fbpx

Mennyire fontosak az elektromos és hibrid technológiák a műhely számára?

2021-11-17T13:53:23+01:002021. november 17.|

0

2018-ban először több mint 2 millió elektromos autót és plug-in hibridet adtak el világszerte. 2,1 millió eladott járművel piaci részesedésük az összes új regisztráció 2,4 százalékára nőtt – és a tendencia tovább emelkedik (Autófelügyeleti Központ). Norvégiában például már 50% a piaci részesedés!

A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) szerint az elektromos és hibrid mobilitás növekedését elsősorban olyan kormányzati programok vezérlik, mint az értékesítési bónuszok, a belső égésű motorral szerelt autók helyi vezetési tilalma vagy a levegőtisztaságra vonatkozó célok. A hatóság az e-járműveket a számos jelenlegi hajtástechnológia egyikének tekinti, amelyek segítségével a hosszú távú fenntarthatósági célok, a károsanyag-kibocsátás csökkentése érhető el. A PricewaterhouseCoopers vezetési tanácsadók tanulmánya szerint 2030-ban minden harmadik Európában regisztrált új autó elektromos autó lehet.

Ezért ma már nem kérdés, hogy valóban az elektromos, hibrid vagy hidrogéntechnológiás járművek érvényesülnek-e. Hamarosan az utcáink mindennapi életének részévé válnak.

Ezeket a járműveket is szervizelni, javítani kell majd, a hőgazdálkodás témaköre pedig egyre összetettebb lesz. Az akkumulátor és a teljesítményelektronika hőmérséklet -szabályozása ugyanolyan fontos szerepet játszik, mint a jármű belsejének fűtése és hűtése. Az ilyen típusú hajtásokhoz klímaalkatrészekre is szükség van – ezek jelentősége egyre nő, hiszen a klímarendszer gyakran közvetlenül vagy közvetve befolyásolja az akkumulátorok és az elektronika hűtését. A klíma karbantartása ezért még fontosabb szerepet fog játszani a jövőben.

A HIBRID TECHNOLÓGIÁK ÁTTEKINTÉSE: ÖSSZEHASONLÍTÁS

A “hibrid” kifejezés önmagában keveréket vagy kombinációt jelent. A járműtechnika tekintetében ez a kifejezés azt jelenti, hogy a szabványos hajtástechnológiájú belső égésű motort elektromos jármű elemeivel kombinálták egy járműben.

A hibrid technológia három összetettségi szakaszból áll: a mikrohibridtől, a lágy hibriden át a teljes hibrid technológiáig. A műszaki különbségek ellenére minden technológiában közös, hogy az akkumulátort a fékezési energia visszanyerésével töltik.

MIKROHIBRIDEK

általában szabványos belső égésű motorral, start/stop automata rendszerrel és fékenergia-visszanyerő (rekuperációs) rendszerrel vannak felszerelve.

MILD HIBRIDEK

ezzel szemben egy további (kis) villanymotor és egy erősebb akkumulátor is van. Az elektromos segédhajtást csak indításkor segítik és előzéskor nagyobb teljesítményt nyújtanak, ezt a fogalmat „boosting” nevezik.

TELJES HIBRIDEK

nem csak “fellendíteni/boosting” tudnak; tisztán elektromos árammal is hajthatnak. Ebből a célból teljesen fel vannak szerelve elektromos hajtáslánccal. Ehhez azonban sokkal erősebb akkumulátorra van szükség, mint egy lágy hibridhez.

PLUG-IN HIBRIDEK

lehetséges, hogy az akkumulátorok egy éjszakán át tölthetők legyenek. Ennek a járműtípusnak az a pozitív mellékhatása, hogy ezzel egyidejűleg az utastér a kívánt hőmérsékletre melegíthető, mielőtt elindulna. Ez azt jelenti, hogy a jármű másnap reggel azonnal használatra kész. A plug-in hibrid a teljes hibrid egyik formája.

 

A full-hibrid járművekre jellemző jelenlegi képviselők közé tartozik a Toyota Prius, a BMW ActiveHybrid X6 (E72) és a VW Touareg Hybrid. Ezzel szemben a BMW ActiveHybrid 7 és a Mercedes S400 (F04) az lágy hibridek példája.

 

  Mikro hibrid Lágy hibrid Teljes hibrid
Az elektromos motor / generátor kimenete 2-3 kW
(regeneratív fékezés generátoron keresztül)
10-15 kW > 15 kW
Feszültségtartomány 12 V 42-150 V > 100 V
Elérhető üzemanyag-megtakarítás a hagyományos hajtású járművekhez képest < 10% < 20% > 20%
Az üzemanyag-fogyasztás csökkentését segítő funkciók – Start-stop funkció
– Rekuperáció
– Start-stop funkció
– Boost funkció
– Rekuperáció
– Start-stop funkció
– Boost funkció
– Rekuperáció
– Elektromos vezetés

 

Amint az áttekintésből kiderül, mindegyik technológia különböző funkciókkal rendelkezik, amelyek hozzájárulnak az üzemanyag-fogyasztás csökkentéséhez. Ezt a négy funkciót az alábbiakban röviden ismertetjük.

Start-stop funkció

Ha a jármű megáll, pl. közlekedési lámpánál vagy forgalmi dugóban a belsőégésű motor leáll. A motor automatikusan elindul, ha megnyomja a tengelykapcsolót és az első sebességfokozatba kapcsol. Ez azt jelenti, hogy készen áll az azonnali újraindításra.

 

Rekuperáció

A rekuperáció egy olyan technológia, amely a fékezésből származó energia egy részét visszanyeri. Normál esetben ez az energia hőenergiaként veszne el fékezéskor. Ezzel szemben a rekuperáció a jármű generátorát használja motorfékként a normál kerékfékek mellett.

A generátor által a jármű lassulásakor keletkező energia az akkumulátorba kerül. Ez a folyamat kifejezetten növeli a motor ellenállási nyomatékát, lelassítva a járművet.

 

Boost funkció

Ahogy a jármű felgyorsul, a belső égésű motor és az elektromos motor rendelkezésre álló nyomatéka kombinálódik. Ez azt jelenti, hogy egy hibrid jármű gyorsabban tud gyorsulni, mint egy hasonló, hagyományos hajtásrendszerrel rendelkező jármű.

A boost funkció segíti az indítást, és nagyobb teljesítmény leadását teszi lehetővé előzéskor. Ezt a teljesítményt egy elektromos segédhajtás állítja elő, amely csak ezt a két célt szolgálja. Egy példa: a VW Touareg Hybridben ez 34 kW-os teljesítménynövekedést jelent.

Elektromos vezetés

Ha kisebb meghajtó teljesítményre van szükség, pl. városi vezetésnél csak az elektromos motort használják erőegységként. A belső égésű motor le van kapcsolva. Az ilyen hajtás egyik előnye: nincs üzemanyag-fogyasztás és nincs károsanyag-kibocsátás.

Ezekkel a technológiákkal a járműben olyan megváltozott körülmények is vannak, amelyeket figyelembe kell vennie a mindennapi munkája során.

Elektromos feszültség a jármű elektromos rendszerében

Azok a követelmények és teljesítményszintek, amelyeknek az elektromos/hibrid járművek elektromos meghajtásának meg kell felelniük, nem érhetők el 12 vagy 24 voltos feszültségtartományban. Itt sokkal magasabb feszültségtartományokra van szükség.

A nagyfeszültségű rendszerrel rendelkező járművek olyan járművek, amelyek a hajtást és a segédegységeket 30 V és 1000 V AC (váltakozó feszültség) vagy 60 V és 1500 V DC (egyenáram) közötti feszültséggel működtetik. Ez a legtöbb elektromos és hibrid járműre vonatkozik

NAGYFESZÜLTSÉGŰ RENDSZEREK ELEKTROMOS JÁRMŰVEKBEN

Definíció szerint az elektromos jármű olyan gépjármű, amelyet elektromos motor hajt. A mozgásához szükséges elektromos energiát a hajtás akkumulátorából (drive battery) nyerik, azaz nem üzemanyagcellából vagy hatótávolság -hosszabbítóból. Mivel maga az elektromos autó működése során nem bocsát ki lényeges szennyező anyagokat, kibocsátásmentes járműnek minősül.

Az elektromos járművekben a kerekeket elektromos motor hajtja. Az elektromos energiát akkumulátorokban tárolják egy vagy több meghajtó vagy tápegység formájában.

Az elektronikusan vezérelt villanymotorok álló helyzetben is maximális nyomatékukat képesek leadni. A belső égésű motorokkal ellentétben általában nem igényelnek kézi sebességváltót és még alacsony fordulatszámon is erősen fel tudnak gyorsulni. Az elektromos motorok csendesebbek, mint a benzin- vagy dízelmotorok, szinte vibrációmentesek, és nem bocsátanak ki káros kipufogógázokat. 90%-ot meghaladó hatásfokuk nagyon magas.

Az akkumulátorok viszonylag nagy tömegét ellensúlyozza a belső égésű motor különböző alkatrészeinek (motor, sebességváltó, tartály) kiiktatása miatti súlymegtakarítás. Az elektromos járművek ezért általában nehezebbek, mint a megfelelő belsőégésű motoros járművek. Az akkumulátor(ok) kapacitása nagyban befolyásolja a jármű tömegét és árát.

A múltban az elektromos járművek rövid hatótávolságúak voltak egyetlen akkumulátortöltéssel. Az utóbbi időben azonban növekszik azoknak az elektromos autóknak a száma, amelyek több száz kilométeres távolságot is elérhetnek, például: Tesla Model S, VW e-Golf, Smart elektromos hajtás, Nissan Leaf, Renault ZOE, BMW i3.

Az elektromos járművek hatótávolságának további bővítése érdekében időnként kiegészítő eszközöket (általában belső égésű motor formájában) használnak villamos energia előállítására. Ezt “hatótávolság-bővítőnek” nevezik.

 

A nagyfeszültségű rendszer miatt az autószerelés is különbözik – tekintsük át ezeket.

Az elektromos és hibrid járművek biztonságos üzemeltetéséhez és javításához megfelelő szerszámokra és a munkahely védelmére van szükség. Bemutatjuk a legnépszerűbb, elektromos járművekkel való munkavégzésre szánt termékeket.

1.Tegye a járművet parkoló állásba, vegye ki a kulcsot a járműből és biztosítsa a járművet illetéktelen hozzáférés ellen.

2.Tegyen egy jelzést a járműre, amely felhívja a figyelmet arra, hogy a jármű lekapcsolása még nem történt meg, továbbá helyezze a háromszög alakú jelölőkúpot a tetőre.

Gyártó: SEALEY

Cikkszám: SEA HP55K1COMBO

Megnevezés: SEALEY készlet a zóna elválasztásához

 

Gyártó: SEALEY

Cikkszám: SEA HP55KECOMBO

Megnevezés: SEALEY készlet a zóna elválasztásához

 

3.Készítse elő az eszközöket és az egyéni védőfelszereléseket (védőszemüveg, szigetelt szerszámok, kábelvédő és szigetelt kesztyű).

4.Kapcsolja ki a jármű elektromos rendszerét (jelen példában a 12 V-os rendszert). Ehhez kösse le az akkumulátor negatív pólusát, és szigetelje le a kábelt egy kábelvédővel.

5.Kapcsolja ki a nagyfeszültségű rendszert a leválasztó csatlakozódugasszal vagy a leválasztó kapcsolóval, és lehetőség szerint zárja le ezt úgy, hogy ne lehessen visszakapcsolni. Amennyiben csatlakozódugaszról van szó, helyezze a dugaszt illetéktelen személy által nem elérhető helyre.

 

Gyártó: SEALEY

Cikkszám: SEA HP55K2COMBO

Megnevezés: Szigetelő szőnyeg; Védőkesztyű; SEALEY mentőoszlop

 

 

Gyártó: SEALEY

Cikkszám: SEA HVG1000VL

Megnevezés: SEALEY Védőkesztyű 1 kV -ig

Gyártó: SEALEY

Cikkszám: SEA GT117

Megnevezés: SEALEY Pneumatikus kesztyűvizsgáló

 

 

Gyártó: SEALEY

Cikkszám: SEA HVM17K02

Megnevezés: SEALEY Gumi védőszőnyeg villanyszerelőknek 1 x 1m

 

6.Ezután járműgyártótól függően ellenőrizni kell a jármű feszültségmentes állapotát. Ennek a folyamatnak a leírása a jármű gyártója által biztosított dokumentációban található.

7.Tegyen egy jelzést a járműre, amely jelzi, hogy a jármű lekapcsolása megtörtént.

Gyártó: SEALEY

Cikkszám: SEA PPHY

Megnevezés: Feszültségmérő, túlfeszültség kategória: 1000V; CAT IV

 

Gyártó: SEALEY

Cikkszám: SEA TA320

Megnevezés: Multiméter, túlfeszültség kategória: CAT III; CAT IV; EN61010

 

Gyártó: BOSCH

Cikkszám: 0 684 010 050

Megnevezés: BOOSCH FSA 050 hibrid tesztelő

 

Gyártó: PICO TECHNOLOGY

Cikkszám: PICO PQ196

Megnevezés: Oszcilloszkóp Elektromos járművek 4425A, csatornák száma: 4, csomag: tok

 

8.Végezze el a javítási munkát, mely során mindig használjon feszültség-védelemmel ellátott kéziszerszámokat és mindig tartsa be a munkavédelmi előírásokat, valamint a jármű gyártójának utasításait.

 

Gyártó: KNIPEX

Cikkszám: 00 21 20

Megnevezés: Knipex Vision24 szerszámos bőrönd 20 db VDE elektromos kéziszerszámokkal

 

Gyártó: SONIC

Cikkszám: 605003

Megnevezés: 50 VDE szigetelt szerszámkészlet hibrid és elektromos járművek szervizeléséhez és javításához

 

Gyártó: MAGNETI MARELLI

Cikkszám: 007936240000

Megnevezés: Készlet hibrid és elektromos járművek karbantartásához és javításához DPI (A készlet tartalmazza a szükséges eszközöket a biztonságos munkavégzéshez, a vonatkozó szabványoknak megfelelően, hibrid és elektromos járműveknél

 

Gyártó: SEALEY

Cikkszám: SEA AK7945

Megnevezés: Szerszámkészlet, szerszámok száma: 27 db

 

Gyártó: HAZET

Cikkszám: HAZ 150/43

Megnevezés: VDE szerszámkészlet hibrid és elektromos járművekhez (43 db tokban fogantyúval ellátott, kerekes)

Gyártó: SEALEY

Cikkszám: SEA S01155

Megnevezés: SEALEY VDE csavarhúzó készlet, 4 db-os

 

Gyártó: SEALEY

Cikkszám: SEA AK63172

Megnevezés: SEALEY laposkulcs készlet – 18 db; méret (mm): 7; 8; 9; 10; 11; 12; 13; 14; 15; 16; 17; 18; 19; 20; 21; 22; 23; 24; szabvány: EN 60900; VDE

 

Gyártó: SEALEY

Cikkszám: SEA AK63171

Megnevezés: SEALEY Lapos csavarkulcs készlet 7 db. – VDE

 

Gyártó: TOPTUL

Cikkszám: GAAE0301

Megnevezés: Fogó, 3 db, 1000V -ig szigetelt (hibrid és elektromos autókhoz)

Gyártó: TOPTUL

Cikkszám: GAAT0809

Megnevezés: Toptul elektromos készlet, 4 csavarhúzó, feszültségmérő, fogó: univerzális, oldalsó, hosszú orrú fogó (hibrid és elektromos autókhoz)

   Gyártó: TOPTUL

Cikkszám: DGBC2106

Megnevezés: Vágófogó, típus: oldal, hüvelyk hossza: 6 “, szigetelés 1000 V -ig (hibrid és elektromos autókhoz)

Gyártó: TOPTUL

Cikkszám: DGBE2110

Megnevezés: Állítható fogó, hüvelyk hosszúság: 7 “, beállítások száma: 7, szigetelés 1000 V -ig (hibrid és elektromos autókhoz)

Gyártó: TOPTUL

Cikkszám: DGBA2107

Megnevezés: Univerzális fogó elektromos berendezések szervizeléséhez, hüvelyk hosszúság: 7 “, szigetelés 1000 V -ig (hibrid és elektromos autókhoz)

Gyártó: TOPTUL

Cikkszám: DGBD2106

Megnevezés: Speciális fogó a szigetelés eltávolításához, hüvelyk hossza: 6 “, maximális huzalátmérő: 4,5 mm, szigetelés 1000 V -ig (hibrid és elektromos autókhoz)

Gyártó: EVERT

Cikkszám: EVERTMS10

Megnevezés: EV akkumulátor emelő, terhelhetőség: 1000 kg, magasság min 570mm, maximális magasság 1780mm

 

 

 

 

Iratkozz fel hírlevelünkre!


Kövess minket közösségi oldalainkon!

Go to Top