Szelepsérülések és a sérülések oka

A motorok megfelelő működéséhez elengedhetetlen, hogy minden alkatrész összehangoltan és megfelelően működjön. Egy apró hiba is komoly problémákat okozhat ezért fontos, hogy az alkatrészek cseréje során a beszerelés és a beállítás is tökéletes legyen.

Beszerelési és beállítási hibák

A szelephézag rossz beállítása

Ok:
A szelephézag túl szűk, vagy letelt a karbantartási időköz.

Következmény:
A szelep rosszul zár. A szelepülék mellett eláramló égési gázok felhevítik a szeleptányért. Az ülék környékén a szeleptányér felhevül és átég.

Szeleprugó-beszerelési hiba

Ok:
A rugókat rosszul helyezték be. Az elferdülés a szelepszáron oldalsó hajlítónyomatékot (M) okozott.

Következmény:
Az ebből eredő váltakozó hajtogatási igénybevétel a szelepvezeték sérüléséhez és ebből kifolyólag a szelepszár végének a töréséhez vezetett.

A hidraulikus szeleptőke beszerelési hibája

Ok:
A tőke beszerelése után a motor beindításáig előírt várakozási idő (min. 30 perc) nem lett betartva. A tőke munkaterében keletkezett fölösleges olaj nem tudott felszabadulni.

Következmény:
A motor idő előtti beindítása miatt a szelepek hozzáverődnek a dugattyúhoz, elgörbülnek vagy eltörnek.

Megmunkálási hibák

A szelepülék-gyűrű vagy a szelepvezeték beigazítási hibája

Ok:
A szelepülék, ill. a -vezeték nem lett középpontosítva.

Következmény:
A szelep nem passzol, túlhevül és az ülék környékén kiég. A szeleptányér egyoldalú terhelése miatt ezenfelül fáradási törések is keletkezhetnek a hornyolat környékén.

Túl nagy a szelepvezeték holtjátéka

Ok:
A szelepvezetékek holtjátéka túl nagy, mert erősen elkoptak, ill. javítás folyamán túl nagyra lettek dörzsárazva.

Következmény:
Forró gázok besugárzása során jelentős mennyiségű kokszosodás léphet fel a szelepszár vezetési tartományában. A szelep nehezen jár, nem zár, az ülék felületén túlhevülés (égés, „fúvócsövek”) jelentkezik.

Túl kicsi a szelepvezeték holtjátéka

Ok:
A szelepvezetékek átmérője a felújítás után túl kicsi.

Következmény:
Hiányos kenés, nehéz mozgás és a szelepszár kidörzsölődése a szelepvezetékben. Következményes károsodásként többek között túlhevülhet a tányér, ill. az ülék környéke.

Elkopott alkatrészek beszerelése

Kopott szelepkúpok használata

Ok:
A szelepek felújításához régi, kopott szelepkúpokat használtak.

Következmény:
Kopott kúpok újrahasznosításakor a betétben a szorítórögzítés kilazulhat. A szelep szárán súrlódási korrózió keletkezik, így a szelepnek ez a része elgyengül. Ez fáradási töréshez vezethet.

Hibás himba/lengőkar beépítése

Ok:
A himba erővezetése nem középen hat a szelep szárvégére.

Következmény:
Az eredmény egyoldalú szár- és szárvégkopás. A szelepszár excentrikus erőelosztás által keletkezett kereszterő-terhelése a szorítórögzítés tartományában fáradási törést okoz.

Elgörbült szelepek beszerelése

Ok:
A görbe szelepszár miatt a szelepülék az ülékgyűrűn féloldalasan helyezkedik el.

Következmény:
Az egyoldali terhelés miatt a hornyolatsugár és a szár közötti átmenetben váltakozó hajtogatási igénybevétel és fáradási törés fordulhat elő.

Égési zavarok

A szelepek túlterhelése égési zavarok következtében

Ok:
Égési zavarok miatt az égéstérben erősen megnő a nyomás- és a hőmérséklet-terhelés.

Következmény:
A szeleptányér nem bírja a termikus–mechanikus igénybevételt és behajlik. A tányér kifordul, úgymond tulipán formájúvá válik, eltörik.

 

További információ:

www.ms-motorservice.com

www.technipedia.info

2019.08.08.

Ezen a weboldalon sütiket használunk.
Adatvédelmi nyilatkozat