fbpx

22 Motorkerékpáros tipp és trükk (amit lehet, hogy még nem tudsz)

2021-09-02T08:48:15+02:002021. szeptember 2.|Címkék: , , |

0

Az évek előrehaladtával és tapasztalataink bővülésével meglepően sok motoros tippet és trükköt tanulhatunk: olyan dolgokat, amelyeket a jogosítvány megszerzése során nem mondanak el (vagy épp figyelmeztetnek rá).

A továbbiakban ilyen tippeket olvashatsz. Némelyik az „újoncoknak” és néhány a tapasztaltabb motorosoknak szól. De akárhogy is, szem előtt tartásukkal jobb motorosokká válhatunk.

  1. A legtöbb ember nem olyan jó motoros, mint amilyennek gondolja magát

Vannak esetek, amikor az ember úgy érzi, kiemelkedően jó motoros – például mikor barátaival túrázva úgy látja, jártasabb, tehetségesebb társainál.

Az ember könnyedén gondolhatja, hogy gyakorlottabb, kiegyensúlyozottabb, ügyesebb, gyorsabban cselekszik és reagál másoknál – de ez az érzés megtévesztő lehet.

A legtöbb ember nem olyan jó motoros, mint amilyennek látni akarja magát.

Kezdőként sokat kell még tanulnunk, „öreg rókaként” pedig szinte garantálható, hogy az évek során rengeteg rossz szokást szedtünk össze.

Még évtizedes tapasztalattal a hátunk mögött is van mit tanulni.

Bármit teszünk, soha ne legyünk önelégültek.

 

  1. Végezz el egy vezetéstechnikai tréninget

Ne tartozz azok közé, akik nem próbálnak folyamatosan fejlődni. A kétkeréken folytatott tanulás soha nem ér véget.

Tedd félre egodat a tanfolyam idejére, és szenteld energiáid arra, hogy jobb, biztonságosabb, hatékonyabb sofőrré válj.

 

  1. Végezz el egy off-road tréninget

Ha nem is tervezed, hogy a továbbiakban rendszeresen meghódítod a terepet, egy off-road tanfolyam elvégzése akkor is hasznos és egyben szórakoztató élményt adhat.

Egy ilyen kurzus során olyan szinten tanulhatod meg a gép vezérlését, amit azelőtt lehet, hogy még nem tapasztaltál.

Rájöhetsz, hogy mikor a hátsó abroncs kavicson csúszik, az még nem a világ vége – meg fogsz lepődni, hogy a motorkerékpárok és a megfelelő gumik mire képesek.

De ami még ennél is fontosabb: a terepen tanultakat az utakon is felhasználhatod.

Ha más nem is, de valószínűleg lesz egy izgalmas napod, amit garantáltan magabiztosabban fejezel be, mint ahogy elkezdted.

 

  1. Gyakorold a lassú manővereket

Menj el egy nagy parkolóba vasárnap kora reggel. Gyakorold a lassú vezetést és manővereket a hátsó fék használatával.

Gyakorold az u-kanyarokat és a „nyolcasokat”.

Ha még nem rendelkezel a megfelelő önbizalommal a kerékpár fizikai kezelésében, szánj időt arra, hogy motoroddal a parkolóhelyek között manőverezz.

Szeretnéd szórakoztatóbbá tenni ezt az élményt? Hívd el egy barátodat is. ????

 

  1. Gyakorold a vezetést

Igen, ez furcsán hangzik. Mindig motorozom, tehát ez folytonos gyakorlásnak számít, igaz?

Ez nem feltétlenül van így!

Az ember legtöbbször „automata üzemmódban” motorozik, tehát tudatos erőfeszítéseket kell tennie, hogy ez ne így legyen.

Alkalmanként indulj el azzal a szándékkal, hogy aznap tökéletesen motorozol.

Képzeld például azt, hogy egy rendőrségi motoros követ és értékel.

Végezz el minden ellenőrzést, folytass pontos megfigyeléseket, használd megfelelően a tükröket. Menet közben kérdezd meg magadtól, hogy jól döntöttél -e a legutóbbi kereszteződésben.

Indokold meg érveid, és gondold át, mit lehetett volna jobban csinálni.

Szeretnél egy lépéssel tovább menni? Egy barátoddal felváltva „értékeljétek” egymást – es a végén legyetek őszinték a visszajelzésekkel.

 

  1. Kommentár

Ha meg szeretnél győződni arról, hogy nem „autopilot” módban vezetsz, próbáld meg „élőben kommentálni” magad.

Ne csupán azt mondd el, amit csinálsz, hanem azt is, amit látsz:

„Közeledik a zöld jelzőlámpa. Ellenőrzöm a mögöttem haladókat is, ha esetleg fékeznem kell, amennyiben a lámpák pirosra váltanak.”

A kommentár lassításra kényszerít. Arra ösztökél, hogy gondolkodj és semmi másra ne koncentrálj, csak a motorozásra.

Először butaságnak érezheted ezt a gyakorlatot, de idővel garantáltan megszokod – ez a fajta tudatosság pedig előnyödre válhat.

 

  1. Minden a te hibád!

Természetesen nem minden a te hibája, de úgy kell motoroznod, mintha bármi, ami útja során történhet, általad befolyásolható lenne.

Ha egy autó váratlanul kivág egy mellékutcából, az nyilvánvalóan nem róható fel neked.

De lehet, hogy emellett épp túl gyorsan haladtál. Talán jobb pozícióban is lehettél volna, ami biztosította volna az autós számára, hogy mindenképp észleljen.

Az, hogy valami nem a te hibád, nem jelenti azt, hogy mindent megtettél annak érdekében, hogy az adott szituáció ne történhessen meg.

Végül is, ha motorozás közben baleset ér, akkor tényleg az számít, hogy kinek a hibája volt?

 

  1. Láthatatlanok vagyunk

Bár egy motoros természetesen nem szó szerint láthatatlan, az autóvezetők továbbra sem feltétlenül számítanak rá.

Miért?

A motoros kicsi, kompakt és gyors.

A sofőrök azonban leginkább autókat, buszokat és teherautókat – más szavakkal: nagy járműveket „keresnek” az utakon, amelyek elfoglalják a sáv nagy részét és elől két lámpával rendelkeznek.

Az az egyszerű tény, hogy egy motorkerékpár és „lovasa” nem felel meg ennek a leírásnak, eredményezi azt, hogy nehezebben észlelhetővé válik négy- (vagy több) kerekű társainál.

A motorosoknak ezen „láthatatlanság” tudatában kell viszonyulniuk az utazóközönség többi tagjához.

 

  1. Nem kell mindig gyorsan hajtani

Egyesek úgy motoroznak, mintha üldöznék őket.

Először is: ez fárasztó. És egy idő után unalmassá válik… Ráadásul a veszély szintje a sebességgel exponenciálisan nő.

Érdemes megjegyezni, hogy bár a motorozás kimondottan izgalmas élmény lehet, de terápiás hatással is bírhat.

Használd a motoron töltött időt a stressz levezetésére és az elme lecsendesítésére.

Gyakran ez az egyetlen alkalom, amikor telefonunk ki van kapcsolva…

Használd az időt a pihenésre és a kikapcsolódásra.

 

  1. Állj meg megszagolni egy virágot

Csak azért, mert elindulsz motorozni, nem jelenti azt, hogy egész nap a gépen kell ülnöd.

Ha azon kapod magad, hogy épp egy gyönyörű vidéken haladsz át, állj meg és szállj le a kétkerekűről.

Csavarogj picit egy tanösvényen, vagy készítsen néhány képet. Pihenj meg és egyszerűen élvezd a természetet.

Sütkérezz a napfényben, hallgasd a madarakat, szemléld a környezeted és hagyd, hogy átjárjon a kellemes és megnyugtató élmény.

 

  1. Senkit nem nyűgözöl le

Akik nem motoroznak, nem figyelnek fel Rád.

És bár más motorosok talán méltányolnak, nem különösebben érdekli őket, hogy milyen járgánnyal közlekedsz, vagy épp hogyan mutatsz rajta.

A felesleges feltűnősködés, a figyelem magunkra irányítása szükségtelen gesztusok.

Komolyan, senkit nem nyűgöz le.

 

  1. Ne utáld az autósokat

Egyes motorosok előszeretettel ellenségeskednek az autósokkal.

Nem fárasztó állandóan gyűlölködni?

Akár tetszik, akár nem, az utakat meg kell osztania autókkal, buszokkal, teherautókkal, kerékpárosokkal, gyalogosokkal, robogókkal és még sok más járművel.

A legtöbb autós jobbára nem szándékosan „tesz keresztbe” a motorosoknak.

Tedd lehetővé, hogy az utazóközönség többi tagja a lehető legkönnyebben észlelhessen.

Fogadd el, ha mások esetleg hibákat követnek el – ezek többnyire nem szándékos gesztusok.

 

  1. Viselj füldugót

A füldugó fontos kelléke egy motoros eszköztárának.

A halláskárosodás visszafordíthatatlan – és ami még rosszabb, nem kell túl nagy kitettség egy motorkerékpáron ahhoz, hogy a destruktív folyamat kezdetét vegye.

Viselj füldugót!

 

  1. Előfordulnak rosszabb napok

Volt már olyan napod motoron, mikor napsütésben, a csendes utakon úgy érezted, szinte átlibbensz a kanyarokon? Állandó mosollyal az arcodon falni az íveket egészen csodálatos érzés.

De akadnak rosszabb napok is.

Újoncként a kétkerekű kezelése még nem igazán készség-szintű.

De tapasztalt motorosként is lesznek jó és rossz napjai.

Ne felejtsd, nem ez tükrözi valódi képességeid!

Egy labdarúgónak ugyanúgy lehetnek jó és rossz meccsei, neked is lesznek jó és rossz napjai a nyeregben.

Ne emészd magad emiatt.

 

  1. Fitness ügyek

Anélkül, hogy elhagynánk a pályát – a fittség az élet sarokköve.

És ami a motorozást illeti: a jó fizikai erőnlét jó mentális állapotot is jelent.

Az alapos kardiovaszkuláris fitnesz jelentősen javítja az éberséget és a koncentrációt,

továbbá javítja a fáradtság leküzdésének képességét – tehát hosszabb ideig motorozhatsz.

A megfelelő erőnlét révén jobb irányítást nyerhetünk a kerékpár felett.

 

  1. Ne ülj motorra dühösen

A frusztráltság, felindultság tüneteit mindenki ismeri.

Rosszkedvűen még egy kisebb zavaró ingerre is indokolatlanul erőteljes választ adhatunk:

például ráförmedünk egy egyébként vétlen családtagra valamilyen apróság miatt – persze nem szándékosan tesszük.

Ez a mentális állapot kimondottan káros lehet motorkerékpáron.

A gyorsulás agresszívvá válik, a fékezés kemény és egyenetlen lesz.

Az egyébként megszokott türelem hiánya miatt kockázatosabb helyzetekbe is belemehetünk, vagy épp agresszíven léphetünk fel a többi közlekedővel szemben egy egyébként kisebb „súrlódás” esetén is.

Mikor haragosan ülsz motorra, növelheted egy baleset előfordulásának esélyét.

A motorkerékpár felindultságból eredő, durvább kezelése által könnyebben elveszíthetjük a kontrolt az irányítás felett.

A türelmetlenségből fakadó, elhamarkodott döntések pedig szörnyű következményekkel járhatnak.

 

  1. Nem a méret számít – egy kisebb motorkerékpár is lehet szórakoztató

Kezdő motorosként ne dőlj be annak az elvárásnak, hogy mindenképp egy nagy kétkerekűre van szükséged.

A nagy motorkerékpárok nehezek, nehezebben manőverezhetők és irányíthatók – főleg tapasztalat hiányában.

Ezenkívül drága megvásárolni, karbantartani és javítani őket.

Kisebb társaik könnyebbek, egyszerűbben kezelhetők és olcsóbbak.

Sokoldalúságuk pedig azt jelenti, hogy sokkal könnyebben fognak mosolyt csalni az arcodra, mint a nagyobb, komolyabb modellek.

 

  1. Egy jó szerelő aranyat ér

Motorkerékpárod műhelybe vinni nem egészen egyenértékű azzal, mint mikor autóddal teszed ezt.

Egy motorosra elég kihívás vár az utakon anélkül is, hogy kerékpárjával kapcsolatban is aggódnia kelljen.

És ami még rosszabb, igazán jó szerelőt nehéz találni.

Szánj időt és energiát arra, hogy találj egy olyan szakembert, akiben valóban megbízhatsz.

Informálódj motoros csoportokban, olvass véleményeket az interneten és a közösségi médiában, kérdezd meg azokat az ismerőseid, akikben megbízol.

Amint megtaláltad a szimpatikus műhelyt, igyekezz jó kapcsolatot kiépíteni.

Mert bár költséges lehet, de egy jó szerelő aranyat ér.

 

  1. Ne a gumiabroncsokon spóroljon

Az egy nyomvonalon haladó járművek – így a motorkerékpárok – esetében a megfelelő abroncsok még négykerekű társaikénál is nagyobb jelentőséggel bírnak.

Az abroncsok tapadását olyan hétköznapi tényezők is nagyban befolyásolhatják, mint az eső, egy olajfolt, vagy épp falevelek az úton.

Egy elhasznált, rossz állapotú vagy elöregedett abroncs tapadása ezen negatív hatások nélkül is jóval szerényebb, mint egy jó állapotú gumié, így használatuk sokkal nagyobb veszélyeket rejt magában, mint sokan gondolnák.

A jó gumik hatalmas különbséget jelentenek a vezetésben – akár az úton, akár a terepen.

Tegyél egy szívességet magadnak, és szerezz be megfelelő minőségű abroncsokat.

 

  1. Tanulj meg fékezni

Meglepő lehet, de sokan nem fékeznek megfelelően motorkerékpárral.

Amikor egy üres parkolóban épp a lassú motorozást gyakorlod (feljebb), feltétlenül fejleszd fékezési technikádat.

Tudnod kell, hogyan reagál a jármű, ha egy veszélyhelyzetben erősen kell fékezned.

Nemcsak jó tisztában lenni azzal, hogy a motor hogyan fog reagálni, de a gyakorlással izommemóriádat is fejleszted, így a fékek helyes használata rutinná rögzül.

Ha olyan helyzetbe kerülsz, amikor erősen fékezned kell, nincs időd gondolkodni. Tehát erősítsd meg az izommemóriát, hogy fékezzen helyetted, amikor szükséged van rá.

 

  1. Sajátítsd el a hátsó fék mesteri szintű használatát

Ha már a fékekről van szó, ne hanyagold el a hátsó féket.

Lassú tempónál a hátsó fék használata mindent simábbá és lágyabbá tesz.

A hátsó fék használatának mesteri szintre emelése javítja a lassú haladás minőségét és a manőverezést, például az u-kanyarokban vagy a kis sugarú ívekben, körökben.

A gáz, a tengelykapcsoló-vezérlés és a hátsó fék közötti egyensúly megtalálása a legnagyszerűbb dolog, amit a gépvezérlés tekintetében valaha tehetsz.

 

  1. Néha egyszerűbb az autót választani

Ha a motorkerékpár az egyetlen szóba jöhető közlekedési eszköz, akkor a választás lehetősége természetesen nem áll fenn.

Más esetben azonban ne érezd úgy, hogy mindenhová motorral kell menned, csak azért, mert van.

Néha – például rossz időben, vagy munkába rohanva – jobb megoldás lehet az autót választani:

meleg, biztonságos, klímaberendezéssel és kényelmes ülésekkel rendelkezik – és célhoz érkezve nem kell „kihámozni” magad a motoros ruhából és védőfelszerelésből.

 

Forrás:

https://www.motorcycletourer.com/motorcycle-riding-tips-tricks/

Iratkozz fel hírlevelünkre!


Kövess minket közösségi oldalainkon!

Go to Top