Kötelező modifikációk drifteléshez

Motor és tuning
2023.03.14.

A népszerű drift – minden más motorsporttól eltérően – a stílus és a kanyartechnika, nem pedig a két pont közötti leggyorsabb idő elérésére. Ez egy olyan kihívás, amely egyaránt nagy követelményeket támaszt az autóval és a pilótával szemben, és megfelelő figyelmet igényel a beállítások terén, hogy a versenyző valóban sikeres lehessen.

Az alábbiakban egy útmutatót olvashatsz az alapvető drift build összeállításához.

 

Oldalra (majd vissza)

A drift autók speciális fenevadak, és mint minden motorsport szakágban, a sportág által támasztott igények a járművet annak megfelelőre alakítják. Ha driftelésre adnánk a fejünket, érdemes egy első motoros, hátsókerék-meghajtású projektautót választani. Bár más elrendezésekkel is megoldható lehet az egyenestől eltérő haladás, a far kirúgása és a csúszás sebességének megtartása a legjobban az ilyen járművek kezelési tulajdonságaival érhető el. Érdemes beszélni a tapasztaltabb drifterekkel, hogy képet kapjunk arról, hogy mely autók lehetnek a legjobbak a célra.

 

Ülés, öv és kormány

Ha valaha vettél már be nagyobb sebességgel egy élesebb kanyart, akkor ismered azt a tehetetlenségi erőt, ami megpróbál kidobni az ülésből. A drift lényege, hogy az autót kanyarokban csúszásban tartsuk, így ezt minden körben többszörösen megtapasztalhatjuk. Az átlagos autós ülést inkább kényelemre tervezték, mint az utasok megtartására a szélsőséges oldalirányú manőverek során, így nem jelent megfelelő választást a sporthoz. Az ülésből való kiesés ellen harcolva nem lehet a megfelelő vonalvezetésre összpontosítani a kanyarokban.

Érdemes versenyzésre tervezett ülést választanunk. Egyes autómodellek sport változatának gyári ülése jobb megtámasztással rendelkezik, de drifting szempontjából felülmúlhatatlan egy megfelelő versenyülés. Érdemes egy négy- vagy ötpontos biztonsági övvel párosítani, amely lehetővé teszi, hogy az extrém manőverek során is uralni tudjuk az autót.

A kormánykerék esetében is hasonló a helyzet. A gyári egységek, különösen a kapcsolókkal és gombokkal borított, vastag küllőkkel ellátott modern típusokat nehéz lehet használni a gyors balra és jobbra manőverezések során. A kimondottan versenyzésre kifejlesztett modellek kialakítása lehetővé teszi, hogy a kezeket akadály nélkül a peremen tartva jobb irányítást érhessünk el. Egy ilyen kormánykerék felszereléséhez azonban szükség lehet egy kormányszár készletre és a légzsák eltávolítására.

Felfüggesztés

A felfüggesztés fejlesztése szintén elengedhetetlen. Egy olyan autó építése, amely megkönnyíti a sodródás kezdeményezését és irányítását, gondos odafigyelést igényel a felfüggesztés beállításával kapcsolatban, különösen az olyan paraméterek esetében, mint a dőlésszög, a menetmagasság és a csillapítási beállítások. Állítható lengéscsillapítók telepítése nagyszerű kezdet lehet.

Továbbá előnyös lehet állítható szabályozókarok beépítése, amelyek nagyobb dőlésszöget tesznek lehetővé, vagy az utángyártott kormánycsuklók, amelyek nagyobb kormányzási szöget tesznek lehetővé. Ez utóbbi lehetővé teszi, hogy az autó nagyobb sodródási szöget tartson anélkül, hogy kipördülne, és egy rossz szituációból is könnyebben kisegíthet. További hasznos modifikációk közé tartoznak a stabilizátor rudak, amelyek segíthetnek csökkenteni a karosszéria dőlését, és a merevítők az alváz különböző részein a kiszámíthatóbb kezelhetőség érdekében. A merevebb szilentek is további segítséget adhatnak.

Differenciálmű

A drifting magában foglalja a hátsó kerekek tapadásának ellenőrzött módon történő megszakítását. Sajnos a nyitott differenciálmű ezt nem képes megfelelő hatékonysággal kezelni. A legtöbb autó nyitott differenciálművel van felszerelve, így ez az egyik első frissítés sok drift konstrukciónál.

Helyette szüksége lesz valamire, amely a két kerék tapadását egyenlően definiálja. A legolcsóbb megoldás az, ha egyszerűen összehegesztjük a nyitott differenciálművet úgy, hogy mindkét kerék reteszelve együtt forogjon. Alternatív megoldásként egy tengely eszközölése. Ezeknek az opcióknak az a hátránya, hogy megakadályozzák a hátsó kerekek eltérő sebességű kipördülését kanyarokban, ami a gumiabroncs csikorgásához vezet parkoláskor vagy alacsony sebességnél. Ez nem a legjobb opció egy utcai autó számára, de megfelelő lehet egy drift jármű felépítésénél.

Alternatív megoldásként beszerelhető egy részlegesen önzáró differenciálmű (Limited Slip Differential – LSD), amely bizonyos körülmények között lehetővé teszi a csúszást, más esetekben nem. Ezek jobban használhatók vegyes körülmények között, különösen olyan autók esetében, amelyek nem kizárólag drift-használatra szolgálnak. A kerekek együttes reteszelésének és feloldásának képessége azonban bizonyos előnyöket nyújt a hegesztett megoldáshoz képest.

Komoly drift használathoz a legjobb típus a 2-utas kuplung-csomag típus, amely gyorsításkor és lassításkor reteszeli a kerekeket. Az 1,5 irányú csak feleannyira blokkol lassításkor, és elviselhetőbb lehet utcai használatra. Más LSD-típusok, például a forgatónyomaték-érzékelős (Torsen) modellek kevésbé alkalmasak a sporthoz.

Kézifék

A kézifék nagyszerű módja a driftelés elindításának, és minden komoly drift autóban van ilyen.

A gyári kézifékek gyakran egy kis dob segítségével működnek a hátsó kerékagyban, vagy a tárcsafékbetétek enyhe működtetésével. Gyakran kábellel működtethetők, és az idő múlásával kialakuló nyúlás és kopás tovább ronthatja a teljesítményt.

Az aranystandard a drifthez a hidro-kézifék, amely teljes egészében helyettesíti a gyári elemet. A nagyméretű kart többnyire úgy tervezik, hogy magasan üljön a kormány mellett, a saját hidraulikus főfékhengerét működtetve. Ez a megoldás vagy közvetlenül működteti a meglévő hátsó féknyergeket, vagy ehelyett egy második hátsó féknyereghez csatlakozik, kizárólag kézifék használat céljából. Ezek a beállítások lehetővé teszik a hátsó kerekek igény szerinti könnyű rögzítését a megismételhető, pontos sodródás indításához körről körre.

Gumiabroncsok

A gumiabroncsok jelentik az autó és az aszfalt közötti felületet, így jelentőségük a legkevésbé sem elhanyagolható.

Sokan gondolják azt, hogy a drift autóknak kimondottan csúszós gumikat kell használniuk a tapadás megszakítása érdekében. A legfelső szinten azonban a drift autók hihetetlenül lágy gumikat használnak a maximális tapadás érdekében. Ez lehetővé teszi az autók számára, hogy nagy sebességnél is megőrizzék az irányítást. A nagy tapadású abroncsok kulcsfontosságúak a modern drift sebességében és hevességében, azonban hátrányuk, hogy hatalmas erőre van szükség a tapadás megszakításához. Ez volt a fő mozgatórugója az egyre vadabb motorbeállításoknak a sportban: a nitros és turbós motorok 1000 lóerő fölött.

Kezdőknek a korai gyakorláshoz természetesen megfelelő lehet beszerezni néhány olcsó, kopott utcai abroncskészletet. A tanulás időigényes folyamat, és sok gumit elhasználsz az út során. Emellett a kisebb tapadás miatt nem szükséges hatalmas erő és sebesség sem. Később, magabiztosabbá válva természetesen elkezdhetünk barátkozni a magasabb tapadási szinttel.

 

Ez azonban csak a hátsó abroncsokra vonatkozik – elöl mindig a lehető legjobb tapadású gumi kapjon helyet! Az autó elejének megfelelő tapadása nélkül egyáltalán nem lesz szerencsénk kontroll alatt tartani azt.

 

Forrás: hackaday.com

Kapcsolódó cikkek

HALDEX-Elektronikus fékrendszerek

Hatékonyságnövelés a Monroe által

Ferrari új szabadalma: automatikus fékezés a splitter védelmére

Ezeket a paripákat már tudni kell uralni

Purflux-CabinHepa+ előnyök

Megújult az Astemo