A Contitech BIO (Belt-In-Oil) olajban futó szíjai melyek a jövőbe mutatnak

A cégóriás az elmúlt években komoly erőforrásokat fordított az olajban futó szíjak fejlesztésére. A célja, hogy a lánc hajtású motorok által generált zajok csökkentése mellett, az olajban futó szíjak 30%-kal kisebb súrlódási ellenállásában rejlő potenciált is kiaknázza. Eleve ennek a mutatónak köszönhető, hogy normál körülmények között, a fogyasztáscsökkenés mellett a károsanyag kibocsájtás is csökkent. Joggal merül fel a kérdés, hogy a tartóssága az eddig elterjed szíjjakkal kapcsolatban javult-e. A válasz pedig, igen. Az olajban futó szíjak esetében a tesztek alapján akár 240.000-300.000 km-es futásteljesítmény is elérhető. Ehhez természetesen hangsúlyozni kell, hogy teszt és ideális körülmények között érték el. Sajnos az ideális eset nagyon áll fent egy motorban, emiatt a Contitech javasolja, hogy 150.000 km után cseréljék a szíjhajtást. Ennek oka, mert elég szembeötlő a két szám közti különbség mindössze annyi, hogy a motorból az olajba kerülő különböző szennyező anyagok károsítják a szíjat, emiatt nem javasolt a 150.000 km-nél hosszabb használat.

Mi veszélyezteti az olajban futó szíjakat?

Fontos tisztázni, hogy ezek a szíjak alapvetően gumiból készülnek emiatt az olaj nem károsítja. Sajnos azonban a motorban, a használatból eredő anyagok, melyek felbukkannak már igen. Az üzemelés következtében felbukkanó égéstermék maradványok, kopásból eredő anyagok, esetleges fémszilánkok az olajjal keveredve sérüléseket okozhatnak a szíjon, ami a tartóssága rovására mehet. Emellett többek közt a hűtőfolyadék vagy víz felbukkanása az olajban, szintén komolyan károsíthatja a szíjat, ugyanis a tesztek során felmerült, hogy a hűtőfolyadékban található etilén-glikol akár 20%-ra is csökkentheti a szíj élettartamát. Ugyanilyen hatással van az etanol is a szíjra. A víz esetében egy kicsit más a helyzet, de az eredmény ugyanaz voltaképp, ugyanis az olajban megjelenő víz a szíj tömegét képes növelni, ami szintén komoly problémát okoz az alkatrész tartóságában.

 

Néhány információ a CONTI® BIO (BELT-IN-OIL) szíjairól:

  • a több mint 30%-kal kisebb súrlódás lehetővé teszi az alacsonyabb CO₂ kibocsájtást
  • az ovális fogazású szíjak 30%-kal csökkentik a szíjak szélességét
  • nagyobb rugalmasság a motorok hajtásának kialakításánál
  • alacsonyabb súrlódásnak köszönhetően kisebb zaj működés közben
  • alacsonyabb üzemeltetési költségek a rendszer tartóssága miatt
  • a minimális nyúlása végett nagyobb futásteljesítmény
  • technológiailag helyettesíti a láncokat

 CONTI® BIO (BELT-IN-OIL) szíjak felépítése:

1, poliamid szövet hátlap, melyek speciálisan járművekhez lettek fejlesztve kimagasló élstabilitással

2, magas hőmérsékleten is rugalmas, nem öregszik el, emellett olaj és közegálló fogak

3, üvegszál megerősítés, ami nagyobb teherbírást ad fordított hajtású igénybevétel mellett, olajálló fedőréteg bevonat

4, Durolan bevonatú aramid szövet, többrétegű kopásvédelmi rendszerrel kezelt (Durolan) és
magas hőmérsékleti ellenállású (aramid szövet)

A Contitech folyamatosan teszteli és fejleszti az olajban futó vezérléseket, hogy minél megbízhatóbban tudják növelni a futásteljesítményt amellett, hogy csökkentik a fogyasztást és a károsanyag kibocsájtást is a motorokban. A napjainkban jelenlévő downsizing, ami a motortervezésnél mára már alappillérének nevezhető valóban komoly előrelépést jelent eme technológia. Ezt felismerte a Contitech is és folyamatosan fejlesztéseket hajt végre annak érdekeben, hogy minél jobban ki tudja szolgálni az ügyfeleit a jelenben és a jövőben is. A Contitech olajban futó szíjai megtalálhatóan az Inter Cars kínálatában, melyekkel kapcsolatban kérdés esetét keressék nyugodt szívvel telephelyeinket.

forrás: https://autotechnika.hu/cikkek/kenestechnika/11635/milyen-olajban-fut-a-szij

2022.02.04.