Hogyan légtelenítsük egy motorkerékpár fékrendszerét?

Motor és tuning
2023.03.07.

A motorkerékpárok rövid fékrendszerei alkalmanként hajlamosak a felpuhulásra, levegősödésre, ami a fékteljesítmény csökkenését jelenti.

Azonban a probléma megszüntetéséhez csak néhány bevált módszerre és 15 percnyi munkára van szükségünk a garázsban.

  • A fékrendszer légtelenítéséhez szükségünk lesz átlátszó gumitömlőre (minél több, annál jobb).
  • Alapvető eszközökre is igény van: dugós vagy lapos villáskulcsokra a légtelenítők kicsavarásához és csavarhúzóra a fékfolyadék tartály kicsavarásához.
  • A légtelenítés néhány percet vesz igénybe, és kevésbé bonyolult, mint ahogy elsőre tűnhet.

Ebben az útmutatóban két szituációra összpontosítunk: az első a féktömlők cseréje és a fékrendszer újbóli feltöltése. A második a fékrendszer légtelenítse folyadékkal. Mindkét esetben ugyanazokat az eszközöket fogjuk használni – és természetesen modern, tárcsafékeket használó rendszerekről beszélünk.

 

A fékrendszer légtelenítése egy motorkerékpáron – lépésről lépésre

Bár speciális vákuumszivattyúk használhatók a fékrendszer légtelenítésére, ez nem feltétlenül pótolhatatlan. Otthon csak néhány alapvető szerszámra és egy kevés szabadidőre lesz szükségünk.

Sorrendben a következők kellenek majd:

  1. Csavarhúzó a fékfolyadék tartály fedelének eltávolításához a főfékhengernél (a japán motorokon ezek JIS csavarok lesznek, nem Phillips).
  2. Kombinált csavarkulcs a szellőzők lazításához, általában 10-es.
  3. Papír, amivel megvédhetjük a festéket az esetleges szivárgásoktól.
  4. Átlátszó, gumitömlő – akár 1 méter hosszú is lehet.
  5. Két műanyag tartály, lehetőleg csavaros kupakkal.
  6. Fékfolyadék a gyártó ajánlásainak megfelelően.
  7. Gumikesztyű.
  8. Féktisztító.

Feltételezzük, hogy van folyadék a rendszerben, de légblokkot diagnosztizáltunk (pl. terhelés alatt egyenetlen működés). Hasonló tüneteket fogunk tapasztalni az elhasználódott fékfolyadékkal. Segíthet, ha levesszük a folyadéktartály fedelét – ha sötét színű, az azt jelenti, hogy szükséges a csere.

 

  1. lépés – A munkahely előkészítése

Fedjük le a főfékhengert a tartállyal papír vagy textil segítségével. A fékfolyadék veszélyt jelent a fényezésre. Készítsük elő az összes szükséges eszközt. Győződjünk meg arról, hogy a tartály vízszintes helyzetben van.

  1. lépés – A tömlő felszerelése

Helyezzük a tömlőt a féknyereg légtelenítőjére. Ha a motorkerékpáron elől két féknyereg van, kezdjük a főfékhengertől távolabbi féknyereggel. A hosszú tömlő lehetővé teszi, hogy azt kissé felfelé vezessük azt, így könnyebben láthatóvá válik a levegő a folyadékban. Helyezzük a tömlő végét a műanyag tartályba.

  1. lépés – A fedél eltávolítása

A fékfolyadéktartály fedelének csavarjait olykor nehéz eltávolítani. Ügyeljünk arra, hogy a megfelelő csavarhúzót használjuk. Belül egy gumi membrán található -ezt eltávolítva egy tiszta helyre tegyük.

 

  1. lépés – A fékkar pumpálása, a légtelenítő szelep kicsavarása

A folyamat során elég enyhén pumpálni a fékkart. Csavarjuk ki a légtelenítőt, de ne teljesen – csak annyira, hogy a fékfolyadék megjelenjen az átlátszó csőben. Amikor megszűnik a csöpögés, zárjuk vissza a csavart, és ismételjük meg az eljárást. Mindenképp figyeljünk rá, hogy a folyamat alatt a tartályból ne fogyjon el a fékolaj.

  1. lépés – A levegő eltávolítása a rendszerből

Ha nem jelenik meg levegő a tömlőben, zárjuk vissza a csavart, és távolítsuk el a tömlőt. Nagyon gyakran ebben a szakaszban már teljesen új folyadék van a rendszerben. Az optimális folyadékszint elérését követően zárjuk le a tartályt. Végül tisztítsuk meg a féknyerget féktisztítóval, és győződjünk meg arról, hogy a fékkar megfelelően reagál.

 

Üres fékrendszer légtelenítése

Ha egy üres rendszer légtelenítéséről van szó (például fékcső csere esetén), az egyetlen különbség a rendszer folyadékkal való feltöltése során a levegő eltávolításához szükséges hosszabb idő lesz. Teljesen „száraz” rendszerekben légteleníteni kell a féknyerget és ha lehetséges, a főfékhengert is. A radiális főfékhengerek könnyen hozzáférhető légtelenítőkkel rendelkeznek.

 

Hogyan lehet légteleníteni a hátsó féket egy motorkerékpáron?

Pontosan ugyanígy! A hátsó fékrendszer légtelenítése még könnyebb lesz, mivel csak egy féktárcsa van. Arra érdemes ügyelni, hogy a folyadék ne folyjon át a lengőkaron vagy a gumikon. A folyadék leöblíthető vízzel vagy féktisztítóval.

 

Hogyan kell légteleníteni az ABS-fékeket egy motorkerékpáron?

Itt megint nincs különösebb filozófia, az ABS-es fékek történő légtelenítése nem különbözik a hagyományos fékektől. A modern motorkerékpárok jellemzően rendelkeznek ABS-sel, beleértve a kis 125 köbcentis járgányokat is. Nagyobb probléma a CBS fékrendszerének légtelenítése lehet, hiszen ebben a rendszerben az első fékkar megnyomásakor a hátsó fék is aktiválódik.

Egy ilyen rendszer légtelenítésekor ügyelni kell a szellőzőnyílásokra. Az első féknyergek egyikén kettőnek kell lennie. A CBS rendszerben (leggyakrabban) egy további fékvezetéket vezetnek a hátsó féknyeregbe, így a CBS rendszer légtelenítésekor folyadékot kell töltenünk a hátsó tartályba. A rendszer légtelenítése előtt érdemes tanulmányozni a szervizkönyvet.

 

A fékrendszer légtelenítése motorkerékpáron. Nem olyan ijesztő!

A motorkerékpár fékrendszerének légtelenítése nem feltétlenül ijesztő: egy aránylag egyszerű szerviz tevékenység, amelyet saját magunk is elvégezhetünk. Természetesen azoknak, akik nem érzik sajátjuknak a feladatot, vigyék el a motorkerékpárt egy barátságos szerelőhöz, megbízható szervizbe.

A rendszeres fékfékfolyadék cserének minden motoros karbantartási listáján szerepelnie kell. Ezzel az alacsony költségvetésű szervizelési tevékenységgel egyszerűen növelhetjük a kényelmet és biztonságot.

 

Forrás: intermotors.pl

Kapcsolódó cikkek

Az ÉN Inter Cars-om: Észak-Pest- Interjú Czakó Zoltánnal és Czakó Péterrel

LEMFÖRDER TERMÉK PORTFOLIÓ

Ünnepi nyitvatartás – 2025 HÚSVÉT

Jöhetnek a napelemes kamionok?

Az ÉN Inter Cars-om: Eger – Interjú Pajtók Lászlóval