Hogyan lehet megfelelően és alaposan megtisztítani a K&N légszűrőt robogóban vagy motorban?

Motor és tuning
2023.08.10.

A K&N légszűrő megtisztítása és olajozása egyszerű eljárás. Általa a légszűrő hatékonyan működik és hosszú élettartamú.

De hogyan és mivel kell tisztítani a szűrőt?

Hogyan tisztítható a K&N légszűrő?

A K&N légszűrő tisztításának első lépése (természetesen a motorkerékpárról való eltávolítás után) ugyanaz, mint bármely más szűrő esetében. Vagyis finoman, érzékenyen kell ütögetni és lerázni minden nagyobb szennyeződést, homokot vagy port.

A következő lépések azonban az átlagtól eltérőek, mivel a legtöbb K&N motorkerékpár légszűrő olajjal átitatott típus. A légszűrő tisztításának és olajozásának eljárása az alábbiakban található.

Honnan jött a K&N márka, és mi jellemzi ezeket a szűrőket?

K&N motorkerékpár olajozott légszűrők

A K&N-t 1969-ben alapították az Egyesült Államokban. A raliversenyző Ken Johnson és Norm McDonald azon töprengtek, hogyan lehetne hatékonyabbá tenni a légszűrőket poros körülmények között – vagyis homokos motor ralikon. Így fejlesztették ki a High-Flow szűrőt, melynek fő elve a mai napig nem változott, és amely máig a márka legnépszerűbb terméke.

A legendás légszűrők több réteg speciális pamutból készülnek, két jellegzetes, harmonikává formált alumínium hálóba zárva. Ken és Norm (innen a K&N név) kitalálta a pamut olajba áztatását, aminek köszönhetően a szűrő még jobban megvédi a motor belsejét a porszemcséktől, miközben biztosítja a lehető legnagyobb légáramlást. Egy ilyen szűrő alkalmazása és a motor új működési feltételekre való hangolása után egy ilyen egység általában növeli a teljesítményt.

A K&N motorkerékpár légszűrő tisztítása (és áztatása) csere helyett

A K&N szűrők jelentős előnye a hosszú élettartam – gyakorlatilag nem kell őket cserélni, a gyártói garancia pedig a legtöbb modellre egymillió mérföld (1,6 millió kilométer felett) vagy 10 év futásteljesítményre terjed ki. A szűrőt elég néha kimosni és beáztatni olajjal.

A K&N légszűrőt a legjobban a gyártó által kifejlesztett és ajánlott szerekkel lehet karbantartani. A készlet alapvetően egy tisztítószerből és áztatóolajból áll.

Milyen gyakran kell tisztítani a K&N légszűrőt?

Minden a felhasználási körülményektől függ. Extrém felhasználás mellett a szűrőt akár 150 kilométerenként is karban kell tartani. Egy tipikus közúti motorkerékpár esetében azonban egy K&N légszűrő könnyedén kibír 80 000 kilométert.

Hányszor tisztítható és áztatható a K&N légszűrő? A gyártó ajánlása alapján korlátlan alkalommal. A szűrőnek 10 éven keresztül, vagy másfél millió kilométeren át kell kitartania. Természetesen, ha a szűrőn mechanikai sérülések láthatók, feltétlenül csere szükséges.

Hogyan kell tisztítani és olajozni a K&N légszűrőt motorkerékpáron vagy robogón?

Útmutató lépésről lépésre:

Az alábbi útmutató az olajjal átitatott K&N szűrőkre vonatkozik, azaz a High-Flow sorozat tagjaira, amelyeket a motorkerékpárok túlnyomó többségéhez használnak. (A „Dry” szűrőket jóval ritkábban használják – a Dryflow sorozat tagjai megtalálhatók ipari gépekben vagy otthoni felhasználásra.)

  1. lépés

Távolítsd el a szűrőt a motorkerékpár a légszűrőházból.

  1. lépés

Távolítsd el a laza szennyeződésrészecskéket. A szűrőt finoman meg kell ütögetni, és le kell rázni minden nagyobb szennyeződést, homokot vagy port. Védd a szűrőt a mechanikai sérülésektől.

  1. lépés

Vidd fel a dedikált tisztítószert. Permetezz bőségesen a szűrőtisztítóból a szűrő mindkét oldalára. Várj 10 percet. Ne hagyd a készítményt megszáradni, ne hagyd a napon.

  1. lépés

Öblítsd le a szűrőt vízzel. Használj alacsony nyomású vizet, ne használj magasnyomású mosót. Irányítsd a vizet belülről (a légáramlással szemben), hogy kiöblítsd a szennyeződéseket a szűrőből. Ha a szűrő továbbra is piszkos, ismételd meg a fenti lépéseket.

  1. lépés

A szűrő szárítása. A szűrő öblítése után óvatosan ütögesd le a felesleges vizet. Hagyd a szűrőt természetes módon megszáradni, ne használj sűrített levegőt vagy szárítót. Ne vidd fel az olajat addig, amíg a szűrő teljesen meg nem szárad.

  1. lépés

A szűrőolaj felvitele. A dedikált olaj-sprayt 7-8 cm távolságból szükséges a felületre permetezni. Az olajat az egyes lamellák felső szélére, a szűrő egyik oldalára kell felvinni. Várj 20 percet, amíg az olaj beszívódik. Ezután finoman vidd fel az olajat a még száraz területekre, hogy a pamutszűrő egységes vörös színt kapjon.

  1. lépés

Helyezd vissza a használatra kész szűrőt.

 

Mennyi olajat kell felvinni a K&N légszűrőkre?

A K&N javaslata alapján például egy 316 x 249 mm-es panel (lapos) szűrőhöz körülbelül 55 ml olaj elegendő a telítéshez.

A K&N légszűrőket olajozni kell az első használat előtt?

Az összes impregnált K&N High-Flow légszűrőt, azaz a motorkerékpárok túlnyomó többségében használtak már gyári olajtelítettséggel érkeznek. Nem igényelnek további kezelést, használatra készek.

A Dryflow szárazszűrők nem igényelnek áztatást.

A légszűrő tisztítása sűrített levegővel vagy kefével – nem ajánlott!

Az interneten gyakran ajánlott légszűrők tisztításának egyik módja a sűrített levegővel való fújás, valamint a lamellák közötti kefével történő mechanikus tisztítás. A K&N határozottan nem javasolja ezt a gyakorlatot, mivel ezek az eljárások a pamutszálak szakadását eredményezhetik, ami jelentősen csökkenti a légszűrő teljesítményét.

A K&N nem javasolja továbbá, hogy sűrített levegővel szárítsuk a szűrőt mosás/olajozás után.

Kapcsolódó cikkek

Hogyan védekezz a hideg ellen motorozás közben?

Inter Cars Agro kínálat

Téli és négyévszakos gumiabroncstesztek: Két kiváló eredmény a Hankook számára!

Purflux: Sebességváltó szűrők

Ünnepi nyitvatartás: 2025. november 1.

MANN+HUMMEL: Prémium légszárító patronok OE minőségben a világ legnagyobb gyártójától