fbpx

Egy hibrid és egy elektromos Honda

2020-04-03T14:11:12+02:002020. február 27.|Címkék: , , , , |

0

A Honda Jazz következő nemzedéke nyártól lesz kapható, kizárólag hibrid hajtással.

A júniusban forgalomba kerülő új Jazz a típus történetében először kizárólag hibrid hajtáslánccal lesz kapható Európában. Maga az e:HEV rendszer a CR-V-ben található hibrid hajtás kicsinyített verziója, de a működési elv azonos: alapvetően a két villanymotor hajt, az 1,5 literes benzinmotor csak áramfejlesztésre szolgál,kivéve nagy sebességnél, amikor közvetlenül hajtja az első kerekeket. Energiaforrásként lítium-ion akkumulátorcsomag szolgál, az erőátvitelről pedig fix áttételű nyomatékelosztó gondoskodik, így váltások nincsenek, a gyorsítás sima és folyamatos.

Inkább kis egyterű, mint hagyományos kisautó
FORRÁS: HONDA

A Jazz 9,4 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára, ami 0,9 másodperccel jobb az új Toyota Yaris hibrid idejénél, viszont a fogyasztása rosszabb, de így is remek. Vegyes üzemmódban4,5 liter benzint kér 100 kilométerrea WLTP szabvány szerint, ami 0,8 literrel nagyobb, mint a másik japán kisautó étvágya. Az e:HEV hibrid hajtáslánc három üzemmódban használható, melyek között észrevétlenül vált a vezérlő elektronika:

EV Drive – elektromos, azaz tisztán elektromos üzem esetén a lítium-ion akkumulátorról táplált villanymotorok mozgatják az autót.
⦁ Hybrid Drive – hibrid módba kapcsolva a benzines erőforrás hajtja az áramtermelésért felelős generátort, ezáltal biztosítva az elektromosságot az autót mozgató villanymotornak.
⦁ Engine Drive – benzines állásban a benzines motor tengelykapcsoló beiktatásával, közvetlenül hajtja a kerekeket, főleg autópálya-tempónál.

Belül maradt a legnagyobb

Igényes a műszerfal, fejlett az ember-gép interfész
FORRÁS: HONDA

Az új Jazz fejlesztésekor a Honda arra törekedett, hogy a kisautó megőrizze kategóriaelső helykínálatát, ami állítólag sikerült. A csomagtartó alaphelyzetben 298 literes, a hátsó támlák ledöntésével pedig 1203 literesre bővül. A tágas helykínálat elsősorban a hibrid hajtáslánc logikus elrendezésének köszönhető, különféle elemei ugyanis elfértek a motortérben és a karosszéria kihasználatlan zugaiban. Megint az első ülések alá került a benzintank, ami lehetővé tette a „mágikus” (felhajtható ülőlapú) hátsó ülések beépítését.

A mágikus hátsó ülés már a Hondák védjegyének számít
FORRÁS: HONDA

Sokat fejlődött az új, Honda e-ből átvett infotainment rendszer, amit jól mutat, hogy a gyár szerint 58%-kal kevesebb idő elegendő a beállításokhoz.Az érintőképernyő kezelése pont úgy történik, mint az okostelefonoké,azaz tapintással és simítással vezérelhetők a szoftverek, lapozhatók az oldalak, görgethetők a listák. Az előre telepített alkalmazások között ott találjuk a – USB-kábellel és/vagy Bluetooth-szal kapcsolt – Apple CarPlayt és Android Autót is. Ezentúl WiFi hotspot is elérhető lesz.

Az új infotainment rendszer a Honda e-ből származik, de kettő helyett csak egy érintőképernyője van
FORRÁS: HONDA

Megjelent a mesterséges intelligencia alapú Honda Személyi Asszisztens, amely megérti az angolul adott utasításokat is tartalmazó élőbeszédet, sőt a szövegkörnyezetet is figyeli, hogy a netes szolgáltatások minél szélesebb skálájához férhessenek hozzá az utasok.Az asszisztens az „OK Honda” kifejezés kimondásával aktiválható,ezt követheti valamilyen parancs vagy kérdés-kérés a vezető részéről.

A terepcsomagos, emelt futóműves kivitelt Crosstarnak hívják
FORRÁS: HONDA

Az „emberi” válaszról absztrakt arcot formáló animáció gondoskodik, ez különféle arckifejezésekkel is igyekszik megkönnyíteni a kommunikációt. Állítólag az autó és a vezető kötetlen beszélgetést folytathat angolul, a mesterséges intelligencia kérdéseket és válaszokat is képes feldolgozni.

Az autók iPhone-jának nehéz ellenállni, pedig vannak hibái – Honda e

Az első tisztán elektromos Honda elképesztően jól néz ki, és sokat tud, de állami támogatással is drága, és hamar lemerül. Nem lesz tömegtermék, de nem is annak szánják.

A lámpák közötti fekete paneleket egyedi, konkáv profil teszi látványossá. Kattintson a képre, galéria nyílik!
FORRÁS: HONDA

Régen váltott ki akkora lelkesedést egy tanulmányautó, mint 2017-ben a Honda Urban EV a Frankfurti Autószalonon. A fehér kisautó legelső Civicre emlékeztető, mégis modern formája, nappali hangulatot árasztó, kijelzőkkel telerakott belső tere és elektromos hajtása telitalálatnak bizonyult; olyan volt a kocsi,  mintha nem is a pragmatikus Honda, hanem az Apple tervezte volna.

A hátsó kilincseket az ablak tövébe rejtették. Hosszú a tengelytáv, rövidek a túlnyúlások
FORRÁS: HONDA

Két évvel később, 2019 őszén már a Honda e névre átkeresztelt szériaváltozat is bemutatkozott. Természetesen sokat változott a forma két év alatt a gyárthatóság és a használati érték növelése miatt – például kisebbek lettek a kerekek, három helyett öt ajtót kapott – de a japános cukiság, a keret nélküli ablakok, a kerek LED lámpák megmaradtak. Sőt, a kamerás visszapillantókat sem kaszálta el a pénzügyi osztály, és ami a legmeglepőbb, hogy az Audival ellentétben még felárat sem kér értük a Honda.

Kisebb, mint a Jazz

Jól rímel a farkiképzés az orrhoz. Az antennákat a hátsó szpojler mögé rejtették
FORRÁS: HONDA

A 3,9 méteres új kisautó 10 centivel rövidebb a Jazznél, a magassága 4, a szélessége 6 centivel kisebb, de utóbbi csak a tükrök hiányának köszönhető. Bár a tengelytávjuk tökéletesen megegyezik (2,53 m), a két Honda teljesen más alapokra épül. A villanyautó számára ugyanis egy új, hátsókerék-meghajtásos platformot fejlesztettek ki, a hajtást nem csak a jobb menetdinamikai tulajdonságok miatt vitték hátra, hanem azért is, hogy az első kerekeket minél jobban el lehessen fordítani. Akár 50 fokban is kitérhetnek, ezért elképesztően kicsi, 8,6 méter a fordulókör átmérője, ami majdnem 2 méterrel kisebb a Jazzénél. Emiatt az az érzésünk, hogy a saját tengelye körül megfordul.

A gyűrűkben 12 LED sorakozik egymás mellett, melyek számos módon képesek felvillanni.
Érkezésnél körbeszalad a fény a lámpa körül, így üdvözli közeledő tulajdonosát a kocsi
FORRÁS: HONDA

A vízzel hűtött/fűtött, 35,5 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátort mélyre, a padlóba építették be, ezért a tömegközéppont csak 2 centivel van magasabban (50 cm), mint az NSX szupersportautóé. Kétféle villanymotorral lehet rendelni a Honda e-t, a gyengébb 136, az erősebb 154 lóerős, a nyomatéka mindkettőnek 315 Nm, ami már elindulás után azonnal rendelkezésre áll. Hogy ilyen motorerő ellenére sem túl kimagasló a gyorsulás (9 és 8,3 másodperc), az a több mint 1,5 tonnás tömegnek köszönhető. Egy BMW i3 ennél két mázsával könnyebb, mert a karosszériája szénszálból készül, a Hondáé viszont acél.

Milyen belül?

Elképesztően mutat a belső tér a teljes szélességben végigfutó kijelzőerdőtől
FOTÓ: GULYÁS PÉTER

Szerencsére az utastér méltó a külsőhöz, a skandináv nappalikat, elegáns lounge-okat idéző formák és anyagok otthonos légkört teremtenek. Érződik, hogy azokra a tulajdonosokra is gondoltak, akik a töltési időt az autóban ülve fogják eltölteni. Elöl szellősnek érződik a kabin, köszönhetően a világos színeknek, az átjárható lábtérnek, a karcsú tetőoszlopoknak és a nagy ablakfelületeknek (még a tetőablak is széria).

A Duna TV-t idézi az élő akvárium animációja, ami csak álló helyzetben hívható elő.
A Peugeot tanulhatna a Hondától: tele van kijelzővel a beltér, a klíma mégis külön irányítópanelt kapott
FOTÓ: GULYÁS PÉTER

Az ülések puha, szürke tweed-szerű szövetkárpitozást kaptak, a biztonsági övek pedig barnák. Elegáns a kétküllős, hossz- és tengelyirányban is állítható kormány, amelynek annyira apró a közepe, hogy az ember alig hiszi el, hogy belefért a légzsák.

Digitális majális: képernyők minden mennyiségben

Hangulatos a fahatású betétektől a kabin, a minőség a prémiumautókat idézi
FORRÁS: HONDA

De a legkülönlegesebb, hogy a műszerfal teljes szélességében képernyőkből áll, nem kevesebb, mint öt darabból. Ebből a két szélső a visszapillantó tükröket helyettesítő kamerák képét mutatja, aztán van egy 8,8 colos TFT a vezetővel szemben, a műszeregység, tőle jobbra pedig két 12,3 colos képernyő a multimédia-rendszernek. Hatalmas előrelépés ez a Hondától, a gyártót ugyanis sok kritika érte eddig (jogosan) az ósdi és nehezen kezelhető infotainment rendszerei miatt, most azonban kétségkívül szintet léptek.

A két nagy, jó felbontású multimédia-képernyőre animált háttértémákat (például erdőt vagy élő akváriumot) is rá lehet tölteni, ezért olyanok, mintha egy laptop képernyői lennének. Mivel matt a felületük, erős napsütésben sem tükröződnek vészesen. Használatuk egyszerű, akinek volt már okostelefonja, ezekkel is simán elboldogul: az éppen futó applikációk sokaságát gombnyomásra feldobja a rendszer, közöttük pörgetve lehet választani, amit be akarunk zárni, csak felfelé kell húzni. Egy érintéssel meg lehet cserélni a két képernyő tartalmát (kivéve a vezetéstámogató rendszerek menüjét), így például a vezető át tudja küldeni az első utasnak a navigációt, hogy ő pötyögje be a címet.

Remek a kidolgozás, ízlésesek a részletmegoldások. Bal oldalt a parkoló-automatika gombja látható,
amely ötféle módon tud beállni egy helyre, a pedálokat és a kormányt is kezeli
FOTÓ: GULYÁS PÉTER

Tényleg elképesztő a szolgáltatások kínálata. Természetesen van Apple Carplay és Android Auto is, a képernyőkre HDMI csatlakozón bármilyen tartalmat rá lehet küldeni, alul még egy 230 voltos konnektor, egy 12 voltos csatlakozó, valamint három USB is rendelkezésre áll. Nem hiányzik a verbálisan (angolul) kommunikáló digitális asszisztens és a beépített wifi router sem, a kulcsot el lehet küldeni digitális formában öt ismerősnek, a My Honda+ applikáción keresztül pedig a távolból is le lehet kérni az autó helyzetét, állapotát, és a klímát is el lehet indítani. Sőt, a geofencing szolgáltatással beállító, hogy egy bizonyos földrajzi területen kívül a kocsi csak korlátozottan legyen használható, aminek a szülők örülhetnek.

Tükrök helyett kamerák

A kis Junoszt tv-n a külvilág nézhető, ez van tükör helyett
FOTÓ: GULYÁS PÉTER

Számomra a legizgalmasabb kütyük a kamerás oldalsó visszapillantók voltak, amelyek jól használhatóak, ha az ember megszokta, hogy máshova kell néznie sávváltás előtt, mint ahová eddig évtizedeken át nézett. Azt is szokni kell, hogy a kamerák mélyebben vannak, mint a tükrök lennének. Szerencsére vízlepergető borítást kaptak a házak, így esőben sincs gond a képpel, a kamerák fényérzékenysége ráadásul sokkal jobb, mint az emberi szemé.

Tükrök nélkül nagyon keskenynek érződik belülről a kocsi, ami városban előnyös
FOTÓ: GULYÁS PÉTER

A jobban felszerelt Advanced változatban a belső tükör is kamerás, ami akkor jön jól, ha az ember tetőig pakolta az aprócska, 171 literes csomagtartót. Sajnos ennek a képernyőnek a felbontása már nem olyan jó, mint az oldalsó tükröké, ezért eltelik néhány pillanat, amíg az ember szeme rá tud fókuszálni. Akit ez zavar, a billentővel kikapcsolhatja a kamerát, ami után hagyományos módon használható a tükör.

Alaphelyzetben 171, bővítés után 861 literes a csomagtartó. Bevásárláshoz elég
FOTÓ: GULYÁS PÉTER

Sajnos nemcsak a csomagtartó, hanem a hátsó lábtér is szűkös, az osztatlan háttámlás második üléssor szigorúan kétszemélyes, alacsonyan van a pad, és itt az ajtónyílások is nagyon kicsik. Aki a Jazz helykínálatát várja az e-től, csalódni fog, még a mágikus hátsó ülésekről (felhajtható pad) is le kell mondani. Négy felnőtt azért tűrhető kényelemben be tud ülni, de ügyelni kell arra, hogy a magasabbak üljenek elöl.

Forrás: origo.hu

Iratkozz fel hírlevelünkre!


Kövess minket közösségi oldalainkon!

Go to Top