Motoros túra – mit vigyünk magunkkal?

Mind Motor és tuning
2025.06.19.

Remek anyagot olvashatsz arról, hogyan készülj fel egy motoros túrára! Ebből a cikkből megtudhatod, hogy létezik-e ideális motorkerékpár hosszú utakra és mit kell magaddal vinned, hogy semmi ne érjen meglepetésként az úton.

 

Létezik tökéletes motorkerékpár túrához?
Ha ezt a cikket olvasod, jó eséllyel már van motorod, vagy éppen vásárláson gondolkodsz és nagyon közel állsz ahhoz, hogy egy motorkerékpár kerüljön a garázsodba.

Szuper – a két kerék egy életforma, és örülünk, hogy téged is érdekel az utazás témája!

Hogy ki milyen motort vezet vagy szeretne vezetni, az nagyon egyéni dolog – de tény, hogy vannak motorok, amelyek alkalmasabbak hosszú távú utazásokra, míg mások kevésbé. Az viszont biztos, hogy bármilyen motorral lehet túzázni – és ezt rengeteg példa bizonyítja!

Láttunk már olyanokat, akik sportmotorral jártak murvás utakon Alaszkában, nehéz túramotorral vágtak neki a botswanai sivatagnak és homoknak, vagy robogóval, esetleg egy 50 köbcentis motorral tettek meg több ezer kilométert.

Lassabban, nyugodtabban, nem feltétlenül könnyebben – de kétségkívül lehetséges. A motorozás kényelme, az időráfordítás, sőt inkább úgy mondanánk: a stílus az, ami igazán változik.

Így hát maga a motorkerékpár – a típus, a márka, a modell, a verzió, a hengerűrtartalom és még a szín is – teljesen az egyéni ízlés kérdése. A piacon hatalmas a választék, és a különféle preferenciák alapján mindenki megtalálhatja a számára ideális gépet.

A motornak mennie kell – és örömet kell szereznie!
Hogyan szereljük fel a motort, ha útra kelünk?

Mielőtt elindulnánk, fel kell tennünk magunknak néhány kérdést: Mit is akarunk pontosan?
A motorkerékpár felszerelésének, kiegészítőinek, megoldásainak és átalakításainak lehetőségei szinte végtelenek – az egyetlen igazi korlát a képzeletünk.
Ugyanakkor van néhány alapvető dolog, amelyek nélkül nem érdemes útnak indulni…
Mire is érdemes gondolni?

Elsősorban a csomagra – hiszen valahová be is kell pakolni mindent. Például:

  • dobozok (felső doboz, oldaldobozok),
  • nyeregtáskák,
  • táskák,
  • tanktáskák,
  • kiegészítő táskák.

A vezetési kényelemről, vagyis arról, ami talán a legfontosabb számunkra, például:

  • ülés
  • nem gyári első és hátsó felfüggesztés,
  • magasabb, állítható szélvédő,
  • kiegészítő világítás, LED világítás,
  • fűthető markolatok,
  • fűthető ülés,
  • extra csatlakozók eszközök töltéséhez, pl. USB-kimenet,
  • kiegészítő felszerelések, szenzorok (pl. guminyomás-érzékelő),
  • belső nélküli felnik, ha a motor alapból nem ilyenekkel rendelkezik,
  • erősebb, strapabíróbb, nem gyári felnik,
  • szerszámos táska,
  • üzemanyagkanna,
  • üzemanyagkanna-, palack- és egyéb szükséges kiegészítők tartói.

A motor épségéről
És itt nemcsak az esztétikai szempontokról van szó – bár valljuk be, senki sem örül, ha egy újabb karcolás jelenik meg a szeretett idomokon egy „parkolós incidens” miatt.
Ez a biztonságos közlekedésről is szól, például:

  • bukócsövek a motorblokknál,
  • felső bukócsövek a motoron,
  • vázvédők,
  • haspáncél (motorvédő lemez),
  • kézvédők,
  • kiegészítő burkolatok az egyes alkatrészekhez és lámpákhoz.

A biztonságról – vagyis a motor védelméről, például:

  • biztonsági lánc,
  • féktárcsazár riasztóval,
  • motorkerékpár-riasztó,
  • biztonsági kábelek, például a bukósisak rögzítéséhez,
  • lakatok.

Az úttípusról, amin közlekedni szeretnénk – vagyis a gumikról.
A gumiabroncsok témája sosem ér véget – örök vitaforrás a motorosok között, akik gyakran teljesen eltérő elvárásokkal rendelkeznek.
Egy dolog biztos: nincs olyan gumi, ami minden felületre tökéletes lenne.
Ez mindig egyéni döntés – attól függően, hogy mi számít nekünk: tapadás, zajszint, futásteljesítmény, menetkomfort… és ennyi. Nem több, nem kevesebb!

Az elektronikai eszközökről, például:

  • GPS navigáció,
  • GPS nyomkövető (lokátor),
  • sportkamera,
  • tartók és rögzítők kamerákhoz, telefonokhoz,
  • (és ennél a pontnál valószínűleg a felsorolást a végtelenségig lehetne folytatni)

Általánosságban véve, amikor a motorkerékpárt az utunkhoz alakítjuk, érdemes elemezni:

  • Milyen típusú terepen fogunk közlekedni, vagyis maradunk az úton, vagy tervezünk időnként letérni az aszfaltról és off-road környezetben is motorozni (a gumik és a védelem kiválasztása, valamint a felfüggesztés megválasztása szempontjából),
  • Mekkora napi távolságokat fog megtenni a motorkerékpárunk (üzemanyagkannák, ülés, kényelem az utazás alatt),
  • Milyen hőmérsékleten és milyen magasságokon fog haladni az útvonalunk (a kiegészítő felszerelések tekintetében),
  • Milyen minőségű üzemanyagot fogunk tankolni (analizáljuk, hogy hasznos lehet-e egy plusz üzemanyagszűrő),
  • Nagy teherrel utazunk-e (nyeregtáskák, dobozok),
  • Egyedül vagy párban utazunk-e (kényelmes kiegészítő ülés),
  • Biztonságban lesz-e a motor (lopás elleni védelem)?

Motorkerékpár ellenőrzése és mechanikai felkészítés az utazásra
A motor felkészítése az útra valószínűleg az egyik legfontosabb téma, ami az érvényes útlevél után következik, ha olyan országba utazunk, ahol erre szükség van. Biztosítanunk kell, hogy a közlekedési eszközünk ne hagyjon cserben minket az úton, ez nyilvánvaló.

Bármi történhet az úton, de mint általában, mindig jobb azt hinni és remélni, hogy nem lesz semmi bonyolult. Érdemes felkészülni és megelőzni minden olyan várható eseményt, amely könnyen előre jelezhető, vagy tipikus egy adott motorkerékpár modell esetében, mintsem aggódni és saját magunk javítani azt az úton. A téma megfontolt kezelése, a potenciális veszélyek felmérése és egy jó B-terv alapvető.

Néhány szabály és tipp, mielőtt elindulsz – talán nyilvánvalóak, de érdemes felsorolni:

  • Készítsd fel a motorodat az útra, hogy elkerüld a potenciális meghibásodásokat – a szervizelés mindig jobb, mint a javítás, és a felszerelésed jó állapotban tartása segít előrejelezni a problémák 80%-át.
  • Kérj tanácsot szakértőktől, tudd meg a motorod esetleges „betegségeit”, és próbáld meg megelőzni őket, mielőtt elindulsz.
  • Ismerkedj meg a motorkerékpár felépítésével, próbálj meg szétszedni néhány dolgot, hogy tapasztalatot szerezz – válsághelyzetben, amikor ideges vagy, a 30 fokos melegben csavarokat keresve és bármit szétszedve nem a legegyszerűbb vagy legkellemesebb dolog, főleg ha először csinálod.
  • Végezd el az időszakos ellenőrzést és alapvető szervizelést – cseréld ki a szűrőket, az olajat, ellenőrizd az egyes alkatrészeket (pl. hajtás) – még akkor is, ha az útmutatók szerint ezt 2000 kilométer után kell elvégezni – jobb hamarabb, mint később.
  • Cseréld ki a kopott fogyóeszközöket még azelőtt, hogy útnak indulnál, ahelyett, hogy az úton tennéd.
  • Kövesd a gyártó tanácsait és irányelveit (ők biztosan tudnak erről :).
  • Készletezd fel magad az alapvető javításhoz szükséges szerszámokkal (pl. megfelelő kulcsok), vigyél magaddal tartalékalkatrészeket (persze nem vihetsz mindent, de egy hosszabb túrához érdemes néhány dolgot magunkkal hozni – pl. lánc, lánckerék, fék- és kuplungkábelek, féktárcsák, csapágyak, olajszűrő),
  • Tervezd meg, hogy hol tudsz esetlegesen szervizelést eszközölni az adott országban, vagy ha lehetséges, akár egy konkrét helyszínen – mindig biztonságosabb előre felkészülni,
  • Természetesen ellenőrizd a lámpákat, izzókat, fékeket, kábeleket, betéteket, tárcsákat, láncfeszességet, stb. – csak emlékeztetőként.
  • Dobd be a népszerű és „mindenható” kábelkötegelőket és rögzítőszalagot a táskádba – ez még a legkilátástalanabb helyzeteket is megoldhatja, legalább ideiglenesen.
  • Ellenőrizd, hogy van-e tartalék izzó és elsősegélycsomag,

Keress érdekes megoldásokat és kiegészítőket, például:

  • Beruházhatsz egy automata láncolajozó szettre – egy okos és kis eszköz, amely segít elfelejteni a lánc kenésével járó problémákat,
  • Cseréld le a hagyományos légszűrőt mosható modellre – könnyen megtisztítva és megszárítva újra használható lesz,
  • Telepíts USB-csatlakozót a gyújtáskapcsolóba, hogy tölthesd a telefonod, kamerád vagy egyéb elektronikai eszközeidet,
  • Szerelhetsz mini tükröket a standard motoros tükrökre – csakúgy, mint az autóban – így minimalizálva az úgynevezett holt teret, és javítja a vezetési kényelmet, nemcsak előzéskor.

Az Inter Cars kínálatában rengeteg megoldást találsz egy igazán jó túrára való felkészüléshez.

Kapcsolódó cikkek

Brembo HP2 fékbetétek

Thaiföld, napsütés, kaland – így zártuk a januárt Phuketen!

Légfelfüggesztési rendszerek karbantartása és javítása

MANN FILTER – UTASTÉRI LEVEGŐSZŰRŐK

Motoros túra – mit vigyünk magunkkal?

Új névvel, változatlan minőséggel – Megújulnak a Bosch BASIC izzók!