A tehergépjármű féktárcsa cseréje

Mind Tehergépjármű
2025.07.22.

Ez az útmutató bemutatja és leírja a TRW féktárcsa cseréjét egy teherautón. (DAF)

 

Figyelem: Haszonjármű javítása előtt különösen fontos, hogy szigorúan tartsa be a jármű gyártójának útmutatásait, szerelési előírásait és javítási utasításait!

 

Megjegyzés: Kiszerelés előtt hasonlítsa össze az új féktárcsát a beszerelt tárcsával. A helyes cikkszámon és kialakításon kívül fontos ügyelni arra, hogy a kerékagy és a féktárcsa csatlakoztatásához szükséges összes tartozékot kézhez vegye, pl. új csavarok, ékek és kenőanyagok, valamint a szükséges speciális szerszámok.

  1. lépés

A jármű biztonságos felemelése és a kerék eltávolítása után megkezdheti a féktárcsa cseréjét. Az ABS érzékelő és a betétkopásjelző kábelcsatlakozásainak leválasztása, valamint a fékhenger eltávolítása után a féknyereg dugattyúit mechanikusan vissza kell állítani. Ehhez távolítsa el a beállító rész tömítősapkáját, és fordítsa el az alatta lévő adaptert (tartozékként a TRW fékbetétekkel együtt) az óramutató járásával ellentétes irányba. Ezután már hozzá lehet férni a belső fékbetétekhez is. A beállítóban lévő túlterhelési tengelykapcsoló „leoldó nyomatéka” kattanó hangot ad ki.

 

  1. lépés

Most már eltávolíthatja a rugós csapot, a biztonsági csavart és a betétrögzítőt a fékbetétekkel együtt. A tartó rögzítőcsavarjainak eltávolítása után a féknyereg teljesen eltávolítható. A kerékagy eltávolítható a féktárcsával együtt.

Megjegyzés: A munkafolyamat a fékrendszer és a jármű gyártójától függően jelentősen eltérhet. A lenti videó csak egy rendszert mutat be.

  1. lépés

A kerékagy és a hozzá kapcsolódó féktárcsa eltávolításához először távolítsa el a tengelyanya sapkáját és magát a tengelyanyát. Ezután távolítsa el a kerékagyat és a tárcsát, és helyezze őket egy stabil munkafelületre. Most már az ABS gyűrű is eltávolítható. Lazítsa meg és vegye ki az összes rögzítő csavart a kerékagy és a tárcsa között. A féktárcsa ezután egy hidraulikus prés segítségével lenyomható a kerékagyról.

 

  1. lépés

Az új féktárcsa felszerelése előtt a kerékagy érintkezési felületeit alaposan meg kell tisztítani, és korróziómentesnek kell lenniük. Szerelje fel az új féktárcsát a kerékagyra a videón látható módon.

Rögzítse a féktárcsát a kerékagyhoz egy új rögzítő csavarkészlettel. Először kézzel csavarja be a csavarokat, majd húzza meg őket átlósan a megadott nyomatékkal. Ezután szereljen fel egy új ABS gyűrűt a kerékagyra. Most a kerékagy újra felszerelhető a tengelyre és rögzíthető a tengelyanyával. Húzza meg a tengelyanyát a megadott nyomatékkal, és helyezze vissza a tengelyanya sapkáját. A féknyereg visszaszerelése előtt tisztítsa meg a féktárcsát TRW féktisztítóval. A következő lépés az új fékbetétek behelyezése a féknyeregbe és a mellékelt betétrögzítő rugók felszerelése.

 

  1. lépés

Megjegyzés: A folyamatban lévő termékfejlesztési intézkedések miatt a TRW megváltoztatta a betétrögzítő rugó kialakítását egyes betétkészleteken. Az új betétrögzítő rugó és a korábbi TRW vagy OE betétrögzítő rugó teljesen felcserélhető!

Most helyezze be a mellékelt tartozékokat a betétek rögzítéséhez és a kopásjelzőt. Figyelem: Soha ne dolgozza át a fékbetéteket. A betétek kézi utómunkálata, mint például a hátoldalának csiszolása vagy reszelése mechanikai és termikus túlterhelést okoz. Ez nemkívánatos zajt kelthet, vagy a féknyereg vezetői megtapadhatnak. Csökkenheti a fék hatékonyságát és növeli a kopást és a zajt. Ne végezzen semmilyen változtatást a fékrendszeren! Most felszerelheti a fékhengert és csatlakoztathatja a kábeleket.

A végső beállítási munka különösen fontos a fék későbbi működése szempontjából. Végezze el a gyártó által meghatározott beállítási folyamatot:

Forgassa el a beállítót az óramutató járásával megegyező irányba, amíg a betétek hozzá nem érnek a féktárcsához. Ne forgassa túl szorosra a beállítót!

Ezután forgassa vissza a beállítót 3-4 kattintással

A fék működtetése és felengedése után (a videón nem látható) a kerékagyat kézzel kell elfordítani. Ezután szerelje fel a kereket, központosítsa és rögzítse a jármű gyártója által meghatározott nyomatékkal.

Próbaút után ellenőrizze a fékrendszert egy haszongépjármű fékvizsgáló padon.

Forrás: Replacing the Brake Disc on a HCV – ZF Aftermarket

Kapcsolódó cikkek

Tizenkét ok, amiért érdemes a MAHLE szűrőit választani

A modern rugalmas tárcsák valódi teljesítménye – MEYLE innovációk a hajtásláncban

A Hankook K127e lesz az elsőszerelt abroncsa a Porsche Macan modelleknek

Valeo & SWF – Tesztgyőztes ablaktörlők

Mann Filter: A jövő szűrése – a természet ihlette

A tehergépjármű féktárcsa cseréje