Bár a vezetősegítő rendszerek a legkülönfélébb formákban és funkcionális mélységben állnak rendelkezésre, mindkettő két közös vonást tartalmaz: biztonságosabbá és kényelmesebbé teszik az autó vezetését. Az alábbi, ábécé sorrendben megjelenő áttekintés felsorolja a leggyakoribb fejlett vezető asszisztens rendszereket (ADAS), rövid leírást adva mindegyikhez.
A modern szenzorok, például az ultrahang- és lézerszenzorok (Lidar szenzorok), és természetesen a térbeli kamerák biztosítják a biztonságos távolságfelismerést és a vezetési környezet felismerését is. Egy (központi) vezérlőegység feldolgozza az adatokat, és jelekké alakítja, például figyelmeztető sípolásra, vizuális üzenetekre vagy akár aktív reakciókra, például fékezési beavatkozásra vagy gyorsulási impulzusokra (gyorsulás). Ezek a beavatkozások általában digitálisan és a másodperc töredéke alatt történnek.
Minél szélesebb körben vesz részt a vezetősegítő rendszer a tényleges vezetési műveletben, annál inkább kezdi „virtuálisan” helyettesíteni a vezetőt (cél: a vezető nélküli vezetés – autonóm vezetés). Még ha ez csak veszélyes helyzetekben is, tudatosan történik, a felelősség kérdése még mindig felvetődik. A gyártókat itt kötelezi a kockázatok minimalizálása és mindenféle veszély megelőzése. Az etikai bizottság most felkarolta ezt a témát és a kezdeti keretfeltételeket már meghatározták. De ennek a kérdésnek a dilemmája továbbra is ellentmondásos. A vezetéstámogató rendszereket azonban általában a járművezetők kikapcsolhatják.
A rendelkezésre álló rendszerek sokfélesége és a különböző gyártók által kínált egyedi megoldások miatt lehetetlen általános kijelentést tenni arra vonatkozóan, hogy melyik érzékelőrendszer és melyik érzékelőgeneráció lenne alkalmas bármely adott alkalmazásban történő felhasználásra. A járműgyártók a legkülönfélébb vezetősegítő rendszereket, gyakorlati kombinációkat és új technológiákat alkalmazzák a különböző járműosztályokban. A megjelölések nem mindig azonosak és a gyártók bizonyos mértékben saját terminológiájukat és rövidítéseiket használják. Itt nem lehet megvizsgálni az összes műszaki részletet és minden egyes gyártót.
Az érzékelők és a kamerák kalibrálása kissé bonyolult és ezt mindenképpen a jármű szakembereinek kell elvégezniük a műhelyben. Az ilyen feladatok elvégzéséhez szükséges a megfelelő diagnosztikai berendezés, a megfelelő szoftver és az optikai kalibráló készülék.
Az alábbi, ábécé sorrendben megjelenő áttekintés felsorolja a leggyakoribb vezetői asszisztens rendszereket, rövid leírással.
SEA – Safe Exit Assist, azaz biztonsági kiszállás asszisztens
A Safe Exit Assist figyelmeztet a járműajtók kinyitásának veszélyeire, ha a forgalom hátulról közeledik. A radarérzékelők, amelyek a Park In Assist, a Sávváltó Segéd, a Hátsó Végső Összeomlás Elősegítője vagy a Blind Detection számára jeleket szolgáltatnak, felismerik a járműveket, a kerékpárosokat vagy az egyes gyalogosokat, mint lehetséges akadályokat. A jármű típusától függően vagy hangos figyelmeztetést adnak, vagy a veszélyt vizuálisan jelzik fényjelzéssel a látómezőben vagy az ajtó kárpit paneljén.
Például a HELLA 24 GHz-es radarérzékelői lehetővé teszik a járműgyártók számára, hogy az autóipar minden szegmensében olyan rendszereket kínáljanak ügyfeleiknek, mint a Safe Exit Assist. A 24 GHz-es keskeny sávú technológia szinte világszerte homologizálva van, így nagyon alkalmas a globális platformokra.
SLA – Speed Limit Assist, azaz sebesség korlátozó asszisztens
A modern kamerarendszerek felismerik a sebességkorlátozásokat jelző közúti jelzéseket. Az intelligens képfeldolgozó szoftver segítségével a jármű valós időben képes figyelmeztetni ezekre a sebességkorlátozásokra. A figyelmeztetés lehet hangjelzés és / vagy vizuális. Néhány rendszer még felismeri a külföldi országokban a közúti jelzéseket, vagy megváltoztathatja / törölheti a figyelmeztetést a városokban, vagy ha a sebességkorlátozásokat megszüntették.
Még más közlekedési táblák felismerése is lehetséges, akárcsak a több támogatási rendszer összekapcsolása.
A navigációs rendszerek hasonlóképpen jelzik a sebességkorlátozás bármilyen formáját, de bizonyos feltételekkel, vagyis szoftver / térkép adataiknak naprakészeknek kell lenniük!
Tempomat, azaz sebességtartó automatika
A Tempomat (a Daimler AG márkaneve) az egyik legrégebbi vezetősegítő rendszer. A Chrysler összehasonlítható rendszere először 1958-ban került forgalomba az Egyesült Államokban (sebességtartó automatika). A fordulatszámot egy Bowden-kábel segítségével történt, és ezáltal a sebesség is stabilan tartotta. 1962-ben a németországi Mercedes követte ezt a fejlődést a Tempomat néven.
A modern tempomatok elektronikusan szabályozzák a sebességet, átveszik a gyorsulás és a lassítás irányítását, hogy a sebesség a lehető legpontosabban tartható legyen. Az olyan segítségnyújtási rendszerek, mint az ACC, biztosítják, hogy a szükséges biztonságos távolság tartva legyen az elöl haladó járműtől. A Tempomat azonnal leáll, amikor a fékpedált működtetik, vagy ha beindul egy távolságszabályozó rendszer.
Klasszikusan a Tempomatot egy további pitman kar vezérli. Az új S-osztályban a vezérlést a kormánykerék gombjaival lehet végrehajtani. (lásd Speed Limit Assist).
TCS – Traction Control System, azaz kipörgésgátló rendszer
A kipörgésgátló rendszer (rövidítve TCS) megakadályozza a meghajtott kerekek megpördülését vagy gyors gyorsulását nem burkolt utakon. A rendszert a különböző járműgyártók különböző néven hívják. Íme néhány példa: Automatikus stabilitásszabályozás (ASC) a BMW-nél, Kipörgésgátló rendszer (TCS) a Mazdánál vagy A kipörgésgátló (TRC) a Toyota-nál. A többi gyártó többsége azonban a TCS rövidítést használja a tapadásszabályozáshoz.
A tapadásszabályozást a fék beavatkozásával vagy a motor vezérlésébe való beavatkozással lehet megvalósítani. A vezérlőjeleket a megfelelő ABS érzékelők (vagy fordulatszám-érzékelők) küldik, amelyek a rendszer meghatározott határai (csúszási szög, maximum 10-20 fok) között jelzik a kerekek csúszási meredekségét (a nyomaték és a kerék csúszásának aránya). A rendszer első, hátsó vagy összkerékhajtással működik.
TJA – Traffic Jam Assist, azaz dugóban haladási asszisztens
Az egyes járműgyártóktól függően a Traffic Jam Assist egyesíti az automatikus távolságszabályozást (az ACC része), a fékasszisztenst és a sávkövető asszisztenst. A radarérzékelők megfigyelik a (lökhárító-lökhárító) forgalmat saját járműve előtt, és egy kamera az útjelzések felé orientálódik. A jármű a sávjában marad, meghatározott távolságot tart és szükség esetén (a rendszer meghatározott határai között) fékezést indít el, amely megálláshoz vezethet. Az automatikus újraindítás a lökhárító és a lökhárító közötti forgalomban szintén sok rendszerben szerepel (vö. Autó-autó kommunikáció).
TBA – Trailer Backup Assist, azaz utánfutó tolató asszisztens
A személygépkocsi utánfutóval való manőverezése és parkolása nem mindenkinek egy szórakozás. Tehát a Volkswagen például a „Trailer Assist” funkciójával parkolási vagy „manőverezési / kormányzási segédeszközt” kínál a sofőröknek. Ha a rendszer be van kapcsolva és a járműszerelvény a megfelelő helyzetben van, az autó és a pótkocsi hátramenetben a parkolóhelyre kormányoz. A fékezés és a gázpedálra lépés továbbra is a vezető feladata. A külső tükörbeállító gombok segítségével a vezető rögzítheti a pótkocsi kívánt haladási irányát.
Az úgynevezett Trailer Backup Assist egy lépéssel előrébb visz. A sofőrök kívülről parkolhatnak autó / pótkocsi kombinációval okostelefon segítségével – mintha távirányítóval. Ennek során a Trailer Backup Assist használja az elektromos szervokormány, az ESP elektronikus stabilitásprogram, az elektronikus gázpedál és a pótkocsi csuklós szögérzékelővel való funkcióit. A pótkocsi kormányzási szöge és az autó / pótkocsi jármű kombinációjának sebessége egy alkalmazás segítségével meghatározható – és így az autó-pótkocsi sikeresen parkolható.
VRE – Vehicle Recognition, azaz járműfelismerés
Az automatikus gépjármű-felismerés a belvárosokban és a többsávos utakon is nagy forgalom esetén jön létre. Ilyen helyzetekben az elöl haladó járművek gyakran váratlanul fékeznek, vagy hirtelen sávot váltanak. Valahányszor ezek a forgatókönyvek bekövetkeznek, a fékasszisztensek a járműfelismerő rendszer által szolgáltatott információknak köszönhetően azonnal elindíthatják a szükséges intézkedéseket (vizuális és akusztikus figyelmeztetés vagy azonnali fékezési beavatkozás, vagy akár vészleállítás).
A vezetési környezet figyelemmel kísérése, amelyet például az Aglaia Hella leányvállalatának intelligens kamerarendszere végez, folyamatosan működik. A rendszer összegyűjti az adatokat a többi jármű helyzetéről, irányáról és sebességéről, majd ezeket a részleteket feldolgozza. Különféle járműtípusokat, például autókat, teherautókat, buszokat, motorkerékpárokat vagy akár robogókat ismernek fel és osztályoznak. Azonosításukat nem gátolják olyan tulajdonságok, mint a márka, a modell vagy a megjelenés egyéb eltérései. Ez a járműfelismerés akkor is működik, ha kedvezőtlen időjárási viszonyok uralkodnak. Sőt, rejtett járművek is észlelhetők.
VCO – Voice COntrol, azaz hangvezérlés
A hangvezérlés funkció helyettesíti az utasítások kézi bevitelét, ha billentyűzetet vagy érintőképernyőt használnak az információs kijelzőn. Ideális helyzetben a következő műveleteket lehet így vezérelni: a légkondicionáló rendszer programozása, a jármű különböző információinak behívása, a zene kiválasztása vagy a telefon címjegyzékében lévő névjegy ellenőrzése telefonáláshoz. A sofőr elmondja utasításait, és a megfelelő rendszer reagál. Az első generáció beszédfelismerő rendszereinek gyakran voltak nehézségei a járművezetők intonációjával és regionális nyelvi képzetével. Manapság a nyelvi asszisztensek és az elektronikus „fordítók” nemcsak beépülnek okostelefonjainkba, de jól is működnek. És az autó rendszerek intelligensebbek és kifinomultabbak is.
2018 közepétől a tervek szerint az online kereskedőtől elérhető „Alexa” nyelvi asszisztens bekerül a kiválasztott BMW járművekbe. Más gyártók hasonló projekteket terveznek. A járműfunkciók tényleges vezérlését a digitális világ egészíti ki.