Az Egyesült Királyság szigorítja a fényszórók ellenőrzését, mert egyre több autós panaszkodik az elvakításra
Az őszi sötétedés és az óraátállítás után ismét előtérbe került a szembejövő járművek vakító fénye: a brit kormány vizsgálja a fényszórókra vonatkozó szabványok módosítását és az illegális, túl erős izzók árusításának visszaszorítását.
Az RAC felmérése szerint a vezetők több mint egynegyede idegesebben vezet éjszaka a túl erős fények miatt. A probléma várhatóan része lesz a kormány új közúti biztonsági stratégiájának, amelyet még az év vége előtt bemutatnak. A tervek között szerepel a nemzetközi (ENSZ által felügyelt) járművilágítási előírások módosítása is.
A független kutatás több mint másfél éve indult, és az eredmények a stratégia közzétételével együtt várhatók. A vizsgálat célja annak feltárása, milyen járműtípusoknál és kialakításoknál fokozott a vakítás.
A feltételezett okok között szerepel:
A LED-lámpák ugyan jelentős energiamegtakarítást jelentenek – a College of Optometrists szerint nyolcszor több fényt adnak ugyanannyi energia felhasználásával, mint a halogének –, de a régebbi autók utólagos LED-átalakítása gyakran nem megfelelő, így fokozhatja a vakítást.
A brit közlekedési hatóság (DVSA) szigorúbb ellenőrzéseket vezetett be: az olyan autók, amelyek nem megfelelő fényszóró-izzóval rendelkeznek, nem mennek át a műszaki vizsgán (MOT). Az illegális izzókat árusítókat akár 1000 fontos bírság is sújthatja.
A közlekedési minisztérium szóvivője szerint:
„Tisztában vagyunk azzal, hogy a fényszórók vakítása sok vezetőt zavar, különösen az őszi-téli hónapokban. Ezért rendeltünk el független kutatást, hogy jobban megértsük a jelenség okait és hatásait, és ezek alapján új intézkedéseket vezessünk be a közúti biztonsági stratégiában.”
A DVSA a jövőben még szigorúbban fog fellépni az illegálisan beszerelt vagy túlerős fényszórók ellen.
Rod Dennis, az RAC közlekedéspolitikai vezetője szerint:
„Sok sofőr számára az őszi sötétedés nemcsak a hideget, hanem az elvakító fényszórók okozta kellemetlenséget is jelenti. Ideje, hogy a probléma végre komoly figyelmet kapjon.”