Az önvezető teherautók esetében nem az a kérdés, hogy „lesznek-e”, hanem hogy „mikor”. Fedezd fel, hogyan segíti a járművek autonómiája a flották hatékonyságának és biztonságának növelését.
A világban hatalmas növekedés tapasztalható a médiacikkek, közösségi médiás beszélgetések és a nyilvános viták számában az önvezető járművek témájában. Ez a fokozódó érdeklődés tükrözi a technológiai fejlődést és a jelentős befektetéseket, amelyek célja, hogy az önvezetés víziója kereskedelmi valósággá váljon. Bár az önvezetés széles körben forradalmi újításként ismert, amelyet főként az autógyártók uralnak, az autonóm vezetési képességek jelentős előrelépést értek el a haszongépjárművek iparában is. Valójában a sofőr nélküli teherautók jóval hamarabb válhatnak általánossá, mint a sofőr nélküli személyautók.
„Az önvezető teherautók előbb veszik át az irányítást, mint az önvezető autók.” – Digital Trends
Az automatizálás pénzügyi előnyei – amelyek főként a hatékonyság és a termelékenység növekedéséből származnak – várhatóan sokkal jelentősebbek lesznek a haszongépjárművek esetében, mint a személyautóknál. Egyszerűen fogalmazva, ez már abból is látszik, hogy egy haszongépjármű mennyi időt tölt használatban egy személyautóhoz képest. Emellett az automatizálás nemcsak a teherautókra terjed ki, hanem mindenféle áruszállító és személyszállító járműre – taxikra, buszokra, elosztó járművekre –, amelyek elkerülhetetlenül nagyobb hatást gyakorolnak az iparág gazdaságára és az előrelépés mozgatórugóira.
https://www.youtube.com/watch?v=GKCxjPutd3c
A teljes járműautonómia felé vezető út soha nem látott sebességgel rajzolódik ki, de a végcél még nem látható. Bár a kulcsfontosságú funkciók már automatizáltak – különösen a nehéz teherautók esetében, amelyek vezetik az evolúciót –, még hosszú út áll előttünk, mire a teljesen autonóm haszongépjárművek valósággá válnak. Hogy mikor várható a teljes autonómia, az attól függ, mely feladatot kell automatizálni. Irányított környezetekben – például kikötőkben, bányákban és nagy ipari telepeken – a teherautók, billenőkocsik és rakodók már alkalmazzák az autonóm technológiákat.
Az autógyártók azonban már kísérleteznek azzal, hogy az autonóm járműveket kiterjesszék az irányított helyszínekről a közutakra, például teherautó-konvoj technológiával, valamint a forgalmi dugó asszisztenssel és az autópálya pilóta funkcióval.
A fokozott biztonság és a kapcsolódás ösztönzi a járműautomatizálást
A haszongépjárművek automatizálása az autópályákon növeli az üzemeltetési hatékonyságot, ami jelentős termelékenységi növekedést és általános költségmegtakarítást eredményez az üzemeltetők számára. Ennek ellenére az önvezetés bevezetése továbbra is komoly kihívásokat jelent.
Valójában a sofőr azon képességének leképezése, hogy egy járművet az elfogadott közlekedési szabályok szerint vezessen, csak egy összetevő. Figyelembe kell venni a valós közlekedési helyzetek változóit is – például azt, hogy intelligensen utat adjon elsőbbségi járműveknek, mint a tűzoltóautók és mentők, valamint kezelje a műszaki hibák kihívásait. Ezt tovább bonyolítja a járművek rendszereinek összetett architektúrája, az időjárási korlátozások és a jogi keretek, amelyeket szintén kezelni kell.
Ugyanakkor a haszongépjárművek automatizálása a telephelyeken sokkal megvalósíthatóbb, mivel az ottani sebesség- és szabályozási követelmények alacsonyak. Természetesen a megtakarítási lehetőségek is korlátozottabbak, mivel az üzemidő és a forgalom volumene kevés lehetőséget kínál a költségek csökkentésére. Ez azt jelenti, hogy az automatizálás előnyeinek a kontrollált környezetben meg kell haladniuk a vele járó költségeket.
Ahhoz tehát, hogy az autonóm járműtechnológia kereskedelmileg életképesebb legyen, el kell jutnia a közutakra. Az automatizálás megvalósítása az autópályákon technológiai fejlesztéseket igényel, beleértve a fejlett vezetéstámogató rendszerek határozott továbbfejlesztését, amelyek nemcsak a biztonságkritikus helyzetekben támogatják a sofőröket, hanem teljes mértékben átveszik a vezetési funkciókat.
A járművek mostantól mindig úgy lesznek tervezve, hogy kapcsolatban maradjanak – kommunikáljanak egymással és a felhasználókkal –, ezzel növelve a biztonságot és közelebb hozva a „Vision Zero” célját, azaz a közlekedési balesetek nélküli világot.
Mivel az emberi sofőrök hibáznak, az autonóm járműveket egyre inkább úgy kell tervezni, hogy ezeket a hibákat kiküszöböljék. Ennek eredményeként a kapcsolódás, a fokozott biztonság és a teljes automatizálás irányából érkező trendek fogják hajtani az autonóm haszongépjárművek fejlődését az elkövetkező években.
Jelenleg Kína vezeti az autonóm haszongépjárművek fejlesztését, szorosan követi az Egyesült Államok. Ez a globális verseny biztosítja, hogy a jövő haszongépjárműveinek vezetői minden eddiginél nagyobb támogatást kapjanak. Az előrehaladott vezetéstámogató rendszerek (ADAS) egyre szélesebb körű alkalmazása – az automatikus vészfékezéstől (AEBS) a sávelhagyásra figyelmeztető rendszerekig – soha nem látott ütemben ösztönzi a technológiai fejlődést. Tanulmányok szerint például az AEBS rendszerek akár 52%-kal csökkenthetik a közúti balesetek számát, autópályákon pedig akár 90%-kal.
A közlekedésbiztonság további növelésére irányuló törekvésekre építve a haszongépjárművek egyre inkább képesek lesznek elkerülni az akadályokat – még az álló akadályokat is – azáltal, hogy oldalsó irányítási jeleket továbbítanak a kormányrendszernek, és kombinálják a hossz- és oldalirányú irányítást az autópályán.
A mindennapi alkalmazások széles körében az ADAS rendszerek támogatják a haszongépjárművek vezetőit olyan helyzetekben, mint a biztonságos követési távolság megtartása vagy a sávban maradás, lehetővé téve számukra a biztonságosabb és hatékonyabb vezetést.
A haszongépjárművek fejlődése a teljes automatizálás felé
Az autonóm vezetés a fejlődés végső szakaszához közeledik. Bár a teljes járműautomatizálás nem egyik napról a másikra fog megvalósulni, mire elérkezik, az ADAS innovációk már jelentősen biztonságosabbá teszik a közlekedést azáltal, hogy zökkenőmentesen támogatják a sofőröket a potenciálisan kritikus helyzetek széles skálájában.
A legnagyobb hatás a haszongépjárművek esetében várhatóan a városokban lesz érzékelhető, ahol a környezetvédelmi és fenntarthatósági problémák azonnali intézkedéseket igényelnek. Az elektromos járművek – különösen a városi buszok – már 2025-ben magasabb szintű automatizálást érhetnek el a telephelyi működés során. Egy új járműkategória jelenhet meg a városokban, amelyet kamerák és Lidar szenzorok irányítanak, és korlátozott maximális sebességgel autonóm módon közlekednek. Ezek a járművek optimalizálják a helyhasználatot, akár úgy is, hogy közvetlenül az otthonokhoz szállítják az árut.
A telephelyeken a járművek 2025-ben várhatóan telematikai rendszereken keresztül lesznek összekapcsolva, és a hibákat még meghibásodás előtt észlelik, majd optimálisan javítják, hogy elkerüljék a leállásokat. Intelligens rendszerek azonosítják az üzemelési adatokban az anomáliákat, és figyelmeztetik a sofőrt, ha javításra van szükség. Egy busztelephely esetében ez azt jelentheti, hogy az elektromos buszok autonóm módon eljutnak a legközelebbi töltőállomásra, majd a töltés után visszatérnek a parkolóhelyükre, aktív kormányzás és udvari automatizálási rendszerek segítségével.
Az izgalmas jövő felé vezető út azonban várhatóan nem lesz teljesen zökkenőmentes.
Olyan kihívásokat kell leküzdeni, mint a megfizethető és megbízható Lidar szenzorok elérhetősége, a költséghatékony számítási kapacitás, valamint az állapotfigyeléshez szükséges érzékelők. Emellett a komplex algoritmusok és környezeti szcenáriók engedélyezési eljárásai, valamint a sofőr nélküli teherautók üzemeltetésére vonatkozó szabályozások is gondos egyeztetést igényelnek.
https://www.youtube.com/watch?v=sojQXniL1yE&t=3s
A modern technológiába és innovatív megoldásokba fektetett erőfeszítések már most is okosabbá és biztonságosabbá teszik a haszongépjárműveket. A jövőben a következő generációs ADAS rendszerek alapjaiban formálják át a flották biztonságát és a járművek hatékonyságát, ami jelentős költségcsökkenést eredményez, és közelebb visz bennünket a „Vision Zero” céljához: a közlekedési balesetek teljes megszüntetéséhez.
Az autonóm járművek bevezetése fokozatosan, zárt területeken és fix útvonalakon indulhat el. Ha az alacsonyabb kockázatú alkalmazások sikeresen működnek, lépésről lépésre jöhetnek a bonyolultabb automatizálási megoldások, egészen a széles körű elterjedésig. Ez azonban teljesen új kihívásokat jelent az autóipar számára. A hardvertől a szoftverrendszerekig minden területen szoros együttműködésre lesz szükség a hagyományos gyártók, a vezető beszállítók és az új piaci szereplők között. Mindez azonban megnyitja az utat az autonóm közlekedés víziójának megvalósítása felé.
Forrás: https://wabco-solutioncentre.com/realizing-commercial-vehicle-autonomy/