fbpx
Főoldal - Garázsipar - Kishaszonjárművek futóműjavítása

Kishaszonjárművek futóműjavítása

2021-05-28T13:33:37+02:002021. május 28.|Címkék: |

0

A kishaszongépjárművek a gyors, háztól házig szállítás alappillérei. A nagy futásteljesítményt, a rossz utakat és a mostoha körülményeket elsősorban a futómű sínyli meg. A nagyobb átmérőjű csapágyak szerelése sokszor nehézségekbe ütközik, a szükséges szerelőerő nagyobb, mint a személyautóknál, az ügyfél türelme pedig általában rövidebb ideig tart, hiszen munkába kell állni a járműnek. A Wallmek hidraulikus futóműszerszámokkal a munkaidő rövidebb, kevesebb szétszerelés szükséges, a csapágyak, szilentek ki- és bepréselése a járművön elvégezhető, nem szükséges az alkatrészek teljes kiszerelése.

 WALLMEK SZERSZÁMOK FUTÓMŰJAVÍTÁSHOZ

A Wallmek cég 1978-ban alakult a svédországi Kungälv kisvárosban, kifejezetten autójavítói szerszámok fejlesztésére és gyártására. A családi vállalkozás filozófiája mindig is az volt, hogy olyan eszközöket fejlesszen, amelyek gazdaságossá teszik a javítást, lecsökkentik a szereléshez szükséges időt. Minden termékük Finnországban vagy Svédországban gyártott, több szabadalom is kötődik a nevükhöz, júniustól pedig már Magyarországon is elérhetőek lesznek a személyautók és kisteherautók csapágy- és futóműszerelő szerszámai.

A svéd Wallmek futóműszerszámokat, rugó-összenyomatókat és csapágyszerelő készleteket, az SKF gyári célszerszámként jelöli meg. Például a HBU2.1 csapágyak szereléséhez a Wallmek rendelkezik olyan eszközökkel, melyekkel a csapágycsere szakszerűen elvégezhető, akár a járművön.

A 2. generációs csapágyak szerelésének gyakori hibája, hogy megfelelő célszerszám nélkül a kerékagyon keresztül, a csapágy belső peremét nyomva próbálják bepréselni az új alkatrészt, miközben annak illesztése a küldő peremen van. A szakszerűtlen szerelések eredménye a csapágyak élettartamának csökkenése. A szétszereléskor legtöbbször a megnövekedett szerelési erő jelent problémát. A Wallmek a kishaszonjármű-kerékcsapágyak kiszereléséhez a 22 és 32 tonnás munkahengerét ajánlja, melyhez egy üthető adapter csatlakoztató, amellyel a pillanatnyi erő a munkahenger ütésekor akár 60 tonna is lehet. Ez már elég a berohadt, megszorult csapágyak megindításához.

Szintén gyakori probléma a szereléskor a féktárcsák beragadása, melynél a kishaszonjárművekhez erősített adapterek használhatók.

A kishaszonjárművekre jellemző, hogy a gömbcsuklók kúpos csatlakozása is nehezebben oldható. Ezen munkákhoz egy 8,5 tonnás munkahenger áll rendelkezésre, ami kis helyen elfér és elég erővel bír, hogy a nehezen levehető gömbfejeket is kinyomja. Előnye a hagyományos karos gömbfej-leszedőkhöz képest, hogy párhuzamosan fejt ki erőt a rögzítés tengelyével, így nem ugrik le és hatékonyabban működik. Ha valaki Vigor alapkészlettel rendelkezik, akkor azokhoz ugyanúgy használhatók az eredeti Wallmek kiegészítők, adapterek, hiszen ugyanarról a gyártmányról van szó. A Wallmek stratégiája szerint minden egyes adapter külön rendelhető, a készletekben sok adapter megegyezik, így azokat nem szükséges többször megvásárolni!

Kishaszonjárműves készletek:

  • 02-00020 Alap kishaszonjárműves csapágyszerelő adapterkészlet
  • 02-00014 Hátsó kerékcsapágy-szerelő készlet – Peugeot Boxer, Citroën Jumper, Fiat Ducato 2002 –
  • 02-00013 Első kerékcsapágy-szerelő készlet Peugeot Boxer, Citroën Jumper, Fiat Ducato 2007 –
  • 1091-28 Féltengely-kinyomató – 5 csavaros kerékagyhoz
  • HSC2018 Hidraulikus rugó összenyomató
  • 03-00014-001 Speciális adapter kishaszonjárművek gömbcsuklójához
  • 02-00015 Első kerékcsapágy szerelő készlet Mercedes Sprinter, VW Crafter, Vito vagy Viano

Ha nem megy erővel, majd megy nagyobb erővel A szerszámok és kiegészítők általában egy közös hidraulikus egységre épülnek, mely hidraulikus egység egy pumpából és egy munkahengerből áll. A pumpa lehet pneumatikus vagy kézi működésű, 700 bar maximális nyomással, hogy a szükséges erő rendelkezésre álljon. A 2,2 m hosszú flexibilis tömlő a garancia, hogy a nehezen hozzáférhető helyekre is be lehet érni az adapterekkel, illetve a megemelt autónál is stabilan a talajon lehet a pumpa, melynek vezetéke gyorscsatlakozóval kapcsolódik a munkahengerhez.

A munkahengerek elérhetőek 8, 5, 14, 18, 22, 32, 45 tonnás kivitelben. Mindegyik munkahenger a cég által átalakított, módosított dugattyúfelületű és erősített tömítésekkel rendelkező kivitel. A módosítások eredményeként mindegyik Wallmek munkahenger dugattyúja meghosszabbítható és üthető egy adapter segítségével. Az ütés pillanatában a statikus erős 2–3-szorosa lép fel, így ahol nem elég a 22 tonna, ott egypár jól irányzott kalapácsütéssel a beragadt csapágy megindítható.

CSAPÁGYSZERELÉS

A cég alapításakor elsősorban a csapágyszerelés könnyebbé, gyorsabbá tétele volt a cél. Ehhez megfelelő adaptereket készítettek, amivel a csapágyakhoz hozzá lehetett férni anélkül, hogy a csonkállványt le kellene szerelni. Ma már a kerékcsapágyak 3. generációjánál járunk, ha a beépítési és a szerelési módszerek szerint csoportosítunk. Az 1. generációnak a csonkállványba préselt, külön préselt kerékaggyal szerelt csapágyakat tekintjük. Ezekhez a 20-00011 készlet használható. Először a kerékagyat kell lehúzni ➋, majd a régi csapágyat ki- és az új csapágyat bepréselni ➌.

 

 

 

 

 

 

 

Vannak olyan csapágyak, jellemzően francia autóknál, ahol befelé kell nyomni a csapágyat. Ezzel az állítható megoldással könnyen kipréselhetők ezek a csapágyak is, akár 22 tonnával ➍.

A 2. generációs, HBU2.1 csapágyak, melyeket szokás kompakt csapágynak nevezni, beszereléskor tönkre mennek, ha a kerékagyon keresztül próbálják benyomni. Ilyen csapágyakat szerelnek Ford, Volvo, Mazda Landrover, Smart, Mitsubishi, Mercedes, Volkswagen, Toyota, Citroën és Peugeot modellekbe is. Kifejezetten ezekhez a csapágyakhoz fejlesztették a 20-00014 cikkszámú állítható, univerzális készletet ➎, amivel a HBU 2.1-el szerelt személyautók 100%-a lefedett, vagyis nincs szükség más szerszámra, ha ilyen autó érkezik a műhelybe.

A 3. generációs vagy csavarozott csapágyak gyakran beragadnak a csonkállványba a korrózió miatt. A 20-00013 készlettel ➏ nem kell melegíteni, kalapálni, így biztosan nem sérül az alumínium csonkállvány.

Előfordulhat, hogy a fék porvédő lemez miatt a 01-00026-020 nyomólábakat nem lehet feltámasztani. Ezekhez a speciális esetekhez 01-00047-020 cikkszámú nyomólábakat kell használni, hogy a lemezek ne sérüljenek. Még több idő takarítható meg, ha nem kell kiszerelni a féltengelyt. Így 15 perc alatt kicserélhető a legmakacsabban beragadt, berohadt csapágy is. A speciális adapterekkel ez is kivitelezhető ➐.

A Pickup és SUV kategóriában 6–8 kerékcsavaros kerékagyak gyakoriak, melyekhez készítettek egy adaptert.

FÉLTENGELYKINYOMÓ

A rozsdás feltengely bordáskötés kellemetlen tud lenni, mivel a féltengelyt és a kerékagyat sem szabad megtámasztás nélkül ütni, és a melegítéssel is roncsolhatunk más alkatrészt. A 4 és 5 csavaros kerékagyakhoz készült adapterek ➑, valamint a 18 vagy 22 tonnás munkahenger segítésével a féltengely gyorsan kipréselhető a kerékagyból, anélkül, hogy a kerékcsapágyat tönkre tennénk. Mivel az adapterek a kerékagyhoz képest feszítik a féltengelyt, ezért az üthető fejet felszerelve, akár 70 tonna pillanatnyi nyomást tudunk kifejteni, ami biztosan elég a kiszereléshez.

KÖZVETETT ÉS KÖZVETLEN ELŐNYÖK

A Wallmek csapágyszerelő szerszámok használata közvetlen és közvetett előnyökkel is jár. Közvetlen előny a folyamat időszükségletének csökkentése, és a biztonságos, szakszerű szerelés. Közvetett előny, hogy a csonkállvány minden esetben a helyén maradhat, így nem kell kivenni olyan csavarokat, amelyek potenciális problémaforrások lehetnek, nem kell ütni, melegíteni, nem kell futóművet állítani.

ADAPTEREK SZILENTCSERÉHEZ

A Wallmek kínálatában nagyon sok adapter található a szilentek cseréjéhez ➒, hiszen a hidraulikus pumpa és a munkahenger univerzálisan használható. Ahogy a csapágyszerelő szerszámoknál, úgy a szilentadaptereknél is lehetőség van készleteket rendelni, de a legutolsó alátét is cikkszámmal rendelkezik és külön, egyesével rendelhető.

RUGÓ-ÖSSZENYOMATÓ

A HSC2018 cikkszámú egyedi tervezésű rugó-összenyomatónak ➓ rengeteg állítási lehetősége van, és a cserélhető karoknak köszönhetően minden személyautó és kishaszon-gépjármű rugóhoz használható. Olyan nehezen kezelhető modellekhez is alkalmazható, mint a Mercedes C- és E-osztály, vagy a BMW-k, esetleg az Opel Insignia. McPherson futóművel szerelt járműveknél kicserélhető a lengéscsillapító anélkül, hogy csonkállványt többi csavarját kivennénk, mivel a helyén is össze tudja nyomni a rugót ⓫. Ez akkor is nagy segítség, ha a lengőkart tehermentesíteni kell egy javítási munkához. A felső karok leszerelésével egyszerű emelőnek is használható.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FÉKTÁRCSALEHÚZÓ

A Wallmek mindig a javító szakmából jövő igényekre próbál reagálni, ezért fejlesztették ki a féktárcsa lehúzó adaptereket. A már jól megszokott munkahengerekhez csatlakoztatható 260–330 mm átmérőjű féktárcsákhoz használható lehúzatót a műhelyek kérték, mivel sokszor „rá van gyógyulva” a féktárcsa a kerékagyra. Hogy ne kelljen ütni, és ezzel a kerékcsapágyat tönkretenni, 4 kar segítségével a féktárcsa lehúzható ⓭. A sózás és vizes utak eredményeként már olyan féktárcsával is találkoztunk, ami csak 2 darabban jött le a kerékagyról, vagyis előbb eltört a lehúzatás közben, mintsem megmozdult volna.

VIDEÓK

Szinte minden termék megtekinthető működés közben, a leggyakoribb alkalmazásokat bemutató videók elérhetősége:

https://www.youtube.com/watch?v=9fsRaRXIdD4

https://www.youtube.com/watch?-v=XsSTsxxc_fk

https://www.youtube.com/watch?v=aQmOGqGyGQ4

https://www.youtube.com/watch?v=VU3f43qojX4

https://www.youtube.com/watch?v=FRgeZcYrRs4

https://www.youtube.com/watch?-v=X3-2aODgFgM

https://www.youtube.com/watch?v=bXCt5GZgD1o&feature=emb_title

További információ a Wallmek személyautó- és kishaszongépjármű-termékekkel kapcsolatban:

garazsipar2@intercars.eu

 

Iratkozz fel hírlevelünkre!


Kövess minket közösségi oldalainkon!

Go to Top