A rövid választ szeretnéd, vagy a hosszút? A rövid válasz az, hogy egyes autók simábban futnak dupla lengőkaros felfüggesztéssel, de ez nem minden autóra igaz. Ez a gyártmánytól és a modelltől is függ.
A hosszú válasz megmagyarázza, hogy miért nem egyértelmű igen, vagy nem a válasz. Kezdjük az alapokkal: mi az a keresztlengőkaros felfüggesztés?
Mindenekelőtt fontos tisztázni a keresztlengőkaros és a kettős lengőkaros felfüggesztési rendszerek közötti eltéréseket.
Más felfüggesztési rendszerek, mint például a MacPherson rugós felfüggesztés, egyetlen vezető karral rendelkeznek, amelyet néha lengőkarnak is neveznek. Ez azt jelenti, hogy műszakilag ezek az egykaros felfüggesztési rendszerek is lengőkaros rendszernek tekinthetők. A legtöbben azonban a kettős keresztlengőkaros beállítást „lengőkaros” rendszernek nevezik. A tisztánlátás érdekében a „dupla keresztlengőkar” kifejezést használjuk.
Amióta több mint egy évszázaddal ezelőtt először beszerelték az autókba, a kettős lengőkaros felfüggesztés hozzájárult a vezetési kényelem javításához, még a legrögösebb utakon is. Ez egy független felfüggesztési rendszer, ami azt jelenti, hogy minden kerék külön felfüggesztéssel rendelkezik, így az út egyenetlenségei elsősorban az érintkező kereket érintik.
Hogyan működik a dupla lengőkaros felfüggesztés?
A kettős lengőkaros felfüggesztés lehetővé teszi, hogy minden kerék a többitől függetlenül működjön és reagáljon. Ezt a két lengőkaros karnak (más néven vezérlőkarnak vagy kettős A-karnak) köszönheti, amelyek a kerékszerelvény csuklója és az autó alváza között helyezkednek el.
A felső és az alsó vezérlőkar mindkét végén gömbcsuklóval rendelkezik, hogy több irányban mozoghasson. A függőleges mozgást a lengéscsillapító és a tekercsrugó szabályozza, amelyek a lengőkarokra vannak szerelve.
A felső és alsó vezérlőkarok hossza és a relatív szögek közötti kapcsolat gondos beállításával szakember módosíthatja az autó menet tulajdonságait és kezelhetőségét. Ez magában foglalja a kerék mozgásának vezérlését olyan paramétereken keresztül, mint a kerékdőlésszög, az utánfutási szög, a gördülési középpont magassága, a kormánygördülési sugár és a kopás.
Milyen típusú autók használnak dupla lengőkaros felfüggesztést?
A dupla lengőkaros felfüggesztési rendszerek gyakoriak a nagy teljesítményű autókon és a sportos szedánokon. A dupla lengőkaros felfüggesztéssel rendelkező népszerű autók közé tartozik: Alfa Romeo Giulia 952, Lancia Delta S4, Mercedes-Benz (a legtöbb modell), Toyota Tundra, MG Rover TF, Honda Accord és Aston Martin DB7.
A nyitott kerekű versenyautóknál is népszerű, mint például a Forma-1 vagy az Indianapolis, ahol a vezérlőkarok jól láthatóak, ahogy a karosszériától a kerékszerelvényig nyúlnak.
Milyen előnyei vannak a dupla lengőkaros felfüggesztésnek?
A dupla lengőkaros felfüggesztés simább vezetési élményt kínál a vezetőknek, különösen göröngyös utakon, mivel nem befolyásolja a kerékbeállítást, ellentétben az egylengőkaros rendszerekkel, mint például a MacPherson rugós felfüggesztés. És amint azt már láttuk, a dupla lengőkaros felfüggesztés rugalmasságot biztosít a technikusoknak a paraméterek, például a kerékdőlésszög, az utánfutási szög, a gördülési középpont magassága, a kormánygördülési sugár, beállításában, hogy megfeleljenek a pálya vagy út követelményeinek.
Ezenkívül, mivel a kerékagy tetején nincs kilógó lengéscsillapító, az ilyen típusú felfüggesztés kevesebb függőleges helyet igényel. Ez azt jelenti, hogy nem kell emelni a menetmagasságot, amely negatívan befolyásolja a kezelhetőséget a súlypont növelésével.
A hátrányai a kettős lengőkaros felfüggesztésnek
Tagadhatatlan, hogy a dupla lengőkaros felfüggesztés bonyolultabb – és ezért drágább – tervezése, gyártása és karbantartása, mint más típusú felfüggesztések, köztük a MacPherson rugóstagú felfüggesztés. Ha a sok rész egyike meghibásodik, az egész rendszert szervizelni és javítani kell, ami általában tovább tart, mint más felfüggesztési rendszerek esetében.
Ezenkívül az alkatrészek nagy száma azt jelenti, hogy a dupla lengőkaros felfüggesztési rendszer nehezebb és több helyet foglal (vízszintesen), mint a többi felfüggesztési rendszer.
Végül a rendszer nehezen adaptálható az elsőkerék-hajtású autókhoz, így nem minden autómárkához és modellhez megfelelő.
Tehát a dupla lengőkaros felfüggesztés a legjobb az autómhoz?
Visszatérve rövid válaszunkra, ez az autó márkájától és modelljétől függ. Egyes autók esetében a dupla lengőkaros felfüggesztés nagyobb kényelme és teljesítménye ellensúlyozza a beszerelés és karbantartás többletbonyolítását és költségeit. Más autóknál azonban ez vagy nem lesz lehetséges, vagy nem jelent akkora különbséget, hogy megérje.
A MOOG alkatrészeit keresse bizalommal az Inter Cars webshopján és a telephelyek polcain.
Adataim megadásával hozzájárulok azok Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak szerint hírlevél küldése céljából történő kezeléséhez.
© 2022 – Inter Cars Hungária Kft. – Minden jog fenntartva!
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.