A nehézgépek szíve: Bosch HEF109

Személygépjármű
2025.12.16.

Német precizitás, extrém teherbírás

A Bosch által fejlesztett és gyártott HEF109 indítómotor nem egy átlagos alkatrész. Kifejezetten nagy összlökettérfogatú motorokhoz tervezték, legyen szó bányadömperekről vagy kombájnokról.

De mitől olyan különleges? A válasz a tesztelésben rejlik. Mielőtt ezek az indítómotorok forgalomba kerülnének, a karlsruhei tesztközpontban olyan „kiképzésen” esnek át, amit kevés alkatrész élne túl:

  • Sópermettesztek a korrózióállóságért.
  • Rezgéstesztek a rázkódó munkagépek szimulálására.
  • Hősokk vizsgálatok, hogy a -20°C se okozzon gondot.
  • Fröccsenő víz elleni tesztek a mostoha időjárási körülményekhez.

Ez a szigor biztosítja, hogy amikor Ön beépíti ezt az alkatrészt, az ügyfele elégedett lesz a tartóssággal.

Teljesítmény számokban

A HEF109 nemcsak tartós, de bivalyerős is. A 24 Voltos rendszerben, még hidegindítási körülmények között (-20 °C) is képes leadni akár 10 kilowatt névleges teljesítményt. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy képes üzembiztosan beindítani akár 30 literes összlökettérfogatú dízelmotorokat is.

Tipp: Ha még ennél is nagyobb teljesítményre van szükség, a rendszer párhuzamosan is köthető (HEP109 változat), így akár három indítómotor dolgozhat egyszerre a hidegindítási igény kielégítésére.

Nemcsak gépekbe: Kórházak és az ipar védelme

Kevesen tudják, de ezek az indítómotorok a helyhez kötött energiaellátásban is kulcsszerepet játszanak. Kórházak áramfejlesztőiben vagy közüzemi hálózatok tartalékrendszereiben teljesítenek szolgálatot, ahol a gyors és biztos indulás szó szerint élet-halál kérdése lehet.

Jövőbiztos technológia: Hidrogén és Biogáz

A járműipar és az energetika átalakulóban van, és a Bosch ezzel a termékkel már a jövőre is felkészült. A HEF109 technológiája kompatibilis a jövő üzemanyagaival:

  • Már több mint egy évtizede használják alternatív üzemanyagokkal (pl. biogáz, hidrogén) működő aggregátorokban.
  • A fejlesztések lehetővé teszik, hogy olyan gázkeverékekkel működő generátorokat indítsanak, amelyek 20–100 százalékban hidrogént tartalmaznak.
  • Ez kulcsfontosságú a zöld hidrogén és a megújuló energiák (például szélerőművek által termelt többletenergia tárolása) hatékony felhasználásában.

Kapcsolódó cikkek

A kipufogók rövid történeti áttekintése és fejlődése

Új csúcsmodelleket villantott a Case IH

Oxford motorkerékpár takaróponyvák

Szűrőtechnológiai Újítások (2026 környékén)

A nehézgépek szíve: Bosch HEF109

Az Év Nemzetközi Teherautója 2026: cím a DAF XD Electric és XF Electric számára