Számos tényező járul hozzá a jelenséghez – ez egy kellemetlen, esetenként fájdalmas probléma, amely minden motorost érinthet: az off-roadosoktól a nehéz cirkálók rajongóiig. A probléma megoldása közelebb lehet, mint gondolnád!
A kéz-, csukló- és alkarfájdalom visszatérő téma a motoros fórumokon. Néha a fájdalom olyan erős, hogy megállásra és egy kis pihenésre kényszerít. Mivel a jelenségnek több oka is lehet, ezektől függően különböző megoldásokat kell alkalmazni.
A jó hír az, hogy a legtöbb motorkerékpár-kézzsibbadás önellenőrizhető és javítható.
A kéz zsibbadása motorkerékpáron a rossz testtartás miatt
Van egy nagyon szemléletes mondás, miszerint ha a motorkerékpár kormányát arra használnák, hogy megtartsák és ne kormányozzák a járművet, akkor azt „kapaszkodónak” neveznék. Sok kezdő (bár nem csak kezdő, ez egy rossz berögződésekkel rendelkező tapasztalt motorosra is vonatkozhat) a váltóba kapaszkodik, összeszorítja a kezét és megerőlteti a csuklóját. Ez különösen szembetűnő a sportmotorok rajongói körében, akik kinyújtott karral érkeznek a közlekedési lámpákhoz.
A csukló és a kéz ily módon történő megterhelése – határozott fogással kombinálva – fájdalommal és zsibbadással végződhet a kezekben. Ráadásul ez csak a probléma-jéghegy csúcsa – a kormányt túl szorosan tartó motoros destabilizálja a motorkerékpárt, és korlátozottan tudja kezelni a műszereket, így jelentősen ronthatja saját biztonságát.
A fogantyúk és a kormány beállítása
A fenti probléma alpontja a fogantyúk helytelen beállítása. Helytelen ez esetben olyan pozíció, amely kényelmetlen helyzetet kényszerít a motoros számára. Példa: a kormány túl messze van, így arra kényszeríti a kétkerekű lovasát, hogy teljesen nyújtott karral vezessen.
Leengedett ülés
Egy másik alpont a leengedett ülés. Abban a helyzetben, amikor egy alacsonyabb motoros drasztikusan leengedi az ülést anélkül, hogy a kormány helyzetét megváltoztatná, a kormány-ülés-lábtámasz háromszöge a filmes chopperekére emlékeztető pozícióra változik. Ennek eredményeként a magasba nyúló kezek elzsibbadhatnak, és megnehezíthetik a jármű irányítását.
A kezek zsibbadása és a rezgések
A motorkerékpáron elzsibbadó kezek másik gyakori oka az intenzív vibráció. Ez a motor kialakításából, az alkatrészek kopásából vagy meghibásodásából származhat. Mindenekelőtt azt kell diagnosztizálni, hogy mi a rezgések oka, és kiküszöbölhetők-e. Ha megvan az ok, akkor már csak a megoldást kell megtalálni.
A rezgések nem vezethetnek a kezek teljes zsibbadásához. A kezek gyakrabban zsibbadnak el a rezgésektől, például túl szoros fogás miatt. A rezgések leggyakrabban kellemetlen bizsergő érzést okoznak.
A zsibbadó kezek egyéb okai
10-ből 9 kézzsibbadást a rossz vezetési pozíció okoz. Ez nem jelenti azt, hogy csak ez lehet az oka a zsibbadt kezeknek. Néha a hétköznapi dolgok, például a mozgást korlátozó kesztyűk nagyon negatív hatással lehetnek az utazás kényelmére.
Szűk kesztyű vagy kabátujj
A túl szoros kesztyű vagy a motoros kabát túl szoros ujja korlátozza a vérkeringést. Emiatt a motoros kellemetlen bizsergést érezhet az ujjbegyeiben, a keze gyorsan kihűlhet. Ad hoc megoldás lehet az ujjakon cipzár kioldása (ha van ilyen), vagy a kesztyűk tépőzárjának lazítása. Hosszútávú megoldást a túl szűk ruhatár nagyobbra cserélése jelent.
Sérülések
Egy régi, időnként elfelejtett csuklósérülés terhelés alatt visszatérhet. Ha a motorkerékpár jó állapotban van, illetve a kormányt fogó kezek ellazítása sem segít – ilyen helyzetben a legjobb megoldás a gyógytornász felkeresése.
Egysebességes vezetés
Nagyon fárasztó lehet az állandó sebességű országúti vezetés, mely során gyakorlatilag nem mozog a jobb kéz. Érdemes lassítani és kicsit megmozgatni a kezeket, vagy egy kis szünetet, pihenőt tartani.
Beton alkar a terepen
Fájdalom az alkarban nagy teljesítményű- (cross / enduro) és nehéz terepmotorkerékpárok vezetésekor is jelentkezhet. Olyan intenzív tud lenni, hogy az összeszorított kéz ujjait szinte lehetetlennek tűnik kiegyenesíteni. Ez egyrészt a kormány erős markolásának is az eredménye, de emellett nagyon nehéz vezetési körülményekkel párosul.
Az offroad motorosok ezt az állapotot a köznyelvben bedurrant alkarnak nevezik, ilyenkor még a nem kimondottan izmos emberek alkarja is olyan keménnyé válik, mint a beton. Nagyon leegyszerűsítve, a fájdalom a túl nagy nyomás következtében jelentkezik (az orvosi kifejezés a kompartment szindróma, és a motorkerékpár-szegmensben nagyon sok sportoló szenved ebben a betegségben).
Krónikus, diagnosztizált kompartmentális szindróma esetén a szakorvosnak kell megoldást találnia. Az amatőr motorosok számára, ha a probléma nem túl gyakran jelentkezik, az alkarfájdalmak tornával, nyújtással és megfelelő bemelegítéssel kezelhetők még a motorozás megkezdése előtt.
A közúti vezetéshez hasonlóan mi sem segít jobban, mint technikánk fejlesztése.
Jobb, ha nem becsüljük alá
Nem szabad elfelejteni, hogy a kezünk működteti járművünk legfontosabb műszereit – a fékrendszert és a gázkart. A hatékonyság és a pontosság kismértékű csökkenése is súlyos következményekkel járhat. Képzeljünk el egy olyan helyzetet, amikor egy motorosnak vészhelyzetben kell fékeznie, de a fáradt, zsibbadt kezek miatt a fékezés folyamata túl későn indul be.
Mint sok esetben, itt is a megelőzés a legjobb orvosság a legtöbb problémára. A motorkerékpár kiváló műszaki állapota és a képességek fejlesztésébe fektetett energia megkönnyíti a búcsút a zsibbadt kezektől.
Adataim megadásával hozzájárulok azok Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak szerint hírlevél küldése céljából történő kezeléséhez.
© 2022 – Inter Cars Hungária Kft. – Minden jog fenntartva!
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.