Tehát van egy 4×4-ed, de nem tudod, hogyan használd. Azért vagyunk itt, hogy segítsünk a terepen való megfelelő közlekedésben, anélkül, hogy összetörnéd terepjáródat… vagy önmagad.
A mai terepjárók csodálatos gépek. Úgy tervezték őket, hogy kényelmesen vegyék az autópályákat, de ugyanolyan ügyesen álljanak helyt a terepen is. És tényleg, mi értelme van a 4×4-nek, ha nem fogod használni – legalább alkalmanként? De szimplán terepre menni nem olyan egyszerű, mint amilyennek hangzik. Ez egy olyan kaland, amely kihívásokkal telinek bizonyulhat, különösen, ha nem vagy felkészülve.
Off-road járműved számos kulcsfontosságú rendszerrel rendelkezik, amelyek releváns szerepet játszanak a terepen. Fontos megérteni őket, és tudjuk azt, hogy mit csinálnak.
Kipörgésgátló
A legtöbb modern 4×4-es jármű rendelkezik valamilyen kipörgésgátlóval. Attól függően, hogy a járművet milyen körülmények meghódítására tervezték, lehet egyszerű be- és kikapcsolható, vagy ennél összetettebb rendszer, több beállítással, amelyek különböző tapadási helyzetekhez vannak programozva. A rendszertől függetlenül a kipörgésgátló a fékeket és/vagy a 4×4-es mechanikát használja a kerekek forgásának szabályozására, és biztosítja a nyomaték átvitelét az abroncsról a talajra. Mivel sokféle kipörgésgátló rendszer létezik, javasoljuk, hogy olvasd el a járművedre vonatkozó információkat a használati útmutatóban.
4WD High vs. 4WD Low
Az alacsony és nagy sebességek az osztómű áttételére vonatkoznak. A 4WD High az, amivel nap mint nap közlekedsz. Jobb csúcssebességet tesz lehetővé, de alacsonyabb nyomatékot juttat a kerekekre. Ha 4WD Low-ra („felező”) váltasz, nagyobb nyomaték biztosított az alacsony fokozatokon, de a maximális sebesség igen gyorsan kifejtésre kerül.
Differenciálzárak
A reteszelő differenciálmű lényegében a bal és a jobb kerék forgását rögzíti össze. Normál közúti vezetés során a kanyar belső ívében lévő kerék lassabban forog, mivel kisebb utat tesz meg, mint a külső. Ebben az esetben az az optimális, ha a kerekek különböző sebességgel forognak. Az összkerék-meghajtású rendszerben a számítógép folyamatosan módosításokat hajt végre, és oda csoportosítja az erőt, ahol a legnagyobb szükség van rá. A terepen azonban a bal és a jobb oldal közötti inkonzisztens sebesség a tapadás elvesztéséhez vezethet, mivel az erő a legkisebb ellenállású kerékhez megy – gyakran ahhoz, amelyik csúszik vagy nem kap tapadást. Ezért szeretnél „teljes munkaidőben dolgozó” 4×4-et. Amennyiben a két kerék rá van kényszerítve, hogy azonos mértékben forogjon, az biztosítja, hogy az erő a legnagyobb tapadású keréknél maradjon. A régi időkben ki kellett szállni, és manuálisan kellett reteszelni a kerékagyakat, de a legtöbb új 4×4-esnél egyetlen gombnyomással zárható a differenciálmű.
Készülj fel a mentésre
Előre kell gondolkodod, és fel kell készülnöd egy esetlegese mentésre, ha ilyen jellegű problémába ütköznél. Készíts tervet arra az esetre, ha elakadnál: mit kell tenned a kijutáshoz. Egy másik kulcs: ha egyszer rájössz, hogy elakadtál, állj meg. Ne pörgesd tovább a kerekeket, az csak ront a helyzeten. Tudni fogod, hogy ez a helyzet, ha egyenletes gázt alkalmazva lelassulsz vagy veszítesz a lendületből. Amint észreveszed ezeket a jeleket, állítsd le a járművet; ne várd meg, amíg teljesen elakadsz. Ha időben reagálsz, az sokkal gyorsabbá teszi a problémából való kilábalást. Mindig tudd, hogy hol van a vontatószíj. Keress egy fát vagy más stabil pontot, amelyhez rögzíteni tudod a csörlőt. Egy Maxtrax is igazán hasznosnak bizonyulhat.
Abroncsnyomás
A legjobb off-roadosok – azok, akik olyan helyekre jutnak el, ahová mások nem képesek – tudják, hogyan kell fenntartani az optimális tapadást. A tapadás megőrzésének egyik hatékony módja az abroncsnyomás csökkentése körülbelül 1,4-1,8 bar-ra. Ez a trükk nagyjából 80 százalékkal növeli a talajjal érintkező futófelület teljes nagyságát. Ez a technika nemcsak növeli a tapadási felületet, hanem lehetővé teszi, hogy a gumi a talaj formájához idomuljon, így jobban tapadjon bármelyik felületen, melyen épp áthalad. Ez különösen a sziklákra, valamint a sárra és más csúszós felületekre vonatkozik. Ha igazán trükkös felületekre, például nagyon mély sárba vagy hóba kerülsz, a futófelület nyomáscsökkentéssel történő kiterjesztése növeli az „lebegési” potenciálját – a jármű azon képességét, hogy a felszín tetejére üljön, szemben az egyre mélyebbre süllyedéssel és így a teljes elakadással.
Differenciálzár aktiválása
Ne feledd, hogy a differenciálzárak reteszelése kritikus fontosságú a tapadás szempontjából csúszós körülmények között – lényegében mindkét kereket azonos sebességre kényszeríti.
Forrás: roadandtrack.com
© 2022 – Inter Cars Hungária Kft. – Minden jog fenntartva!