A turbófeltöltő nagyon precíz eszköz, bár a mechanizmusa viszonylag egyszerű, tartós és hatékony. Megfelelő gondossággal a turbófeltöltő hosszú évekig megbízható működésre képes, annak ellenére, hogy fordulatszáma néha eléri a 250 000 ford./perc értéket. A turbófeltöltőt úgy tervezték, hogy a motor egész élettartama alatt hibátlanul működjön. Időszakos javítást nem igényel, csak a megfelelő körülményekre kell ügyelni, gondozása pedig néhány alapdologra korlátozódik.
Ezen tevékenységek:
• Rendszeres olajcsere.
• Az olajrendszer karbantartása (olajszűrő, vezetékek).
• Olajnyomás ellenőrzése.
• A levegő rendszer karbantartása (légszűrő, vezetékek).
Ha turbófeltöltős autónk van, érdemes néhány hasznos tanáccsal megismerkedni egy ilyen jármű üzemeltetése során.
1. A turbófeltöltő a motor szerves része.
A turbós motorokat úgy tervezték, hogy a két egység (turbó és motor) teljes harmóniában dolgozzon és a leghatékonyabban teljesítsen. Amennyiben a turbó megsérül vagy elhasználódik akkor fel kell újítani vagy cserélni, kiiktatni nem lehet.
Ez az alkatrész ugyanolyan gondosságot igényel, mint a motor, különösen az időszakos olaj- és szűrőcserét.
2. Nem tökéletes motor teljesítmény?
Nem biztos, hogy a turbó a hibás.
Gyakran előfordul, hogy a motor teljesítmény vesztése miatt a turbót cserélik le holott nem ez az alkatrész a hibás. A hiba oka lehet a motor kopása vagy beállítási probléma.
Kékes kipufogógáz?
-Ennek oka lehet a motor kopásából származó olajfogyasztás, vagy a levegő rendszer hibája.
Furcsa hangok a turbótól?
– Okozhatja az is, hogy a cooler és levegőcsövek vagy azok csatlakozása sérült
Fekete kipufogógáz? Teljesítmény csökkenés?
– Okozhatja a motorvezérlés hibája és/vagy a kopása
3. A turbófeltöltő három fő ellensége:
Itt meg kell említeni a következőket:
– az elégtelen olajmennyiség elsősorban a turbófeltöltő csapágyainak károsodását eredményezi, ami mind a kompressziós kerék, mind a turbinalapát házhoz való súrlódását eredményezheti, és ennek következtében akár tengelytöréshez is vezet.
Azt sem szabad elfelejteni, hogy az olaj nemcsak keni a turbófeltöltőt, hanem annak hűtéséért is felelős, hiánya pedig könnyen diagnosztizálható úgy, hogy a csapágy helyén a tengelyen termikus elszíneződést látunk.
– a beszívott levegőben vagy a kipufogógázokban lévő idegen testek, a kompressziós kerék vagy a turbinakerék lapátjait károsítják, ennek következtében a teljes részegység tönkremeneteléhez vezet. Míg a kipufogó oldalon az idegen testek leggyakrabban más motoralkatrészek töredékei, addig a levegő oldalon por, homok, apró kavicsok vagy a légszűrő töredékei lehetnek.
– az olajban lévő szennyeződések, károsodást okoznak mind a csapágyakban, mind a tengely csúszófelületein, és ezek általában egy korábbi meghibásodásból visszamaradt kisebb-nagyobb fémszemcsék, vagy az olaj égése során keletkezett szénlerakódások.
Más szennyeződések, például a tömítések helyett használt szilikon nagyban gátolhatják az olaj áramlását, és így a turbófeltöltő meghibásodásához vezethetnek.

4. Ne csináld magad!
Bár a turbófeltöltők javításához szükséges alkatrészek vagy teljes javítókészletek megjelennek az autópiacon, nem javasoljuk, hogy saját maga próbálja megjavítani. Bár a turbófeltöltő valójában egy meglehetősen egyszerű szerkezet, alkatrészei néhány mikrométeres tűréssel működnek. Azt sem szabad elfelejteni, hogy a turbófeltöltőt nem szabad az előzetes kicentrírozás nélkül beszerelni, mert fordulatszáma eléri a percenkénti 250 000 fordulatot is.
5. Odafigyelés
Ha olajszivárgást tapasztalunk vagy bármilyen rendellenes vibrációt vagy hangot hallunk azonnal állítsuk el a motort mivel a magas fordulatszám miatt egy rövid idejű olaj nélküli használat is súlyos károkat okozhat az egységben.
A megelőzés a legjobb módszer, rendszeresen ellenőriztessük a turbót és környékét, hogy elkerüljük a nagyobb költséggel járó javításokat.
6. A nagyobb nem biztos, hogy jobb
A motor tervezésénél számos paramétert vesznek figyelembe, hogy kiválasszák a legideálisabb teljesítményű turbót a rendszerbe.
Ennek cseréje egy olyan darabra, amit nem ehhez a teljesítményhez, térfogathoz, terheléshez terveztek kárt tehet a motor egyéb alkatrészeiben. Turbó csere esetén mindig szakműhellyel végeztesse el a javíttatást.
7. Miért jó a feltöltős motor?
A különféle járművek és berendezések motorjait különféle okokból turbófeltöltővel látják el:
• teljesítmény és nyomaték növekedése,
• a légköri nyomásesés kompenzálása nagyobb magasságban,
A turbó úgy van kiválasztva, hogy a motor optimális hatásfokon üzemeljen. A túlzott töltőnyomás a motor felmelegedését és a dugattyúk károsodását vagy a csapágyfelületek kopását okozhatja.
8. A vezető
A legjobb eszköz sem képes a csodára, ha a felhasználó nincs felkészülve a használatára.
A feltöltött motorok különös gondosságot igényelnek:
• a turbófeltöltő csapágyainak túl gyors kopásának elkerülése érdekében ne állítsa le a motort, ha nagy fordulatszámon jár, mert akkor a turbófeltöltő nagy fordulatszámon tovább pörög, miközben az olajnyomás nullára csökken,
• a motor beindításakor várjon legalább 30 másodpercet, amíg az olajvezetékek megtelnek, csak ezután növelheti a fordulatszámot,
• Intenzív használat után javasolt 2-3 percig alapjáraton hagyni a motort (a turbófeltöltő lehűléséhez szükséges idő).
Arról már volt szó, hogy az olaj a turbófeltöltőnket is hűti, a motor leállításával megszűnik az olajáramlása a rendszerben ezáltal a turbóban is.
Jelenleg egyre gyakrabban csak városi forgalomban használják az autót, sajnos a csak városi utcákon való közlekedés nem csak a DPF/FAP rendszereknek, hanem a turbófeltöltő megfelelő működésének sem kedvez. Ezért nem árt emlékezni arra, hogy időnként érdemes egy dinamikusabb útra indulni, ahol leégetjük a kipufogócsonkban és igen gyakran a turbófeltöltőben felgyülemlett kormot, ami blokkolja a változó geometriájú rendszer működését.
A moto remo termékei elérhetőek az Inter Cars kínálatában is!
