Sérült hengerfejtömítés – Mik a tünetek, hogyan diagnosztizálható, ki kell-e cserélni?

Motor és tuning
2024.04.04.

Sérült hengerfejtömítés – Mik a tünetek, hogyan diagnosztizálható, ki kell-e cserélni?

 

A hengerfejtömítés az égésteret, a hűtő- és kenőrendszereket tömítő kulcs elem. Sérülése súlyos motorhibákhoz vezethet.

Az égett vagy sérült hengerfejtömítés meglehetősen gyakori probléma az autókban – különösen a nagy futásteljesítményűeknél. Motorkerékpárok esetében ez a probléma ritkábban fordul elő. Mit jelent a tömítés károsodása, mi okozza, milyen tünetekkel jár és milyen hatásai lehetnek?

 

  • A sérült hengerfej fejtömítés tünetei lehetnek: olaj a hűtőrendszerben, hűtőfolyadék az olajban, fehér vagy kék-fehér füst amkipufogórendszerből, kipufogógázok a hűtőrendszerben, egyenetlen motorműködés, erő csökkenése.
  • A tömítés cseréje nehéz és összetett folyamat, így ezt szakképzett műhelyre kell bízni.
  • A fejtömítés cseréje általában költséges vállalkozás, bár maga a tömítés olcsó.
  • A fejtömítés meghibásodása sokkal gyakoribb az autók esetében, mint a motorkerékpár-motoroknál.

 

Hengerfejtömítés – a hiba okai

Az autók hengerfejtömítései károsodásának gyakori oka egyszerűen a kopás: sok megtett kilométer, a motor elhanyagoltsága, problémák a hűtőrendszerrel, az autó rossz működtetése. A motorkerékpárok esetében leggyakrabban a motoros a felelős a tömítés sérüléséért – extrém módon használja a motort, nem ellenőrzi a hűtőfolyadék állapotát, ami a motor túlmelegedését eredményezheti. Általában ez a fő oka a tömítés megégésének vagy kifáradásának.

Kipufogógázok a hűtőfolyadékban

A tömítés károsodásának egyik oka lehet az égésteret tömítő rész sérülése. Egy ilyen esemény hatására az égéstérből a kipufogógázok a tömítésen keresztül a folyadékhűtő rendszerbe áramolhatnak, és a folyadék az égéstérbe kerül. Az ilyen károsodás tünetei a következők lehetnek:

  1. gyakori motor túlmelegedés,
  2. kipufogógázok a hűtőrendszerben, ami a tágulási tartályban is buborékosodást okozhat,
  3. megnövekedett nyomás a hűtőrendszerben – kemény hűtőcsövek,
  4. hűtőfolyadék veszteség,
  5. motor kompresszió csökkenés,
  6. a motor egyenetlen működése és a teljesítmény romlása.

Kávé tejjel

Egy másik előforduló károsodás lehet az olajcsatorna és a vízköpeny, azaz a hűtőrendszer közötti repedés. Az ilyen meghibásodás eredménye általában:

  1. hűtőfolyadék megjelenése a kenési rendszerben,
  2. vagy olaj jelenik meg a hűtőrendszerben.

Ez olajfoltokat eredményezhet a hűtőfolyadékban, valamint megváltozhat a motorolaj állaga és színe, amely a folyadékkal keverve tejes kávéhoz fog hasonlítani. Extrém esetekben vajra emlékeztető bevonat jelenhet meg az olajbeöntő sapkán.

 

Bár a felsorolt tünetek mindegyikének előfordulását a motor más alkatrészeinek meghibásodása is okozhatja, és nem mindig jelenti a tömítés cseréjének szükségességét, ha mindegyik egyszerre vagy túlnyomó többsége jelentkezik, akkor a tettes valószínűleg a sérült hengerfejtömítés.

Ezután nincs más hátra, mint a tömítés cseréje – egy ilyen esemény a motor tetejének szétszerelésével jár. Ha a fent felsorolt tünetek jelentkeznek a motoron egy professzionális műhely szakképzett szerelője megerősíti az aggodalmakat, vagy eloszlatja kétségeket.

Ha figyelmen kívül hagyjuk ezeket a tüneteket, a következő szimptóma lehet a kipufogóból kilépő fehér vagy fehér-kék füst, valamint a hangos és egyenetlen működés, ami azt jelzi, hogy a motor hamarosan leáll.

A hengerfejtömítés cseréje DIY feladat?

A hengerfejtömítés a motor speciális eleme, és a kevésbé kulcsfontosságú elemekkel ellentétben, mint a szelepfedél tömítés vagy az olajteknő tömítés, nem csak a kifelé történő olajszivárgás megakadályozásáért felelős.

Már maga az elem elhelyezkedése is megnehezíti a cserét, a viszonylag könnyen elérhető, fent említett tömítésekkel ellentétben. A hozzáféréshez ugyanis szét kell szerelni a motor felső részét, illetve szét kell szerelni a vezérlést.

Ez egy összetett folyamat, amelynek professzionális eszközök és ismeretek nélkül történő elvégzése katasztrófához vezethet a kétkerekű számára, így ezt minden esetben profikra kell bízni.

A diagnózis

A fent említett tünetek és jelek elegendőek ahhoz, hogy egy tapasztalt szerelő diagnosztizálja a fejtömítés sérülését, de a gyanúk helytállósága érdekében célszerű egy speciális tömítésvizsgálóval tesztelni.

A profibb de az amatőrebb diagnosztikai eszközök is jellemzően egyaránt használhatók autókban és motorokon. Pozitív teszteredmény utalhat magának a fejnek vagy a hengereknek a sérülésére is, ami miatt kipufogógázok jutnak a hűtőrendszerbe, de ezt csak a motor szétszerelése után lehet részletesen felmérni.

A vezérműszíj is cserére szorul a hengerfejtömítés cseréjekor?

Az autók esetében a tömítés cseréje során bevett gyakorlat a vezérműrendszer – szíj vagy lánc, görgők és feszítők – cseréje, de általában az autók motorjának felépítése kissé eltér a motorkerékpárokétól, és a vezérléshez való hozzáférés ott valamivel egyszerűbb. Ha a magas költségek nem okoznak gondot, a vezérlés frissítése megfontolandó lehet, hiszen új alkatrészek biztosan nem károsítják a motort; azonban ha a rendszer működik, ez nem kötelező gyakorlat motorkerékpárok esetében.

 

Kapcsolódó cikkek

WABCO – Levegős tárcsafék rendszerek

🎄Karácsonyi autók🎄

Új prémium Hankook gumiabroncsok a Volkswagen Tiguanhoz

Még, hogy régen nem gondoltak a luxusra

Kiderült, melyek az 2025. év traktorai!

Év végi nyitvatartás és szállítási rend