Az új évtől nem közlekedhetnek a legszennyezőbb gépkocsik Spanyolország és Belgium legnagyobb városaiban.
Spanyolország két legnagyobb városában gyakran nagyon rossz a levegő minősége. A mérések szerint rendszeresen a WHO egészségügyi határértékeit meghaladó a NO2 és más káros anyagok koncentrációja (pl. CO2, szálló por).
A 6,3 milliós Madridban már eddig is létezett alacsony kibocsátású zóna (ZBE), igaz, csak a belvárosban. Ám a környezetre gyakorolt hatása így is jelentős, ugyanis egy év alatt 48%-kal csökkent a városi levegő NO2 szintje. A katalán fővárosban pedig egy ennél is bátrabb szabályozást léptettek életbe. A madridihoz képest a barcelonai zóna közel 20-szor nagyobb, kb. 95 km2, amely így magába foglalja az agglomerációt is. Ezzel Dél-Európa legnagyobb alacsony kibocsátású zónája jött létre.

A szabályozás megtiltja a behajtást az Euro 3-nál alacsonyabb besorolású benzines és dízel személygépkocsiknak (2000, illetve 2006 előttiek), valamint az 1994-nél korábban forgalomba állt teherautóknak és a 2003-as évjáratnál régebbi motorkerékpároknak is. A rendelkezésre álló adatok szerint körülbelül 50.000 autót érint a korlátozás. Aki a rendelet ellenére reggel 7:00 és este 8:00 óra között a zónából kitiltott autóval közlekedik, az 100 és 500 euró közötti büntetésre számíthat. Az első 3 hónapban azonban csak figyelmeztetik a sofőröket, a bírságokat csak áprilistól szabják majd ki.
A polgármesteri hivatal szerint a behajtási tilalom 50 ezer gépkocsit érint, és 15 százalékkal csökkenti a nitrogén-dioxid-kibocsátást a katalán fővárosban.
A Spanyolországon kívül regisztrált – vagyis külföldi rendszámú -, régebbi gyártmányú autók az önkormányzattól kérhetnek behajtási engedélyt a tiltott övezetbe, ennek hiányában őket is legalább 100 euró bírsággal sújtják. 2021-től a furgonok, a kamionok és a buszok régi évjárataira is kiterjesztik a behajtási tilalmat.
A fenti intézkedéssel párhuzamosan a városvezetés a közösségi közlekedési díjakat is átalakította. A barcelonai bérlet ára havi 54-ről 40 euróra csökken. Az agglomerációból ingázókra is gondoltak, a 6 zónás bérlet is olcsóbb lesz, immár 154 euró helyett havi 114 euróba kerül csak. Ezzel pedig akár 80-90 km-es távolságból is megfizethető áron lehet bejárni a munkahelyre.
Az EFE spanyol hírügynökség szerint Barcelonában Európa egyik legnagyobb – 95 négyzetkilométeres – korlátozott gépjárműforgalmú övezete jött létre.
Barcelonában már 2002 óta meghaladja a légszennyezettség a nemzetközi egészségügyi határértékeket, egy önkormányzati jelentés szerint 2010 és 2017 között évi átlagban 424 ember idő előtti halálát okozta a szennyezett levegő.
További érdekesség, hogy aki a kitiltás hatálya alá eső autóját hivatalosan bezúzatja, az a fenti 6 zónás bérletet 3 évig díjmentesen válthatja meg. Ehhez vállalnia kell, hogy 3 évig nem vásárol autót.
Spanyolország fővárosban, Madridban tovább szigorítottak a történelmi városközpontban már egy éve érvényben lévő behajtási korlátozásokon, és kiterjesztették a tiltott övezet határait, ugyanakkor az még mindig jóval kisebb a barcelonainál.
Az új évtől nem közlekedhetnek öregebb dízelüzemű gépkocsik Belgium legnagyobb városaiban. Brüsszelbe legfeljebb Euro-4-es környezetvédelmi besorolású dízelautók hajthatnak be, Antwerpenbe és Gentbe még ezek is csak díjfizetés ellenében és korlátott időtartamra. A benzin- és gázüzemi autók csak akkor hajthatnak be a három belga nagyvárosba, ha legalább az Euro-2-es normát teljesítik. A belga autóklub szerint a behajtási tilalom a dízelautók 17 százalékát érinti.
A fővárosban, Brüsszelben a jogszabály betartását automatikusan ellenőrzik a térfigyelő kamerák.
Forrás: hvg.hu, e-cars.hu