Az elektromos autókat sokan a klímaváltozás elleni küzdelem és a tisztább levegő kulcsfontosságú eszközének tartják. Bár ezek a járművek nem bocsátanak ki kipufogógázt, más módon mégis környezetszennyezők lehetnek. Egy új kutatás szerint a fékpor – amelyet mind a hagyományos, mind az elektromos autók kibocsátanak – olyan mérgező, hogy akár a dízelmotorok károsanyag-kibocsátásánál is veszélyesebb lehet. Bár az elektromos autók regeneratív fékezést alkalmaznak, így kevesebbszer használják a hagyományos fékeket, nagyobb tömegük miatt, amikor mégis fékeznek, több fékport termelhetnek, mint a belső égésű motorral hajtott járművek.
A Southamptoni Egyetem kutatói megvizsgálták, hogyan hatnak a különböző fékbetétekből származó részecskék a tüdő egészségére. A vizsgálat során alacsony fémtartalmú, félfémes, nem azbeszt alapú organikus és hibrid kerámia fékbetéteket elemeztek. Az eredmények szerint a nem azbeszt alapú organikus fékbetétek idézték elő a legsúlyosabb gyulladást a tüdőben, és még a dízelmotorok károsanyag-kibocsátásánál is mérgezőbbnek bizonyultak.
A korábban használt, azbesztet tartalmazó fékbetétek helyettesítésére olyan modern változatokat fejlesztettek ki, amelyek rézszálakat tartalmaznak a jobb hővezetés érdekében. Az azbeszt egészségkárosító hatása miatt került ki a használatból, ám a rézpor is összefüggésbe hozható súlyos tüdőbetegségekkel, például rákkal, asztmával és krónikus obstruktív tüdőbetegséggel (COPD).
Kalifornia és Washington állam már törvényeket fogadott el a fékbetétek réztartalmának csökkentésére, elsősorban a vízi élővilág védelme érdekében. Az Európai Unió 2026-ban hatályba lépő Euro 7-es szabályozása a fékpor-kibocsátást is korlátozni fogja, bár ez várhatóan csak az új autókra vonatkozik, nem pedig a meglévő járművekhez kapható pótalkatrészekre.
Jelenleg a világ nagy részén alig van szabályozás a nem kipufogógázból származó járműemissziókra, például a fékporra és a gumiabroncsok kopása során keletkező részecskékre. Bár az elektromos autók regeneratív fékezést alkalmaznak, hagyományos súrlódó fékekkel is rendelkeznek, így ők is termelnek fékport. Sőt, nagyobb tömegük miatt több gumiabroncs-kopásból származó szennyező anyagot is kibocsátanak, mint a könnyebb belső égésű motoros járművek.
Összességében tehát bár az elektromos autók számos szempontból környezetbarátabbak, a fékpor és a gumiabroncs-kopás következtében keletkező részecskeszennyezés továbbra is komoly problémát jelent.
© 2022 – Inter Cars Hungária Kft. – Minden jog fenntartva!