Jöhetnek a napelemes kamionok?

Tehergépjármű
2025.04.10.

Ez a megoldás minden bizonnyal segít optimalizálni a teherautó energiaigényét. Már csak az a kérdés, milyen gyorsan terjed el? Mostantól bárki megveheti.

Milyen előnyöket rejthet a napelem egy kamion számára? Úgy tűnik a kérdést nem is olyan rég a DAF eindhoveni központjában is feltették. Igaz, maga az ötlet nem a holland gyártótól, hanem annak amerikai tulajdonosától, a Paccartól ered.  Az extra vékony és flexibilis napelemeket ugyanakkor a DAF hálózatában forgalmazzák. A speciális kiegészítő mintegy 1100 kereskedésben már elérhető és megvásárolható Európa-szerte.

A Paccar Parts-tól származó napelemek kétféle méretben érhetők el. A kisebb 110 x 30 cm-es és alig 3 mm vastag. Mindössze 700 grammot nyom, felületén pedig 16 darab cella található. Ezek együttesen 55 Wp maximális teljesítménnyel rendelkeznek. A nagyobb viszont már kétszer akkora és valamivel súlyosabb is (1,3 kg). Felületén dupla annyi, tehát 32 cella található, amelyek együttesen 110 Wp maximális teljesítménnyel bírnak.

A gyártó szerint ezek a napelemek könnyen telepíthetők, mert „öntapadósak” és kellőképpen rugalmasak ahhoz, hogy le tudják követni a tető, vagy a spoiler íveit. Az általuk megtermelt energia egy konverteren keresztül közvetlenül egy akkumulátorba kerül. Az ily módon „ingyen” előállított energia akár azonnal, akár később is felhasználható.

Mit kezd a gépjárművezető ezzel az energiával? Nos, ha már mondjuk telepítve van a kamionon legalább 165 Wp teljesítmény, akkor abból körülbelül 135 watt áram állítható elő. Ez több mint elegendő napi szinten az olyan elektronikus eszközök működtetéséhez, mint például a tévé, a mikrohullámú sütő, vagy a kávéfőző. A DAF úgy számol, hogy a vontató tetején legalább egy kicsi és egy nagy méretű napelem elfér, ami együttesen pont 165 Wp-t tesz ki. A félpótkocsik tetején viszont még ennél is több elhelyezhető, hiszen azokon bőven van rendelkezésre álló szabad felület. Még akkor is, ha csak a tetővel számolunk.

Természetesen függ az időjárástól, valamint a napsütéses óráktól a napelemek teljesítménye, de számítások szerint így a vezetőnek ritkán kell beröffentenie a motort ahhoz, hogy az elektronikus eszközeit használni tudja a parkolás ideje alatt. Ezáltal pedig jelentős mennyiségű üzemanyagot takarít meg a DAF szerint, ráadásul kevesebb szén-dioxidot bocsájt ki a kamion, ami a bolygónak is jó.

Korábban a DHL, valamint a Flixbus is kísérletezett azzal, hogy napelemek használatával csökkentsék a forgalomban lévő teherautók, illetve buszok energiaigényét. A Scania ugyanakkor két éve olyan félpóttal állt elő, amelynek felületeit napelemek borították, így kvázi csúcsra járatták az energiatermelést. A DAF viszont az első olyan teherautó-gyártó, amely kereskedelmi forgalomba hozza a napelemeket, így azokat bárki utólag telepítheti a járművére.

Az energiafelhasználás csökkentése mellett a gépjárművezetőknek érdemes lehet odafigyelniük saját egészségi állapotukra is.

Forrás: Vezess.hu/Aranyi Péter

Kapcsolódó cikkek

LEMFÖRDER TERMÉK PORTFOLIÓ

Ünnepi nyitvatartás – 2025 HÚSVÉT

Jöhetnek a napelemes kamionok?

Az ÉN Inter Cars-om: Eger – Interjú Pajtók Lászlóval

Mann-Filter szűrők