fbpx

Fordulópont az elektromos autózásban? I. rész

2020-03-26T11:36:08+01:002020. április 1.|Címkék: , , |

0

Négyszeres energiasűrűség kompakt és megbízható kiszerelésben

Áttörést értek el az elektromos autózás terén egy új, biztonságosabb, korszerűbb technológiával.
A felfedezés alapvetően megváltoztathatja az akkumulátorokról alkotott képünket. Az új technológia több téren is
jobbnak, hatékonyabbnak bizonyult elődjénél, segítve ezzel az elektromos autózás egyre nagyobb térhódítását.

Egy svájci energiatechnológiai vállalat vezetője állítja: kifejlesztették a világ első lítium alapú újra – tölthető akkumulátorát, amelynek energiasűrűsége 1000 Wh/kg, megduplázva ezzel a most használt járművek akkumulátorának energiasűrűségét, és az elektromos autóknak egyetlen töltéssel 1000 km-nél nagyobb hatótávolságot tesz lehetővé.
Emellett az akkumulátor olcsóbb anyagokat használ, és nem gyúlékony. Úgy tűnik, az elektromos autózásban jövőt látó milliók álma hamarosan beteljesülhet, és azok kételyei is eloszlanak, akik az egymással versengő alternatív (nem kőolajszármazékokkal megoldott) járműipari meghajtások árnyoldalain és technikai hátrányain fanyalognak.

Egyszerre három jelentős áttörés: kiküszöbölték az akkumulátor gyúlékonyságát, elérték az energia nagy sűrűségét és csökkentették a drága alapanyagoktól, segédanyagoktól való függést.
Az akkumulátor biztonságosabbá tételét a nem gyúlékony szervetlen elektrolit használata tette lehetővé.
Kémiai alapjainak köszönhetően az akkumulátor magas energiasűrűsége nagy hatékonyság ugrást eredményezett, egyúttal az olyan, hagyományosan drága alapanyagoktól való függés is megszűnt, mint pl. a kobalt.
Alan Greenshields elmagyarázta, hogy évekig kutatták a szervetlen elektrolitok minden aspektusát, mielőtt sikerült elérni az áttörést. Elmondta, hogy „A vállalat nagy teljesítményű terméke stabilitása elérésének a kulcsa a szerves anyagok kiküszöbölése, mert ennek köszönhetően megszűnik az akkumulátorok biztonsági kockázata és kémiai instabilitása.”

Az eddig használt szerves elektrolitok, vezető sók és oldószerek éghetőek, tehát ha van egy forró pont a cellában, vagy ha meghibásodás esetén egyszerűen a forró fémekkel érintkeznek, meggyulladhatnak. Ez a hagyományos li-ion akkumulátorok egyik nagy kockázata: amint egy cella elkezd égni, az előállított energia olyan magas, hogy más cellák is részt vesznek a reakcióban. Szélsőséges esetben a tűz akár más akkumulátorrendszerre is ugorhat, ha azok közel vannak. Ez okozza a legtöbb fejfájást a hagyományos lítium-ion rendszereknél, és ezt sikerült most kiküszöbölnie a cégnek.
A cég már bizonyította a nem gyúlékony, szervetlen újratölthető akkumulátorok áttörő jellegét az első termékével, amelyet 2018 végén indítottak el szervetlen rácsméretű lítium-ion akkumulátor technológiával. Ez az akkumulátor több ezer ciklusra képes biztosítani a szükséges energiát a standard lítiumelemek költségének egyharmadáért. A technológiát jelenleg az Egyesült Államokban használják, és gyors frekvenciaszabályozási szolgáltatásokhoz nyújt energiatárolási hátteret.

Most a cég új terméket kíván bevezetni a piacon a vállalat németországi létesítményeinek kísérleti gyártásával. Ezt követi az akku- és autógyártókkal való partnerségek engedélyezése. Az új cella végleges fejlesztése és forgalmazásának engedélyeztetése várhatóan három-öt évig tart.
Vannak azonban más piaci szereplők is, akik próbálkoznak az akkumulátor piacképességének növelésével, a tárolókapacitás határainak feszegetésével, de eddig még senki sem hozta létre ezt a mértékű technikai újítást. Ezen túlmenően a vállalat a kémiai részletek nagy részét üzleti titokként nem publikálja, ami talán érthető is a versenypiacon. A fejlesztéseik és elért eredményeik jogi levédése is hosszas folyamatnak ígérkezik.

 

Forrás: Németh Kristóf, GOGREEN magazin

 

Iratkozz fel hírlevelünkre!


Kövess minket közösségi oldalainkon!

Go to Top