A K&N légszűrő megtisztítása és olajozása egyszerű eljárás. Általa a légszűrő hatékonyan működik és hosszú élettartamú.
De hogyan és mivel kell tisztítani a szűrőt?
Hogyan tisztítható a K&N légszűrő?
A K&N légszűrő tisztításának első lépése (természetesen a motorkerékpárról való eltávolítás után) ugyanaz, mint bármely más szűrő esetében. Vagyis finoman, érzékenyen kell ütögetni és lerázni minden nagyobb szennyeződést, homokot vagy port.
A következő lépések azonban az átlagtól eltérőek, mivel a legtöbb K&N motorkerékpár légszűrő olajjal átitatott típus. A légszűrő tisztításának és olajozásának eljárása az alábbiakban található.
Honnan jött a K&N márka, és mi jellemzi ezeket a szűrőket?
K&N motorkerékpár olajozott légszűrők
A K&N-t 1969-ben alapították az Egyesült Államokban. A raliversenyző Ken Johnson és Norm McDonald azon töprengtek, hogyan lehetne hatékonyabbá tenni a légszűrőket poros körülmények között – vagyis homokos motor ralikon. Így fejlesztették ki a High-Flow szűrőt, melynek fő elve a mai napig nem változott, és amely máig a márka legnépszerűbb terméke.
A legendás légszűrők több réteg speciális pamutból készülnek, két jellegzetes, harmonikává formált alumínium hálóba zárva. Ken és Norm (innen a K&N név) kitalálta a pamut olajba áztatását, aminek köszönhetően a szűrő még jobban megvédi a motor belsejét a porszemcséktől, miközben biztosítja a lehető legnagyobb légáramlást. Egy ilyen szűrő alkalmazása és a motor új működési feltételekre való hangolása után egy ilyen egység általában növeli a teljesítményt.
A K&N motorkerékpár légszűrő tisztítása (és áztatása) csere helyett
A K&N szűrők jelentős előnye a hosszú élettartam – gyakorlatilag nem kell őket cserélni, a gyártói garancia pedig a legtöbb modellre egymillió mérföld (1,6 millió kilométer felett) vagy 10 év futásteljesítményre terjed ki. A szűrőt elég néha kimosni és beáztatni olajjal.
A K&N légszűrőt a legjobban a gyártó által kifejlesztett és ajánlott szerekkel lehet karbantartani. A készlet alapvetően egy tisztítószerből és áztatóolajból áll.
Milyen gyakran kell tisztítani a K&N légszűrőt?
Minden a felhasználási körülményektől függ. Extrém felhasználás mellett a szűrőt akár 150 kilométerenként is karban kell tartani. Egy tipikus közúti motorkerékpár esetében azonban egy K&N légszűrő könnyedén kibír 80 000 kilométert.
Hányszor tisztítható és áztatható a K&N légszűrő? A gyártó ajánlása alapján korlátlan alkalommal. A szűrőnek 10 éven keresztül, vagy másfél millió kilométeren át kell kitartania. Természetesen, ha a szűrőn mechanikai sérülések láthatók, feltétlenül csere szükséges.

Hogyan kell tisztítani és olajozni a K&N légszűrőt motorkerékpáron vagy robogón?
Útmutató lépésről lépésre:
Az alábbi útmutató az olajjal átitatott K&N szűrőkre vonatkozik, azaz a High-Flow sorozat tagjaira, amelyeket a motorkerékpárok túlnyomó többségéhez használnak. (A „Dry” szűrőket jóval ritkábban használják – a Dryflow sorozat tagjai megtalálhatók ipari gépekben vagy otthoni felhasználásra.)
Távolítsd el a szűrőt a motorkerékpár a légszűrőházból.
Távolítsd el a laza szennyeződésrészecskéket. A szűrőt finoman meg kell ütögetni, és le kell rázni minden nagyobb szennyeződést, homokot vagy port. Védd a szűrőt a mechanikai sérülésektől.
Vidd fel a dedikált tisztítószert. Permetezz bőségesen a szűrőtisztítóból a szűrő mindkét oldalára. Várj 10 percet. Ne hagyd a készítményt megszáradni, ne hagyd a napon.
Öblítsd le a szűrőt vízzel. Használj alacsony nyomású vizet, ne használj magasnyomású mosót. Irányítsd a vizet belülről (a légáramlással szemben), hogy kiöblítsd a szennyeződéseket a szűrőből. Ha a szűrő továbbra is piszkos, ismételd meg a fenti lépéseket.
A szűrő szárítása. A szűrő öblítése után óvatosan ütögesd le a felesleges vizet. Hagyd a szűrőt természetes módon megszáradni, ne használj sűrített levegőt vagy szárítót. Ne vidd fel az olajat addig, amíg a szűrő teljesen meg nem szárad.
A szűrőolaj felvitele. A dedikált olaj-sprayt 7-8 cm távolságból szükséges a felületre permetezni. Az olajat az egyes lamellák felső szélére, a szűrő egyik oldalára kell felvinni. Várj 20 percet, amíg az olaj beszívódik. Ezután finoman vidd fel az olajat a még száraz területekre, hogy a pamutszűrő egységes vörös színt kapjon.
Helyezd vissza a használatra kész szűrőt.
Mennyi olajat kell felvinni a K&N légszűrőkre?
A K&N javaslata alapján például egy 316 x 249 mm-es panel (lapos) szűrőhöz körülbelül 55 ml olaj elegendő a telítéshez.
A K&N légszűrőket olajozni kell az első használat előtt?
Az összes impregnált K&N High-Flow légszűrőt, azaz a motorkerékpárok túlnyomó többségében használtak már gyári olajtelítettséggel érkeznek. Nem igényelnek további kezelést, használatra készek.
A Dryflow szárazszűrők nem igényelnek áztatást.
A légszűrő tisztítása sűrített levegővel vagy kefével – nem ajánlott!
Az interneten gyakran ajánlott légszűrők tisztításának egyik módja a sűrített levegővel való fújás, valamint a lamellák közötti kefével történő mechanikus tisztítás. A K&N határozottan nem javasolja ezt a gyakorlatot, mivel ezek az eljárások a pamutszálak szakadását eredményezhetik, ami jelentősen csökkenti a légszűrő teljesítményét.
A K&N nem javasolja továbbá, hogy sűrített levegővel szárítsuk a szűrőt mosás/olajozás után.