A bajor gyártó Ankarában mutatta be szerdán a Lion’s Coach elektromos változatát, amely a 14E elnevezéssel különböztethető meg a dízeles változatoktól. Ez a modell 1996 óta meghatározó szereplője az európai turistabuszos piacnak. A vállalat törökországi gyárában készülő busz immáron a harmadik generációnál jár, amelyet 2017-ben mutattak be. Egészen mostanáig csak belső égésű motorokkal gördült le a gyártósorról, de ez nem sokáig lesz így.
Az egyik hírportál szerint a modellváltozatot a nagyközönség első ízben csak ősszel, a brüsszeli Busworld kiállításon láthatja majd. Szériagyártása pedig várhatóan 2026 második felében startolhat el az ankarai gyárban. Egy kicsit tehát még várni kell arra, hogy ilyen távolsági busszal utazhasson az ember, holott nem kevés előnye van az utasokra nézve: csendes és rezonanciamentes utazást biztosít. Mivel nem duruzsol benne dízelmotor, éppen ezért menet közben maximum csak a menetszél hangja hallható. Vagyis akár a hosszabb utakat át is lehet aludni a fedélzetén.
Az viszont biztos, hogy bevezetik az EU piacán, mivel 2030-ra 43 százalékkal kell csökkenteni a turistabuszok és a távolsági buszok szén-dioxid-kibocsátását.
A háromtengelyes autóbuszt 534 kWh kapacitású akkumulátorral szerelik, amelynek köszönhetően akár 650 kilométert is meg tud tenni egy feltöltéssel. Hajtásáról egy 448 lóerős (330 kW) teljesítményű központi villanymotor gondoskodik, amelyhez az MAN TipMatic típusú, négyfokozatú sebességváltó csatlakozik.
Az új MAN Lion’s Coach E a legmodernebb MAN technológiát alkalmazza, és egy német gyártmányú moduláris akkumulátorrendszerre épül, amely már megtalálható az MAN eTGX-ben is. Ez az akkumulátor négy, maximum hat darabos csomagokban van beépítve a nagyobb hatótávolság érdekében. Kivételes aerodinamikájának és innovatív technológiájának köszönhetően a Lion’s Coach E megfelel az európai piac szigorú követelményeinek.
Az üzemeltetőknek nem szükséges nagy kompromisszumot hozniuk a csomagtér és a szállítható utasok terén. Az autóbuszon ugyanis 61 ülőhely áll rendelkezésre, pontosan annyi, mint a legnagyobb, háromtengelyes Lion’s Coach L esetében.
A műszerfalon, a kormánykerék mögött egy 12 colos digitális műszeregység jeleníti meg a legfontosabb adatokat, köztük az akkumulátorok töltöttségi szintjét, az aktuális sebességet, továbbá a rendelkezésre álló hatótávot. Nemcsak a hatótáv miatt figyelemre méltó az MAN Truck&Bus újdonsága, hanem amiatt is, mert ez az első turistabusz a kategóriájában, amely CO₂-alapú HVAC-rendszerrel rendelkezik. Ez alatt egy olyan fűtő, szellőztető és légkondicionáló rendszer értendő, amely a szén-dioxid koncentrációját használja a levegőminőség szabályozására. Az ilyen rendszerek érzékelőkkel figyelik a beltéri CO₂-szintet, és ennek megfelelően állítják be a szellőztetést, hogy biztosítsák a friss levegő megfelelő áramlását.
Az MAN Lion’s Coach 14E elektromos turistabusz világpremierjére tehát nem kell sokat várni. Az első példányok azonban csak jövőre jelenhetnek meg az utakon belőle.
Forrás: vezess..hu/Aranyi Péter/ MAN Truck&Bus
Adataim megadásával hozzájárulok azok Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak szerint hírlevél küldése céljából történő kezeléséhez.
© 2022 – Inter Cars Hungária Kft. – Minden jog fenntartva!
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.