Nyolc éves fejlesztés után a Haldex első ABS 4.0 egységeit most szállítják az ügyfeleknek, lehetővé téve számukra, hogy beszállítóváltás nélkül leküzdjék a globális piacokon a pneumatikus pótkocsifékrendszerek tervezésének kihívásait, az eltérő helyi szabványokkal.
„Ez egy jövőbiztos platform” – mondja Alexander Kraus, a Haldex vezető kereskedelmi termékmenedzsere. „Moduláris felépítésről van szó, és könnyen frissíthető EBS-re, mivel a csővezetékek, a kábelezés és a rögzítési pozíciók és a rögzítőcsapok is ugyanazok.”
A Haldex ABS 4.0 rendszere méretgazdaságosságot tesz lehetővé, mivel lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy egyetlen termékcsaládot hozzanak létre, és ugyanazokat az eszközöket használják, függetlenül attól, hogy alap ABS-t, prémium ABS-t, borulás elleni védelemmel ellátott ABS-t vagy EBS-t telepítenek.
„Az USA-ban a pótkocsi 80%-ában még mindig hagyományos ABS-t használnak” – magyarázza Kraus. „Európában a legtöbb pótkocsi az elektronikus utódjához, az EBS-hez került körülbelül 20 évvel ezelőtt. A múltban különböző termékek voltak különböző alkalmazásokhoz. Így főként a mezőgazdasági és acél felfüggesztésű pótkocsikhoz használtunk hagyományos ABS-t. Aztán speciális alkalmazásaink voltak Észak-Amerikában, Dél-Amerikában és Ázsiában, majd Európára és Ázsia más részeire volt az EBS.”
Most egyetlen globális pótkocsi-fékplatform létezik, amely mindezen regionális eltéréseket kielégíti – a Haldex ABS 4.0-ja, amely lehetővé teszi bármely ABS (blokkolásgátló rendszer) vagy EBS (elektronikus fékrendszer) felépítését a speciálisan tervezett moduláris komponensek felhasználásával. Valószínűleg leggyakrabban 24 voltos architektúrára építik, de adaptálható a legtöbb mezőgazdasági pótkocsiban használt 12 voltos rendszerhez is.
Az új platform másik előnye, hogy megfelel az új törvényi előírásoknak, különösen Európában, ahol az új jogszabály (R141) 2024 májusától kötelezővé teszi a TPMS-t (gumiabroncsnyomás-ellenőrző rendszer) a pótkocsikban. Erre az ABS korábbi generációi nem voltak képesek, de teljes mértékben integrálva van az ABS 4.0-ba, amely megfelel az európai szoftvermenedzsment-rendszerek szükséges jogszabályainak (R156).
Az ABS 4.0 környezeti előnyökkel is jár, könnyebb, mint a hagyományos rendszerek, mivel az alkatrészek többségéhez műszaki minőségű műanyagot használnak. Ez segít csökkenteni a hulladékot és növeli a pótkocsi teherbírását.
Hogyan működik?
A platform három fő modulból áll, az elektronikus vezérlőegységből (ECU), a mágnesszelepből és a nyomásmodulátorokból, amelyek mindegyike egy elosztó aljzathoz csatlakozik. A fejlettebb funkciókhoz, beleértve az EBS-t is, moduláris komponensek egészíthetők ki, amelyek közé tartozik a nyomásvédő szelep, a pneumatikus segédmodul, a mobilizáló és a rugós fékvezérlő modul.
„Minimum két kerékfordulatszám-érzékelő csatlakozik az ECU-hoz” – magyarázza Kraus. „Az ECU folyamatosan összehasonlítja a jármű sebességét a kerék sebességével. Ha a jármű sebessége nagyobb, mint a keréksebesség, a rendszer tudja, hogy a kerék blokkolva van, és elengedi. Ezt a rendszeren belüli mágnesszelep feszültség alá helyezésével éri el, amely megszakítja a légáramlást a fékpedálról a fékkamrába, és rövid időre kiengedi a féket. Természetesen, ha a jármű sebessége ismét megegyezik a kerék fordulatszámával, akkor az ECU felszabadítja a légáramlást, és engedi, hogy a levegő a fékkamrába áramoljon.
A borulás stabilitással rendelkező (RSC) ABS-hez egy kiegészítő mágnesszelep van beépítve, amely képes fékezni. „A hagyományos ABS csak a féket tudja oldani, nem fékez” – magyarázza Kraus. „A borulás stabilitású változatban azonban, amikor az ECU-ban található gyorsulásmérő érzékeli a veszélyes dőlést, a féket is tudja működtetni.”
Abszolút moduláris
Az ABS 4.0 mögött meghúzódó moduláris gondolkodást nemcsak a mechanikus hardverre, hanem annak szoftverére is alkalmazták. Az ABS-hez van alapszoftver, de ehhez alkalmazási rétegek is hozzáadhatók a segédberendezések vezérléséhez és más eszközökhöz, például TPMS-hez való csatlakozáshoz.
A moduláris megközelítést még a gyártósoron is alkalmazzák. Így minden modul előre összeszerelhető és előzetesen tesztelhető. Ezután minden modult össze kell csavarozni, a Haldex különös gondot fordított az összes interfész megfelelő tömítésére. Ennek eredményeként az esetleges jövőbeni karbantartási költségek is csökkennek, mivel a modulok továbbra is külön cserélhetők.
Az ABS gondosan ellenőrzött típusjóváhagyásával biztosított a szabványos pótkocsi-rendszerek funkcionalitása, azonban, ha bármilyen speciális alkalmazásra van szükség, a Haldex teljes körű tesztelési szolgáltatást kínál ügyfeleinek. „Lehetőségünk van ellenőrizni hegymenetben, a hardveren és a MIRA próbapályán is, ahol K+F központunk található” – mondja Kraus.
A Haldex több mint 40 éve építi az ABS technológiát, első rendszerét 1980-ban vezették be. Szakterülete mindig is a pótkocsikhoz használt rendszerek tervezése volt. Most megalkotta a piac valaha látott legmodulárisabb, leginkább adaptálható pótkocsis ABS-ét. Az ABS 4.0 olyan platformot kínál az ügyfeleknek, amely teljes mértékben alkalmazkodik az összes pótkocsi konfigurációhoz és minden pótkocsi típushoz minden piacon.
Adataim megadásával hozzájárulok azok Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak szerint hírlevél küldése céljából történő kezeléséhez.
© 2022 – Inter Cars Hungária Kft. – Minden jog fenntartva!
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.