A jövő már elkezdődött a Teslánál is: 1000 km hatótáv, 1044 LE és 2100 Nm nyomaték

A Tesla megkezdi az elektromos teherautó előrendeléseit a félteherautókra, amivel nagyobb hatótávot (1000 kilométeres hatótáv) és gyorsabb töltést ígér.

Amit eddig tudni lehetett („semi-trailer truck”-ról)

A nyerges teherautó rendkívül futurisztikusan néz ki áramvonalas vezetőfülkéjével. A Tesla 0,36 cW légellenállási együtthatót határoz meg. A Tesla Semi utastér-kínálata hagyományos. Itt a Tesla lapos kabint és hosszú változatot kínál magas tetővel és hálókabinnal. Állítható szélterelővel is felszerelhető.

A Tesla Semi két akkumulátoros változatban kerül forgalomba. A csúcsverzió állítólag 1000 kilométer feletti hatótávot tesz lehetővé az új Tesla akkumulátorcellákkal. Minden hatótávolságra vonatkozó információ egy teljesen megrakott, 40 tonnás szerelvényre vonatkozik. Speciális töltővel az akkumulátort 30 perc alatt fel lehet tölteni, a hatótáv 50 százalékára, ami jelen esetben 4-500 Km. A Tesla szerint a teherautónak körülbelül 2 kWh-t kellene fogyasztania 1 mérföldön (kb. 1,6 Km) teljesen megrakva, ami 125 kWh/100 km-es fogyasztást jelentene. Az ígért hatótávhoz az akkumulátor energiatartalmának 1000 kWh körül kellene lennie – ez körülbelül tízszer akkora, mint a Tesla jelenlegi legnagyobb autóakkumulátora, ami a Model S P100 D-ben van. Így könnyen feltételezhetjük, hogy a tízszer nagyobb akkumulátorral szerelt teherautó akkumulátortömege 7,5 tonna lenne.

Az elektromos teherautókat megatöltőkkel lehet majd feltölteni. A Tesla erre a célra fejlesztette ki az MCS Connector (MCS: Megawatt Charging Solution) nevű töltőcsatlakozót. A megawattos töltésre vonatkozó szabványok jelenleg még fejlesztés alatt állnak. Egy megawatt 1000 kilowattnak felel meg, a leggyorsabb elektromos autók jelenleg 270 kW-ot képesek felvenni.

A töltési kapacitást illetően is vannak szuperlatívuszok: az 1000 kWh-s akkumulátor 80 százalékának feltöltéséhez 800 kWh szükséges. Ennek 30 perc alatt történő előhívásához 1600 kW vagy 1,6 megawatt teljesítményre lenne szükség töltési veszteségek nélkül.

 

1044 LE és 2100 Nm nyomaték

A félpótkocsi két hátsó tengelyén négy független villanymotor található. A teljes teljesítmény 1044 LE és 2100 Nm lenne. Ráadásul mindkét tengely eltérően tömzsi. Úgy tűnik, hogy az első tengely felelős az alacsonyabb sebességtartományért, a második tengely veszi át a nagy sebességet. Musk azt állítja, hogy a Tesla Semi  60 mérföldre (96,6 km/h) képes megtenni öt másodperc alatt – egyedül a traktorral. A teljes rakományú félpótkocsinak 20 másodperc alatt kell megtennie.

Ígéretei szerint a teherautó 1,6 millió kilométert tud megtenni meghibásodás nélkül.  A fékek pedig gyakorlatilag kopásmentesen működnének, hiszen a lassulást nagyrészt a motorok végeznék.

Feltűnő: A vezetőnek a kabin közepén kell ülnie („mint egy versenyautóban”). A hatalmas és robbanás biztos szélvédővel ellátott vezetőfülkében csak a sofőr számára van ülés.

Egyesek dicsérik a teherautó modern dizájnját, másoknak kevésbé tetszik – rámutatnak arra, hogy a klasszikus kamionosok jobban kedvelik a jó stílusú, sok könnyű és polírozott alumíniummal ellátott járműveket.

Musk ígéretet tett arra, hogy minden nyerges teherautó alapfelszereltsége lesz a Tesla Autopilot legújabb verziója, amely automata sávtartást és vészfékezést tartalmaz, illetve Lehetővé kell tennie a konvojban történő félautonóm vezetést („platooning”) is.

 

Még mindig nincs konkrét szállítási dátum a teherautókra, a pletykák szerint az első modellek gyártása 2021 júniusában kezdődtek volna meg.  A gyártás elhúzódó indulása mögött meghúzódó problémák az akkumulátor súlya mellett mindenekelőtt az akkumulátorok elégtelen energiasűrűsége is akadályozza a szállítást.

Ennek ellenére a nevadai Tesla Gigafactory 1 már készül a traktorok gyártására – eddig elsősorban akkumulátorokat és hajtásláncokat gyártottak a helyszínen. A Tesla vezérigazgatója szerint hamarosan 100 000 teherautó gördül le a futószalagról teljes gyártási kapacitással.

A Tesla eddig csak az amerikai piacra biztosított jogosultságot az előrendelésre, de időközben megnyílt az előrendelési lehetőség Hollandia, Norvégia és Nagy-Britannia számára is. Becslések szerint a mai napig körülbelül 1000 félpótkocsi-előrendelés történt.

Elemzők becslése szerint egy ilyen hatalmas akkumulátor önmagában 100 000 dollárba kerülne. Musk ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a dízel teherautók üzemben lévő kilométerenként 20 százalékkal drágábbak; az elektromos teherautóval a fuvarozók jelentős összeget takaríthatnak meg évente.

Forrás: auto-motor-und-sport.

 

2022.02.15.