Kipufogógáz hőmérséklet mérő szondák (EGTS) – az NRF-től

Személygépjármű
2023.06.05.

Technikai cikk

Az európai kibocsátási szabványok tisztább levegőt biztosítanak számunkra és egészségesebb környezetet. A járműgyártókat ösztönzik kevésbé szennyező meghajtóegységek tervezésére és még hatékonyabb működtetésére. A folyamatos fejlesztéssel egyre több adatot gyűjtenek a rendszerek, hogy minél hatékonyabb működhessenek. Ezen adatok gyűjtése érdekében a járműveket felszerelték paramétereket mérő szenzorok egész arzenáljával, mint például a nyomás (pl. a szívócsatorna abszolút nyomása, MAP), koncentráció (pl. nitrogén-oxidok szintje, NOx) illetve hőfok.  A cikk témája a kipufogógáz hőmérséklete érzékelők (EGTS), az utolsó csoportba tartoznak.

 

  1. Az EGTS általános felépítése

Az EGTS-t 2008 körül kezdték el széles körben használni az EURO 4 szabvány bevezetésekor a személygépkocsiknál. A legtöbb a jelenleg gyártott járműnél, különösen a dízel motoroknál átlagosan 6, de van olyan is, ahol 9 darab kipufogógáz hőmérséklet érzékelő van beépítve.

2. EGTS érzékelők elhelyezkedése

Az EGTS feladata a kipufogógáz hőmérséklet mérésre a kipufogórendszer egy meghatározott pontján.

Az érzékelőtől származó információt a motorvezérlő egység (ECU) hasznosítja. Ennek alapján az a jármű működési paramétereit változtatja. Más szóval, a hőmérséklet-érzékelőtől származó érték befolyásolja a teljes hajtáslánc működését, kezdve az üzemanyag-befecskendezőktől, egészen a turbófeltöltő, kipufogógáz visszavezető szelep (EGR), katalizátor, dízel részecskeszűrő (DPF)keresztül egészen a nitrogén-oxid kibocsátás-szabályozó rendszer (SCR), miközben megvédi ezeket az elemeket a káros túlmelegedéstől és biztosítva a jármű maximális teljesítményét.

3. Az NRF 707182-es cikkszámú érzékelő technikai paraméterei, mely jeladó a 2011-től gyártott Audi A6/A7 modellek 3,0 TDI motorjainál kerülnek alkalmazásra

Kipufogó gáz hőmérséklet érzékelő meghibásodása

Az első jele lehet az EGTS meghibásodásának a műszerfalon megjelenő Motor hiba jelző (népszerű nevén Check Engine) az Izzítás hiba jelző vagy a Részecske szűrő hiba jelző.

4. EGTS hibára utaló visszajelzők

A visszajelzők figyelmeztetésén kívül az alábbi jelenségek is visszavezethetőek az EGTS meghibásodására.

Az autó karakterisztikája, viselkedése megváltozik, más lesz a vezetési élmény,

például:

  • a nem megfelelő üzemanyag-adagolás miatti teljesítmény csökkenése,
  • nem megfelelő töltőnyomás
  • megnövekedett üzemanyag-fogyasztás
  • gyakoribb részecske szűrő a regenerációs intervallumok, hosszabb regenerációs eljárás

A hibás működés alábecsülése vagy helytelen diagnózisa a jármű más alkatrészeinek károsodását okozhatja (turbófeltöltő, DPF, EGR szelep, SCR rendszer), valamint nő a káros nitrogénvegyületek (NOx), szén-monoxid (CO) és szénhidrogének (HC) kibocsátása.

A kipufogógáz hőmérsékletérzékelő meghibásodásának leggyakoribb okai:

  • az érzékelő károsodása a kipufogórendszerben lévő vibráció miatt
  • túl magas kipufogógáz-hőmérséklet a befecskendező rendszer vagy a helytelen üzemanyag-levegő keverék arány miatt
  • elektromos túlfeszültség vagy túlterhelés
  • az érzékelő csatlakozókábelének mechanikai sérülése

5. EGTS hiba okozta jelenség

Az EGTS jeladók nem javíthatóak, meghibásodás esetén megfelelő jeladó cserével lehet elhárítani a hibát.

Az NRF kínálatában jelenleg 320 cikkszám szerepel mely 1 250 gyári cikkszám kiváltására alkalmas, így közel 97 millió autóhoz kínál alkatrészt az európai piacon.

Egyedüli gyártóként minden EGTS-hez csomagol az NRF egy speciális zsírt mely kifejezetten extrém hőtűrésre képes.

Így a szervíznek minden rendelkezésére áll a tökéletes munkavégzéshez és a zsír segítségével akkor sincs ok az aggodalomra, ha valamilyen más alkatrész cseréje vagy javítása miatt kell kiszerelni a jeladót.

6. Tippek az Easy Fit zsírok használatához
NRF kipufogógáz hőmérséklet érzékelő

A zsír használata segíti szükség esetén a szétszerelést – például mikor egy másik elemet kell javítani a kipufogó rendszerben – esetlegesen felmerülő sérülés nélkül. Továbbá segíti a csavarok meghúzását is, ami fontos tényező lehet különösen a régebbi járműveknél melyeknek a jelentős futásteljesítménye kopásokat eredményezett a kipufogórendszerben.

Összegzésül

  • Az érzékelők hidat képeznek a jármű mechanikus és az elektronikus alkatrészei között
  • A kipufogógáz-hőmérséklet érzékelők (EGTS) mérik a gázok hőmérsékletét a kipufogórendszer különböző pontjain
  • Az információt a motorvezérlő egységbe (ECU) küldik,
  • Az EGTS helyes működése nem csak a maximumot teljesítmény elérését teszi lehetővé, de védi a drága alkatrészeket is a sérüléstől
  • Ezenkívül a kipufogógáz-hőmérséklet-érzékelők gondoskodnak arról, hogy a fogyasztást és a károsanyag kibocsátást optimális szinten tartsák, így a káros kémiai vegyületek légkörbe kerülése minimálisra csökkenjen

Az NRF által kínált EGTS megfelel a legmagasabb minőségi követelményeknek és a több mint 300 cikkszám, közel 100 millió Európa útjait koptató autóba építhető be.

 

 

Kapcsolódó cikkek

Hogyan védekezz a hideg ellen motorozás közben?

Inter Cars Agro kínálat

Téli és négyévszakos gumiabroncstesztek: Két kiváló eredmény a Hankook számára!

Purflux: Sebességváltó szűrők

Ünnepi nyitvatartás: 2025. november 1.

MANN+HUMMEL: Prémium légszárító patronok OE minőségben a világ legnagyobb gyártójától