2024-től minden új teherautóra kötelező

Tehergépjármű
2023.05.01.

Amit az Európai Unió átdolgozott általános járműbiztonsági rendeletének teherautókra vonatkozó előírásairól tudni érdemes.

2024 júliusától* minden, az Európai Unióban értékesített új teherautónak meg kell felelnie az átdolgozott általános járműbiztonsági rendelet (GSR) előírásainak. Az előírások értelmében egy sor kötelező fejlett biztonsági funkció válik szükségessé.(*Új teherautó-típusok esetében 2022 júliusától; újonnan regisztrált teherautók esetében 2024 júliusától.)

Az újonnan regisztrált, 3,5 tonna feletti DMC-vel rendelkező teherautókra és nyergesvontatókra terjednek ki. Négy kivétel is lesz, köztük egy követelményt kiterjesztenek a 3,5 tonnánál nagyobb DMC-vel rendelkező pótkocsikra és félpótkocsikra, valamint három követelményt halasztottak 2026-2029-re.

A biztonsággal kapcsolatos autóipari innovációk eredményeként 2019-ben átdolgozták a GSR-t; ezek az innovációk hozzájárulhatnak az emberi hibából eredő balesetek kockázatának csökkentéséhez.

Az átdolgozás értelmében 2024 júliusától a járművezetőket támogató aktív biztonsági rendszerek sora válik kötelezővé az új teherautókon.

A cél az, hogy mindez segítse az Európai Uniót a hosszú távú „Vision Zero” célkitűzés elérésében, amely 2050-re nullára kívánja csökkenteni a közúti balesetek által okozott halálesetek és súlyos sérülések számát az európai utakon.

Az aktív biztonsági funkciók elsősorban arra szolgálnak, hogy a járművezetők figyelmesen és éberen közlekedjenek. Egy részük valamilyen formában már most is sok teherautóban jelen van.

Melyek a nehéz-teherautókra vonatkozó általános járműbiztonsági rendelet előírásai?

Összesen tizenegy aktív biztonsági funkció megléte az előírás. 2024 júliusától ebből nyolc válik kötelezővé az új teherautókon. A többi háromra 2026-ban és 2029-ben kerül sor. A biztonsági funkciók a következők:

 

  1. Vészfékjelzés:Villogó féklámpa (vagy hasonló), amely jelzi a teherautó mögötti többi közlekedőnek, hogy a teherautó gyors tempóban lassít, vagy erősen fékez.

    2. Tolatóradar:Olyan technológiai eszköz(ök), például kamera vagy érzékelők, amely(ek) jelzi(k) a járművezetőnek a teherautó mögötti tárgyakat és embereket.

 

3. Abroncsnyomás-ellenőrző rendszer: Olyan rendszer, amely figyeli az abroncsnyomást, és valós időben jelenti annak csökkenését a járművezetőnek.

4. Intelligens sebességszabályozó: Olyan rendszer, amely aktívan figyeli a sebességet, és, hogy lassításra késztesse a járművezetőt, figyelmezteti őt, ha túllépi a sebességhatárt.

5. Holttérfigyelő rendszer: Olyan rendszer, amely figyelmezteti a járművezetőt a jármű mellett vagy előtte keresztben elhaladó kerékpárosokra.

6. Elhaladásjelző rendszer: Olyan rendszer, amely figyelmezteti a járművezetőt az előtte elhaladó veszélyeztetett úthasználókra, mielőtt elindulna, vagy amikor lassan halad előre a járművel.

7. Indításgátló alkoholszonda előkészítése: A szabálymódosítás szabványosított interfész meglétét követeli meg a járművekbe szerelt indításgátló alkoholszondákhoz.

8. Fáradékonyság- és figyelemérzékelés: Olyan biztonsági rendszerek, amelyek felmérik a járművezető éberségét – figyelik például, hogy mióta vezet, és figyelmeztetik a járművezetőt, hogy szükség esetén tartson pihenőt.

9. Figyelmetlenségérzékelés és -megelőzés: Olyan biztonsági figyelmeztető rendszer, amely képes felismerni a járművezető által az adott helyzetre fordított figyelem szintjét, és szükség esetén figyelmezteti a járművezetőt. A későbbiekben, 2026-ban vezetik be.

10. Jobb közvetlen látás a járművezető pozíciójából: Speciális követelmények a „közvetlen látás” (vagyis amit a járművezetők közvetlenül, a járművük ablakain át láthatnak) javítása és a holtterek megszüntetése érdekében. Az új szabványok célja az, hogy a járművezetők gyorsabban és könnyebben meglássák a kerékpárosokat és a gyalogosokat. A későbbiekben, 2029-ban vezetik be.

11. Eseményadat-rögzítő: „Fekete dobozként” működő balesetiadat-rögzítő. A későbbiekben, 2029-ban vezetik be.

Kapcsolódó cikkek

LEMFÖRDER TERMÉK PORTFOLIÓ

Ünnepi nyitvatartás – 2025 HÚSVÉT

Jöhetnek a napelemes kamionok?

Az ÉN Inter Cars-om: Eger – Interjú Pajtók Lászlóval

Mann-Filter szűrők