fbpx
Főoldal - Motor és tuning - ALAPVETŐ MOTORKERÉKPÁR-Karbantartás – CSINÁLD MAGAD!

ALAPVETŐ MOTORKERÉKPÁR-Karbantartás – CSINÁLD MAGAD!

2020-07-20T12:56:05+02:002020. július 22.|

0

TIPPEK MOTOROSOK SZÁMÁRA  

Előkészítette már a motorkerékpárját a szezonra? 

Ha még nem, elmondjuk Önnek, mit tehet szeretett járművéért, és milyen eszközöket érdemes használnia ehhez.

A karosszéria, gumi elemek és műanyagok gondozása
Az időjárási viszonyok és a napfény hatása a fényezés, valamint a gumi és műanyag elemek szépségének megkopásához, öregedéséhez vezet.

Hogyan lehet ezt megelőzni? Megfelelő készítmények használata és rendszeres ápolás segíthet a szeretett jármű szépségének megóvásában.

A következők eszközökkel elejét vehetjük a motorkerékpár idő előtti öregedésének: vegyszerekkel, például viaszokkal; gumi, műanyag és króm felületekre specializált ápolókkal; megfelelő kenőanyagok használatával az azt igénylő felületeken; szilikon tartalmú készítményekkel a felniken.

A motorkerékpár tisztítását érdemes néhány perces áztatással kezdeni. Enyhe tisztítószerek hozzáadásával a folyamat megkönnyíthető. A folyamat végeztével érdemes letörölni a fennmaradó vízcseppeket.

A valódi karbantartási szakasz ez után kezdődik. A lánc megtisztításával és kenésével érdemes indítani a folyamatot. Ezt követően petróleummal, specifikus kemikáliával átitatott ruhával megszabadulhat a hidrofób szennyeződésektől: a zsír maradékai a láncon, aszfaltmaradványok, növények, egyéb „ragaszkodó” szennyeződések így könnyedén eltávolíthatók.

A karbantartás a karosszériával folytatódik. A speciális szilikon alapú viaszok és spray-k gyors és hatékony eszközei a fényezés ápolásának.

Ezután a gumi és műanyag elemeket az említett célirányos eszközökkel ildomos gondozásba vennünk. Ezen kemikáliák felvitelére legalkalmasabb anyag a flanel, textúrája kiemelkedően festékbarát.

Az utolsó szakaszban felni tisztító spray használatával, majd a már makulátlan felület viaszozásával pontot tehet a tisztítás-ápolás folyamatának végére.

A gondozási rutin folyamata során szembeötlővé válnak a jármű esetleges hibái: sérülések, szivárgások. Ekkor van alkalmunk ezek eltávolítására, javítására, illetve progresszív korrózió elleni védelem eszközölésére.

Klasszikus motorkerékpárok esetén használjon krómvédőszert az adott alkatrészekre.

A lánc ápolása
A meghajtórendszer karbantartása a motorkerékpárok egyik leggyakrabban elvégzett szerviz munkája. Elegendő, ha néhány száz kilométerenként 2-3 percet szánunk a folyamatra.

A lánc kenéséhez és tisztításához szüksége lesz: tisztítószerre vagy petróleumra, speciális kefére, lánczsírra és szervizállványra (ha a jármű nem rendelkezik központi állvánnyal).

A motorkerékpár stabil rögzítése után tisztítószerrel permetezze a láncot a kerék forgatása közben. A padlót és a hátsó gumiabroncsot például kartonlapok célzott elhelyezésével könnyen megvédhetjük a szennyeződésektől.

A teljes lánc permetezése után speciális kefe használata közben forgassa el a kereket: 2-3 teljes fordulat után a felületet kezelje tisztítószerrel, majd törölje át a kefével. Ha hagyja megszáradni, vagy ha a láncot letakarja, és elforgatja a kereket, a felesleges tisztítószer könnyedén eltávolítható.

A műveletet soha ne végezze járó motorral!

Tisztítószeres textíliával a lánczsírral szennyezett helyeket, például a felnit, a lengőkart, a hátsó műanyagokat érdemes áttörölni.

Kenés: a hátsó kerék elforgatásával és az aeroszol fúvókának a lánc belsejébe történő irányításával célszerű eszközölni a zsírozást.

A folyamatot szükség szerint, de legalább minden 300 km után, valamint esőben történő vezetést követően és minden hosszabb motorozás nélkül töltött időszak előtt végezze el.


Olaj és olajszűrő cseréje
A szűrő és az olaj cseréje egy motorkerékpáron egyszerű folyamat, ám bizonyos ismeretet és eszközöket igényel.

Az első lépés a megfelelő mennyiségű és típusú motorkerékpár-olaj beszerzése. Szükséges még olajleeresztő edény, szűrő, megfelelő csavarkulcs (esetleg univerzális), és nyomatékkulcs előkészítése. A központi állvány, vagy szervizállvány itt is elengedhetetlen a folyamat kivitelezéséhez.

A motor felmelegítése által az olaj kezelhetőbb halmazállapotba kerül, így érdemes ezzel kezdenünk a cserét. Helyezzen egy erre a célra szánt edényt az olajleeresztő dugó alá. Csavarja le, illetve tegye ezt az olajbetöltő sapkával is. A kenőanyag leengedése után kissé forgassa el a leeresztő dugót, pozícionálja az edényt az olajszűrő alatt (kivéve, ha az elegendő a szűrő és az olajteknő területének lefedésére).
Miután új tömítést helyezett a dugó alá, és optimális mértékben meghúzta a leeresztő csavart, öntse fel az olajszűrőt és annak O-gyűrűjét friss olajjal, majd rögzítse (erősen, de nem túlfeszítve azt). Ezután töltse fel a rendszert olajjal – a gyártó ajánlása szerint. Néhány perc múlva bezárhatja a töltősapkát és elindíthatja a motort. A művelet ezzel befejeződött.

Beindítás, majd a motor lehűlése után érdemes ellenőrizni a rendszerben lévő olajmennyiséget, így ha szükséges, változtathatunk azon.

A leengedett olajat légmentesen záró tartályba helyezve benzinkútnál, barátságos szervizekben, vagy a kijelölt pontokon tudja leadni.

Üzemanyagszűrő cseréje
Az üzemanyagszűrő cseréjéhez általában el kell távolítani a tartályt, ez jó lehetőség a légszűrő cseréjére is.

A műveletet kezdjük az üzemanyagszűrővel.

Az első lépés az üzemanyagvezeték ellenőrzése és a megfelelő szűrő beszerzése.

Maga a szűrő az üzemanyagtartály és a porlasztók vagy befecskendező rendszer között helyezkedik el. Attól függően, hogy sajtolással van felszerelve, kapcsok vagy u-csavarok segítségével – elő kell készítenie a megfelelő szerszámokat. Érdemes olyan speciális fogót beszerezni, amellyel rögzítheti az üzemanyag-tömlők végeit (ez minimalizálja az üzemanyag-szivárgást).

A csere megkezdése az üzemanyagtartály eltávolításával történik.

Ha a csap OFF állásba helyezhető, akkor a szivárgás megakadályozása érdekében elegendő azt elzárni. Amennyiben nincs ilyen opció, miután a tömlőt a szűrőtől eltávolította, gyorsan meg kell állítania a szivárgást fogóval vagy speciális szorítóval. A folyadék áramlás megállítása a cső eltávolítása előtt ildomos mozzanat. Vegye le a szűrő másik oldalán található fedelet, és cserélje azt egy újra. Ügyeljen az illesztések helyes összeszerelésére, és rögzítse azokat bilincsekkel /u-csavarokkal.

A tevékenységet mindig jól szellőző helyiségben végezze – a benzingőzök gyúlékonyak!

Levegőszűrő cseréje
Az üzemanyagtartály eltávolításával a légszűrő is cserélhető.

Leggyakrabban a tartály alatt, egy megfelelő házban találjuk – reteszekkel vagy csavarokkal lezárva. A szűrő cseréje, ha száraz szűrőről van szó, további műveletet nem igényel: csak távolítsa el a régit és helyezze be az újat (gyakran nyilakkal jelzik az áramlás irányát).

Ha áztatott sportszűrővel rendelkezik a motor, szükségünk lesz egy készletre az áztatáshoz és a mosáshoz. Először a szűrőt a mellékelt folyadékban mossuk át, majd az utasítások szerint áztassuk be azt. Az így előkészített szűrő visszahelyezése után telepíthető az üzemanyagtartályt.

Iratkozz fel hírlevelünkre!


Kövess minket közösségi oldalainkon!