Brake-by-wire rendszerrel a Boschtól az Északi-sarkkörig

2025.05.13.

Az új fékrendszer sikeres hosszú távú tesztje

  • A Bosch mérnökei sikeresen teljesítették az első 3300 kilométeres, közúton és különböző éghajlati övezetekben megtett utat.
  • A brake-by-wire rendszer a fékpedál és a fékrendszer közötti mechanikus kapcsolatot teljesen felváltja elektromos jelvezetékekkel.
  • A Bosch már több járműgyártótól is kapott megrendeléseket, és 2025 őszétől tervezi a piaci bevezetést.
  • A Bosch várakozásai szerint 2030-ra világszerte 5,5 millió járművet szerelnek fel brake-by-wire rendszerrel.

Stuttgart – Hat napon át, több mint 3300 kilométeren és különböző éghajlati övezeteken keresztül az Északi-sarkkörig: Egy szokatlan tesztvezetésen a Bosch fejlesztőcsapata először tesztelte sikeresen közúton a Bosch új hidraulikus brake-by-wire rendszerét. Ami megkülönbözteti a brake-by-wire rendszert: Ez a megoldás teljesen kiküszöböli a fékpedál és a fékrendszer közötti mechanikus kapcsolatot. A vezető fékkérése redundáns jelvezetékeken keresztül tisztán elektromos jelként jut el a brake-by-wire rendszerhez. Ehhez az alapvetően új megközelítéshez a Bosch egy robusztus és hatékony megoldást kínál két független hidraulikus fékműködtetővel – egy by-wire fékműködtetővel és egy ESP®- vel. A mai fékrendszerek, mint például a Bosch integrált motoros fékje, a fékpedálhoz való mechanikus csatlakozáson keresztül még mindig biztosítják a szükséges redundanciát hiba esetén. Ez a fékpedálhoz egy bemeneti rúdon keresztül történő csatlakozás a Bosch új vezetékes fékmegoldásában megszűnik.

A fék- és kormányrendszerek vezető vállalataként a Bosch mindkét járműtartományban innovatív by-wire megoldásokon dolgozik – többek között ezen a hidraulikus brake-by-wire rendszeren, amely a tervek szerint 2025 őszétől kerül piacra. A hidraulikus megoldás mellett a Bosch egy tisztán elektromechanikus rendszert is fejleszt. A vállalat már most megrendeléseket kapott különböző járműgyártóktól, és arra számít, hogy 2030-ra világszerte több, mint 5,5 millió járművet szerelnek fel brake-by-wire fékrendszerrel.

  1. 1. ábra: Bosch tesztvezetés a brake-by-wire rendszerrel: A Bosch Vaitoudden téli

A Bosch brake-by-wire rendszer előnyei

Új szabadság a telepítésben: A mechanikus csatlakozás elhagyása miatt a fékrendszer alkatrészeit már nem kell a jármű tűzfalához rögzíteni. Ehelyett az alkatrészek mostantól ott szerelhetők be, ahol az ütközésbiztonság, az NVH és a gyártás szempontjából a legoptimálisabb. A fékműködtető elemek beépítési helyének rugalmas megválasztása segít elkerülni, hogy a jobb- és balkormányos járművekhez különböző változatokra legyen szükség. A by-wire technológia lehetővé teszi a jelentősen rövidebb fékpedál-utakkal rendelkező új pedálkoncepciókat, amelyek teret engednek az új belső kialakításoknak. A Bosch hidraulikus brake-by-wire megoldása a bevált fékrendszer-technológián alapul, és egy by-wire fékműködtető és egy ESP® kombinációja. Karcsú kialakításának köszönhetően helyet takarít meg a beépítésben és csökkenti a fékrendszer súlyát. Mivel mind a vezetékes fékműködtető, mind az ESP® a redundáns elektromos rendszer különböző csatornáihoz van rendelve, hiba esetén mindkettő önállóan képes felépíteni a szükséges féknyomást mind a négy kerékféknél. Ezért ez a Bosch-megoldás magasan automatizált járművekhez is alkalmas, és megfelel a fékrendszer biztonsági okokból megkövetelt védelmének.

  1. 2. ábra: Bosch brake-by-wire rendszer szemléltetése

Forrás: Bosch Magyarország

Kapcsolódó cikkek

Frenkit Performance – Nagy teljesítményű féknyereg javítókészletek

Az ÉN Inter Cars-om: Pécs– Interjú Angyal Zsófiával és Sántha Zoltánnal

Brake-by-wire rendszerrel a Boschtól az Északi-sarkkörig

AZ ÚJ PIRELLI P ZERO GYŐZÖTT A ‘TYRE REVIEWS’ ÖSSZEHASONLÍTÓ TESZTJÉN A BEMUTATKOZÁSÁNÁL

Az ÉN Inter Cars-om: Győr – Interjú Dászkál Attilával