Sajnos a hazai gépjárműpark életkora és állapota miatt a felhasználók nagy része még mindig a SAE 10W-40 viszkozitásszintű termékeket részesíti előnyben, amikor gépjárművéhez motorolajat választ. A legtöbb esetben egy ilyen termék teljesítményszintje bőségesen elegendő is a kívánt alkalmazáshoz. Napjainkban viszont – amikor új autót már csak a megfelelő környezetvédelmi besorolással lehet forgalomba helyezni – szinte elképzelhetetlen, hogy ne valamilyen csökkentett károsanyag ú, ún. alacsony hamutartalmú motorolajat kelljen a gépjárműbe tölteni.
Ezen termékek fejlesztésénél a legkorszerűbb környezetvédelmi előírások teljesítése és a fejlett motorvédelem mellett a gyártóknak még az üzemanyagtakarékosságot is szem előtt kell tartaniuk. Ez viszont egyúttal azt is jelenti, hogy a SAE 10W-40-es olajokat egyre inkább felváltják a könnyű futású, alacsonyabb viszkozitásszintű (5W-30, 5W-20, 0W-20, …) termékek. Korábbi számunkban már beszámoltunk a kisáruszállítók motorjaihoz fejlesztett Mobil Delvac City Logistics sorozatról, amely immár 5 típushoz (az F, M, V és P mellett már R jelöléssel is) kínál személyre, illetve motorra szabott kenési megoldást, SAE 5W-30 viszkozitásszintű kenőanyagokkal.
A Mobil természetesen a személygépjármű fejlesztéseket is figyelemmel kíséri, így már a polcokon megtalálható a legújabb VW 508.00/509.00 előírásnak megfelelő motorolaja is, amely
Mobil 1 ESP X2 0W-20 néven, a kivételes üzemanyag-takarékosság mellett még rendkívül magasszintű kopásvédelmet is biztosít a VW/Audi 2.0 TFSI és a 3.0 TDI CR motorjai számára. Egyedülálló tulajdonságai révén a termék megfelel a legújabb ACEA C5 specifikációnak is. Emellett kisebb hátránynak értékelhetnénk, hogy a korábbi előírásokkal nem kompatibilis, tehát régebbi motorokban nem javasolt a használata, de ha meggondoljuk, hogy egy kopottabb motorba egyébként sem töltenénk 0W-20-as olajat, akkor nem is olyan zavaró ez a kitétel.
Az előbbihez hasonlóan könnyűfutású és rendkívül jó motorvédelmet biztosító olajat ír elő a VOLVO a négyhengeres motorjaihoz, a Volvo VCC RBS0-2AE szabványában, amely előírásnak a Mobil Super 3000 Formula VC 0W-20 motorolaj maradéktalanul megfelel. A Ford házatáján is találhatunk hasonló kenőanyagot, például az EcoBoost motorokhoz megalkotott Ford WSS-M2C948-B jelű szabvány esetében.
Ezen előírás is az üzemanyag-takarékosságot helyezi előtérbe a motorvédelem mellett, azzal a különbséggel, hogy itt a megtakarítást és a motortisztaságot a Ford saját belső tesztelési eljárása szerint kell bizonyítani. A Mobil Super 3000 Formula F 5W-20 motorolaj képes teljesíteni még a Ford által támasztott, szigorított elvárásokat is.
Szintén az alacsony károsanyag kibocsátást segítő motorolajok közé sorolhatjuk a Mobil Super 3000 Formula R 5W-30 nevű terméket, amely a Renault RN0720 elfogadása révén az összes részecskeszűrős, Renault motoros személy- és kishaszongépjárműben (Renault, Nissan,…) felhasználható.
Hogy a Mercedes se maradjon ki a korszerű kenőanyagok témaköréből, említsük meg azt a hajtóműolajat, amelyet a nagy teljesítmény átvitelére képes, új 7 fokozatú automata váltójához, a 7G Tronic Plus-hoz írnak elő. Az új hajtómű támasztotta elvárásokat az MB 236.15 specifikáció alatt találhatjuk és az előírások teljesítésére a Mobil ATF 134FE a minden szempontból megfelelő termék.
A nagyteljesítményű, részecskeszűrő nélküli gépjárművek tulajdonosainak is tudunk néhány változásról beszámolni. Két régi, jól megszokott termék neve megváltozott! A Mobil 1 New Life 0W-40 már Mobil 1 FS 0W-40, míg a másik jól ismert termék, a Mobil 1 Peak Life 5W-50 pedig már Mobil 1 FS X1 5W-50 néven található meg a polcokon. Bár a két termék specifikációi némileg megváltoztak, felhasználási területük a korábbiakkal azonos maradt.