal hatásosabb a nyitott ablak, pláne, ha mozog is az autó, aztán onnantól lefelé dolgozzon meg a pénzéért a technika.

Bár a nagy melegben jól esik a hűsítő fuvallat, azért érdemes óvatosan bánni a hőmérséklet különbséggel.

Bár a nagy melegben jól esik a hűsítő fuvallat, azért érdemes óvatosan bánni a hőmérséklet különbséggel.

Nehéz ezt elfogadni, de az orvosok azt mondják: nem szabad hét foknál nagyobb különbséget beállítani a kinti és a benti hőmérséklet között. Ez persze nem reális, mert sok autónál, ha kint negyven a fok, s a szabályt betartva te bent harmincháromra tekered a szabályzót (már ha hőfokszabályzós a klímaberendezésed, nem pedig az egyszerű fajta), különféle műszaki anomáliák miatt akár még fűteni is kezd a rendszer, de ha nem, akkor se fog úgy sok hideget adni. Nem lehet az ember elvágólagos ilyen ügyekben, de arra azért figyelj, hogy ne „LO” meg „17” meg „MIN” (vagy némelyik állásban „MAX AC”) állásokba tekerd a cuccot, ugyanis az óriási hőmérséklet-különbség csúnyán megterheli a szervezetet oda is, vissza is, egészen a szívinfarktus-veszélyig. Ha kint olvad az aszfalt, te bent elégedj meg 25-28 fokkal a panelen, ne menj lejjebb a 22-re.

Soha ne irányítsd tartósan közvetlenül magadra a légrostélyt. A legtöbb autóban a középsőket egymással szemben, befelé, a külsőket pedig a váll mellett az ablak felé mutató irányba érdemes állítani. Hidd el, talán egy pöttyet lassabban, de így is kihűl majd az utastér, ráadásul sokkal egyenletesebben is tesz. Nem mellesleg pedig talán a hátsó utasoknak is jut némi hűvösség, a figyelmesség sem utolsó dolog. Persze vannak három-, négyzónás légkondicionálóval szerelt autók, de nem sokaknak jut olyan, a többségben az elöl ülők kapják a tavaszi fuvallat java részét. Összefoglalva: vállra, könyökre, kézre tartósan soha, mert annál rondább, éveken át tartó ízületi problémát, mint amit a klímaberendezés tud okozni, nehéz másutt összeszedni.

Nem hiába állítható a rostély, ne magadra fújd közvetlenül a levegőt!

Nem hiába állítható a rostély, ne magadra fújd közvetlenül a levegőt!

Érdemes a „RECIRC”-gombot (ha piktogrammal ábrázolják, akkor ez olyan, mint egy visszafordulást jelző nyíl, csak ez fekszik) benyomni, mert olyankor a percről-percre hűvösebbé váló benti levegőt szívja vissza és hűti tovább a berendezés, tehát gyorsabban lehűl az utastér. Viszont ha kintről kell szívnia a levegőt (kikapcsolt „RECIRC”), olyankor mindig a friss, forró légáramot próbálja lehűteni, ami elég reménytelenné teszi számára a dolgot. Gyorsításkor, előzéskor pedig nem kell kikapcsolgatnod az AC-t – azok az autók, amelyekben csak kicsi és gyenge motor van, mindig lekapcsolnak padlógáz táján, ne aggódj. A többi meg elbírja, észre se veszed, hogy a klíma is rabol pár lóerőt.

Ha ezek után van még kedved optimalizálni a viszonyokat, keresd ki azt a menüt vagy kapcsolót, amelyik a befúvás irányát határozza meg, és válaszd ki, hogy ne csak arcra fújjon, jobb inkább a „lábra és szélvédőre” irány. Igen, most ezzel épp megint lassítasz a lehűlésen, de azért nem annyira sokat, viszont az egyenletes hőmérséklet-eloszláson sokat segítesz. Jobb lesz így, meglátod.

Ha valahová megérkezel a kocsiddal, de még egy helyben állsz, mert telefonban vagy, öt Messenger-üzid jött, vagy meg kell nézned az időjárást, inkább állítsd le a motort, szállj ki és csukd be az autót, majd inkább folytasd a dolgod az áruházban, az irodában, vagy a ház előterében, ahova indultál, s ahol szintén hűvös van. A járó motor ugyanis tovább melegíti ezt az amúgy is szerencsétlenül felmelegedett Földünket, ráadásul mérgező gázokat is ereget.

A modern klímák már rengeteg módon beállíthatók. Használd ki a lehetőségeket, hogy elérd a számodra legkellemesebb hatást.

A modern klímák már rengeteg módon beállíthatók. Használd ki a lehetőségeket, hogy elérd a számodra legkellemesebb hatást.

Egy utolsó szó még: ne csak nyáron, nagy melegben kapcsold be a légkondit, hanem – furán hangzik – de legalább két-háromhetente a hidegebb időszakokban is, egész évben. A klímarendszer csöveiben ugyanis nemcsak gáz, hanem vele némi kenőolaj is kering, s ha időszakonként nem jut körbe, belülről rozsdásodik, dugul el a rendszer, ezért is járnak néhányan olyan gyakran klímaszervizbe. Ha elkap a novemberi eső – vagy akár a februári havazás -, úgyis a légkondi tudja a leghatékonyabban eltüntetni a párát az ablakokról, meglátod. És azzal le is tudtál akkor kéthétnyi karbantartást.

Ami pedig az egészség szempontjából a legfontosabb: minden évben tisztíttasd ki a klímaszűrőt szakműhelyben, mert a klímarendszer hűvös, nedves zugaiban könnyen tenyésző gombák és baktériumok meglehetősen könnyen okoznak asztmát és egyéb súlyos légúti megbetegedéseket. A klímaberendezés a barátod – de legalább egy kevés törődésre igényt tart.

Forrás: blikk.hu Speedzone

A motointegrator.com segít megtalálni a megfelelő autószervizt a klíma kitisztíttatásához!

 

2021.07.16.

Ezen a weboldalon sütiket használunk.
Adatvédelmi nyilatkozat