Nyolc éves fejlesztés után a Haldex első ABS 4.0 egységeit most szállítják az ügyfeleknek, lehetővé téve számukra, hogy beszállítóváltás nélkül leküzdjék a globális piacokon a pneumatikus pótkocsifékrendszerek tervezésének kihívásait, az eltérő helyi szabványokkal.
„Ez egy jövőbiztos platform” – mondja Alexander Kraus, a Haldex vezető kereskedelmi termékmenedzsere. „Moduláris felépítésről van szó, és könnyen frissíthető EBS-re, mivel a csővezetékek, a kábelezés és a rögzítési pozíciók és a rögzítőcsapok is ugyanazok.”
A Haldex ABS 4.0 rendszere méretgazdaságosságot tesz lehetővé, mivel lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy egyetlen termékcsaládot hozzanak létre, és ugyanazokat az eszközöket használják, függetlenül attól, hogy alap ABS-t, prémium ABS-t, borulás elleni védelemmel ellátott ABS-t vagy EBS-t telepítenek.
„Az USA-ban a pótkocsi 80%-ában még mindig hagyományos ABS-t használnak” – magyarázza Kraus. „Európában a legtöbb pótkocsi az elektronikus utódjához, az EBS-hez került körülbelül 20 évvel ezelőtt. A múltban különböző termékek voltak különböző alkalmazásokhoz. Így főként a mezőgazdasági és acél felfüggesztésű pótkocsikhoz használtunk hagyományos ABS-t. Aztán speciális alkalmazásaink voltak Észak-Amerikában, Dél-Amerikában és Ázsiában, majd Európára és Ázsia más részeire volt az EBS.”
Most egyetlen globális pótkocsi-fékplatform létezik, amely mindezen regionális eltéréseket kielégíti – a Haldex ABS 4.0-ja, amely lehetővé teszi bármely ABS (blokkolásgátló rendszer) vagy EBS (elektronikus fékrendszer) felépítését a speciálisan tervezett moduláris komponensek felhasználásával. Valószínűleg leggyakrabban 24 voltos architektúrára építik, de adaptálható a legtöbb mezőgazdasági pótkocsiban használt 12 voltos rendszerhez is.
Az új platform másik előnye, hogy megfelel az új törvényi előírásoknak, különösen Európában, ahol az új jogszabály (R141) 2024 májusától kötelezővé teszi a TPMS-t (gumiabroncsnyomás-ellenőrző rendszer) a pótkocsikban. Erre az ABS korábbi generációi nem voltak képesek, de teljes mértékben integrálva van az ABS 4.0-ba, amely megfelel az európai szoftvermenedzsment-rendszerek szükséges jogszabályainak (R156).
Az ABS 4.0 környezeti előnyökkel is jár, könnyebb, mint a hagyományos rendszerek, mivel az alkatrészek többségéhez műszaki minőségű műanyagot használnak. Ez segít csökkenteni a hulladékot és növeli a pótkocsi teherbírását.
Hogyan működik?
A platform három fő modulból áll, az elektronikus vezérlőegységből (ECU), a mágnesszelepből és a nyomásmodulátorokból, amelyek mindegyike egy elosztó aljzathoz csatlakozik. A fejlettebb funkciókhoz, beleértve az EBS-t is, moduláris komponensek egészíthetők ki, amelyek közé tartozik a nyomásvédő szelep, a pneumatikus segédmodul, a mobilizáló és a rugós fékvezérlő modul.
„Minimum két kerékfordulatszám-érzékelő csatlakozik az ECU-hoz” – magyarázza Kraus. „Az ECU folyamatosan összehasonlítja a jármű sebességét a kerék sebességével. Ha a jármű sebessége nagyobb, mint a keréksebesség, a rendszer tudja, hogy a kerék blokkolva van, és elengedi. Ezt a rendszeren belüli mágnesszelep feszültség alá helyezésével éri el, amely megszakítja a légáramlást a fékpedálról a fékkamrába, és rövid időre kiengedi a féket. Természetesen, ha a jármű sebessége ismét megegyezik a kerék fordulatszámával, akkor az ECU felszabadítja a légáramlást, és engedi, hogy a levegő a fékkamrába áramoljon.
A borulás stabilitással rendelkező (RSC) ABS-hez egy kiegészítő mágnesszelep van beépítve, amely képes fékezni. „A hagyományos ABS csak a féket tudja oldani, nem fékez” – magyarázza Kraus. „A borulás stabilitású változatban azonban, amikor az ECU-ban található gyorsulásmérő érzékeli a veszélyes dőlést, a féket is tudja működtetni.”
Abszolút moduláris
Az ABS 4.0 mögött meghúzódó moduláris gondolkodást nemcsak a mechanikus hardverre, hanem annak szoftverére is alkalmazták. Az ABS-hez van alapszoftver, de ehhez alkalmazási rétegek is hozzáadhatók a segédberendezések vezérléséhez és más eszközökhöz, például TPMS-hez való csatlakozáshoz.
A moduláris megközelítést még a gyártósoron is alkalmazzák. Így minden modul előre összeszerelhető és előzetesen tesztelhető. Ezután minden modult össze kell csavarozni, a Haldex különös gondot fordított az összes interfész megfelelő tömítésére. Ennek eredményeként az esetleges jövőbeni karbantartási költségek is csökkennek, mivel a modulok továbbra is külön cserélhetők.
Az ABS gondosan ellenőrzött típusjóváhagyásával biztosított a szabványos pótkocsi-rendszerek funkcionalitása, azonban, ha bármilyen speciális alkalmazásra van szükség, a Haldex teljes körű tesztelési szolgáltatást kínál ügyfeleinek. „Lehetőségünk van ellenőrizni hegymenetben, a hardveren és a MIRA próbapályán is, ahol K+F központunk található” – mondja Kraus.
A Haldex több mint 40 éve építi az ABS technológiát, első rendszerét 1980-ban vezették be. Szakterülete mindig is a pótkocsikhoz használt rendszerek tervezése volt. Most megalkotta a piac valaha látott legmodulárisabb, leginkább adaptálható pótkocsis ABS-ét. Az ABS 4.0 olyan platformot kínál az ügyfeleknek, amely teljes mértékben alkalmazkodik az összes pótkocsi konfigurációhoz és minden pótkocsi típushoz minden piacon.
© 2022 – Inter Cars Hungária Kft. – Minden jog fenntartva!
Ezen a weboldalon sütiket használunk.
Adatvédelmi nyilatkozat