Így segít a teherautó defekt esetén

Mind Tehergépjármű
2025.07.15.

A göteborgi székhelyű gyártó vadonatúj funkcióval látta el trendformáló kormánymű rendszerét. A VDS már azt is képes felismerni, ha a gépjármű defektet kapott.

A Volvo Dinamikus Kormányzás (VDS) 2013-as bevezetése óta világszerte segíti a teherautó-sofőröket abban, hogy könnyedén és biztonságosan vezethessenek. A júniusban bejelentett új funkció az első tengelyen található gumiabroncsokra vonatkozik. Defekt esetén a VDS minimalizálja azokat az oldalirányú erőket, amelyek a hirtelen nyomásvesztés esetén lépnek fel egy éppen leeresztő abroncs esetén.

Miért van erre szűkség? Defekt esetén a durranás és a hirtelen kiáramló levegő hatására a kerekek elfordulhatnak és a jármű megdőlhet. Ennek eredményeképpen letérhet az eredeti haladási irányról. Vezetéstámogató rendszerek nélkül csak és kizárólag a gépjárművezető tudja megakadályozni a baleset kialakulását. Mindez azonban egy rendkívül embert próbáló szituáció. Ahhoz, hogy valaki egy ilyen helyzetet kezelni tudjon rutinra, valamint vezetéstechnikai oktatásokra van szüksége.

Ezeket ugyan a VDS nem tudja pótolni, de képes támogatni a gépjárművezetőt abban, hogy a teherautót a saját sávjában tartsa. Amennyiben bekövetkezik a defekt, akkor azonnal reagál a veszélyes helyzetre, ami nagy mértékben csökkenti a baleset bekövetkezésének esélyét. Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy a VDS nemcsak a vészhelyzetekben nyújt támogatást a gépjárművezető számára. A teherautók vezetése fizikailag megterhelő lehet a hosszú ideig tartó ülés, valamint a kormányzás érdekében tett fizikai erőkifejtés révén.

A VDS-t éppen ezért úgy tervezték, hogy alacsony sebességnél a kormányzáshoz szükséges erőkifejtés 75 százalékkal csökkenjen, ami kifejezetten nagy segítség szűk helyre történő beállásnál vagy rámpára történő tolatásnál. Fontos előnye, hogy csökkenti a vezető hátának, nyakának és vállainak terhelését azáltal, hogy mérsékli a folyamatos kormánykorrekciók szükségességét. A VDS emellett automatikusan kompenzálja az útfelszín egyenetlenségeit, hogy kiküszöbölje a rezgéseket. A rendszer összekapcsolható a sávtartást támogató funkcióval is, amely segíti a gépjárművezetőt abban, hogy a teherautó a sáv közepén maradjon.

A technológia a teherautó hidraulikus szervokormányára épül, amelyet egy elektronikus szabályozású elektromotor segít. Ez folyamatosan kiigazítja a kormányzást és szükség esetén növeli a kormányzási erőt. A továbbfejlesztett VDS elérhető a Volvo FH, FH Aero, FMX és FM modellekhez, de az érdeklődők a Volvo Trucks területi jármű értékesítőitől kaphatnak részletes információkat a rendelkezésre állásról.

Forrás: vezess.hu/Aranyi Péter

Kapcsolódó cikkek

OXIMO – az ablaktörlő, ami lépést tart veled

Ünnepi nyitvatartás: 2025. október 23.

Az autókuplung fejlődésének története

Extrakényelmessé tennék a buszon alvást

Baracatt Motorsport Tires – Rally abroncsok

Segítsük együtt a Toyota ügyfeleket a Takata légzsákok kicseréltetésében!