Hogyan is működik a LED-technika?

A LED-en belül egy félvezető kristály gondoskodik a fény előállításáról, amely elektromos gerjesztés hatására fényt bocsát ki. A hagyományos fényszórókhoz hasonlóan a LED-fényszóróknál is reflexiós vagy projekciós rendszerek használatával valósulhat meg a fényelosztás. Mindkét rendszernél a hőszabályozás jelenti a kihívást. A LED-ek veszteségteljesítményét nagyon hatékonyan el kell vezetni a LED-chipből, hogy le lehessen adni a környezetbe.

A LED-technika rohamos fejlődésének és fokozatos elterjedésének köszönhetően a modern világításrendszerek területén sem állt meg az élet az utóbbi években. Hiszen leginkább a LED-technológia az, amely e vonatkozásban mindig új lehetőségeket teremt.

Ez érvényes mindenekelőtt a kamera- és/vagy radaralapú támogató rendszerekkel és modern járműelektronikával kombinálva is. A modern világításrendszerek mindeközben számos előnyt és kényelmi privilégiumot kínálnak a komponensek tökéletes összehangolása révén – nemcsak a járművezetőnek, hanem a közlekedés többi résztvevőjének is. Jelentős mértékben javul a menetkényelem és a biztonság. Az alábbiakban szeretnénk Önnek áttekintést nyújtani bizonyos világításrendszerek fejlődéséről és műszaki hátteréről – az első kanyarfénytől kezdve a jelenkor csúcstechnológiáját képviselő Matrix-HD84 fényszóróig. Ezenkívül kitekintünk a jövőbe: milyen műszaki fejlesztések várhatóak a következő években – és milyen rendszerekkel találkozhatunk az utakon talán már a közeli jövőben is? A fejlődés ezen a területen mindenképp izgalmas lesz – a HELLA-val pedig semmiről nem fog lemaradni!

Dinamikus fejlődés
Az egyik legkorábbi, világításalapú támogató rendszer a dinamikus kanyarfény volt, amelyet már 2003-ban bevezettek. E rendszernél a világítómodulok a kormányszögnek megfelelően elfordulnak. Emiatt a kanyarokban a belátható terület csaknem megkétszereződik.

 

A dinamikus kanyarfény továbbfejlesztése az adaptív első világítás (Adaptive Frontlight System, AFS). Itt a kormányszögön kívül a rendszer a sebesség paraméterét is figyelembe veszi az út bevilágításánál. E belső jármú adatok alapján (xenon fényszóróknál) a VarioX-modul, ill. (LED-fényszóróknál) a VarioLED-modul hengerének köszönhetően különböző fényeloszlások valósíthatók meg, pl. városi, országúti közlekedésnél, rossz időben, ill. autópályán.

Az adaptív első világítás (AFS) lehetséges funkciói

Ennél is fejlettebb megoldás az adaptív világos-sötét határ (aHDG) funkciója. Itt a rendszer a jármű környezetére vonatkozó külső adatok alapján hozza létre a fényeloszlást. Kamera észleli a szembejövő, ill. az azonos irányba haladó járműveket, és ennek alapján a Vario-modul hengerét egy léptetőmotor néhány ezredmásodperc alatt a szükséges állásba fordítja. Így a fénycsóva mindig közvetlenül a szembejövő járművek előtt, ill. az elöl haladó járművek mögött végződik.

A vezető vakításmentes távolsági fény esetén viszont mindig bekapcsolva hagyhatja a távolsági fényszórót. Ha a kamera azt észleli, hogy más jármű is van az úton, akkor kitakarással megkíméli azt a vakító hatástól. Így tesz például a Matrix-LED fényszóró az Audi A8-ban (2013).

Kameraalapú világításrendszerek működésmódja

A kameraalapú modern LED-világításrendszerek, pl. a Matrix HD84, további lehetőséget is kínálnak: azáltal, hogy a modulok egyesével címezhetők, a különféle objektumok, pl. az út szélén lévők, célzottan is megvilágíthatók. Ennek köszönhetően a vezető figyelme időben felhívható a veszélyforrásokra, így ő időben reagálhat azokra.

2020.03.17.