A motoroknak hosszú, zavartalan élettartamukhoz motorolajra van szükségük. A legtöbb autós nem nagyon gondol arra, mennyire fontos az olajszint rendszeres ellenőrzése. Csak akkor néznek utána, mi lehet az ok, ha már kigyulladt az olajnyomás-ellenőrző vagy az olajszintre figyelmeztető lámpa, és az olajszintmérő pálca alacsony olajszintet jelez.
Ha hiányzik a motorból a motorolaj, nagy általánosságban „olajfogyasztásról” beszélünk. A műhelyekben fontos, hogy különbséget tegyünk az olajveszteség és a tulajdonképpeni olajfogyasztás között. Olajfogyasztás alatt a szakember azt a motorolaj-mennyiséget érti, amely az égéstérbe kerül, és ott elég. Olajveszteség akkor áll fenn, ha a motorolaj
tömítetlenség miatt a motorból a szabadba kerül.
Az olajfogyasztás okai:
Torzulás a hengerfuratoknál
A hengerfuratoknál jelenlévő torzulást egyedi, fényesre csiszolódott területek jelzik a hengerek csúszófelületén. A következmény: A dugattyúgyűrűk nem tudják megbízhatóan tömíteni az eltorzult vagy deformálódott hengerfuratokat a motorolajjal vagy égési gázokkal szemben. Ily módon motorolaj kerülhet az égéstérbe, ahol elég.
Túl nagy a dugattyú túlnyúlása
Ha a dízelmotoroknál túl nagy a dugattyú túlnyúlása, a dugattyúk a hengerfejhez ütődnek és berezegnek a befecskendező fúvókák. A motorba plusz üzemanyag kerül, amely tönkreteszi a kenőfilmet a hengerek felületén. Ez a dugattyúk, dugattyúgyűrűk és a hengerek csúszófelületének nagyfokú kopását idézi elő a vegyes súrlódás következtében.
A hengerek hibás megmunkálása
A hibásan megmunkált hengerfuratok problémát okoznak a „hengerfuratdugattyú-dugattyúgyűrűk” tömítő rendszerben. A hengerfelületek felszíni hibái miatt vegyes súrlódás keletkezik, amely jelentősen növeli a kopást és az olajfogyasztást.
Beragadt dugattyúgyűrűk
Amikor a dugattyúgyűrűk nem tudnak a négyütemű motortól függetlenül mozogni a gyűrűhornyokban, tömítési problémák keletkeznek és nő az olajfogyasztás.
Túl magas olajszint
A túl magas olajszint miatt a forgattyús tengely belemerül az olajteknőbe, és végül túlzott olajköd jön létre. Emiatt a forgattyúház-szellőztető olajleválasztó rendszere túlterheltté válik és nem működik többé. Motorolaj kerül az átfúvott gázokkal együtt a forgattyúház-szellőztető szelepen át a szívótérbe, beszívódik, és a következő égési ütemben elég.
Kedvezőtlen működési feltételek és felhasználási hibák
Műszaki okok mellett a jármű kedvezőtlen alkalmazási körülményei miatt is növekedhet az olajfogyasztás. Minden olyan forgalmi helyzet, amely növeli az üzemanyag fogyasztást, negatív hatással van az olajfogyasztásra is.
A tömítőanyagok hibás használata
Folyékony tömítőanyagokat csak ott szabad használni, ahol egyértelműen elő vannak írva. A folyékony tömítőanyag indokolatlan alkalmazása, illetve túl nagy mennyisége szivárgáshoz vezethet, különösen akkor, ha eredetileg szilárd anyagú tömítésre van szükség.
Idegen test a tömítőfelületek között
A tömítés és az alkatrész közé kerülő idegen test akadályozza a megfelelő tömítést és az alkatrész deformálódásához vezethet. A nem teljesen eltávolított rozsda, tömítőanyag- és festékmaradványok hasonló hibát okozhatnak.
Hibás tömítőfelület
Ha az alkatrészek felülete sérült (karcolások, korrózió, rozsda, horpadások) vagy nem sima, a tömítés nem teljesíti a kívánt hatást. Emiatt az alkatrészek összeillesztése után a tömítés
és a tömítőfelület között rések maradnak, amelyeken át kiszivárog a motorolaj és a hűtőfolyadék.
Túl nagy olajnyomás
Ha túl nagy az olajnyomás, a ház tömítései, az olajszűrők, olajhűtők és a vezetékek tömítetlenekké válhatnak.
További információ: