A NISSENS MŰSZAKI KÖZLEMÉNYE A KLÍMARENDSZER ALKATRÉSZEIRŐL

Személygépjármű
2023.01.17.

TÉMA: KONDENZÁTOR MECHANIKAI SÉRÜLÉSEI

CSÖKKENT RENDSZERTELJESÍTMÉNY

HÁTTÉRINFORMÁCIÓ

A kondenzátor a jármű elejében helyezkedik
el, és általában más, a motortérben lévő
hőcserélő berendezésekkel van összeszerelve.
A kondenzátor nélkülözhetetlen a klímarendszer
működéséhez. A hűtőközeg gáz halmazállapotból
folyadékká alakulását biztosítja. Ez a
kondenzációs folyamat során következik be,
ahol a hűtő hője elvonásra kerül és kicserélődik a
környezeti levegő hőjével.

OK ÉS OKOZAT

A csökkent rendszerteljesítmény vagy a
kompresszor meghibásodás vizsgálatánál
gyakran nem veszik figyelembe a kondenzátor
mechanikai sérüléseit, mint okot.
Sok esetben a hibák, melyeket a rendszer
meghibásodásának általános okaiként tartanak
számon, a szivárgás és a felületi rongálódás.
Ennek ellenére már a kondenzátor csöveinek és
lamelláinak kisebb mechanikai deformációja is
nagyban csökkentheti a rendszer teljesítményét.
Ezen kívül a korlátozott folyadékáramlás
abnormálisan magas nyomást és
hőmérsékletet eredményez a körben. Ezek
megnövelik a kompresszor terhelését, melyek
nagyban csökkentik annak élettartamát, vagy
legrosszabb esetben annak leállását okozzák.

LEGGYAKORIBB MECHANIKAI SÉRÜLÉSEK

Gyenge minőségű csomagolás – A túl szoros hevederek gyakran
összenyomják a kondenzátor felső és alsó csöveit. Az összelapított
csöveken a beszűkült keresztmetszetek miatt a hűtőközeg áramlása
rendkívül korlátozottá válik, sok esetben teljesen megszűnik. Továbbá a
legtöbb mai kondenzátor már úgynevezett mikrocsöves technológiával
készül belső osztott falakkal, amelyek rendkívül érzékenyek a hajlításra
és nyomásra.

Szállítás és rakodás okozta sérülések – A kondenzátor vékony
alumíniumból készül, és igen törékeny a szerkezete, ezért komoly
odafigyelést igényel. Dobozának leejtése vagy a beépítés során nem
megfelelő kezelése miatt könnyen megrongálódhatnak a törékeny részek.
Még az enyhe horpadások és a jelentéktelennek tűnő elgörbülések is
gyengíthetik vagy korlátozhatják a hűtőközeg áramlását, így csökkentve
a kondenzátor működési kapacitását. Ezeken kívül a rögzítőelemek és
csatlakozók is mechanika sérülésveszélynek vannak kitéve.

 

Sérült lamellák – A kondenzátorcsövek között elhelyezkedő vékony
lamellák feszítés, ütés, összenyomódás vagy nagynyomású felülettisztítás
hatására könnyen megsérülnek. Ha a lamellák tönkremennek, a
kondenzációs folyamat sokkal kevésbé lesz hatékony, mivel a berendezés
hőcserélő felülete csökken. A mérséklődő kondenzáció hatására nő a
belső hőmérséklet és nyomás, emiatt gyengül a rendszer teljesítménye.

Az importőr nem megfelelő kezelése
miatt elgörbült felső cső

Túl feszes heveder miatt elgörbült
felső csövek

A gyenge minőségű csomagolás
nem képes a terméket megóvni a
szállításból és raktározásból eredő
károktól

A minőségi Nissens kondenzátor
csomagolás U-profilokkal megóvja a
felső és alsó csöveket is

MEGOLDÁSI JAVASLAT

A kondenzátort mindig körültekintően kell
kezelni, és nem szabad figyelmen kívül hagyni
semmilyen felületi sérülést. Ha a csövek és/
vagy a lamellák láthatóan megrongálódtak, a
kondenzátort minden esetben ki kell cserélni!
A Nissens a kondenzátorait mindig
gondosan becsomagolja, ezzel biztosítva
azok maximális védelmét a raktározás
és szállítás során. A Nissens masszív,
újranyitható és zárható kartondobozok
segítségével óvja a kondenzátorokat a gyár
elhagyásától a célállomásig. A dobozban
található belső védőelemek szorosan ölelik
körül a kondenzátort, és speciális U-profilok
semlegesítik az ütések és hevederek okozta
behatásokat.

Kapcsolódó cikkek

Innováció és minőség a fékrendszerek világában

A Shell immáron 17. alkalommal a világ vezető globális kenőanyag-gyártója

Sparco DNS – 100% szenvedély

Bemutatjuk a Valvoline-t

A megfelelő motorkerékpár abroncsok kiválasztása: típusok, méretek és tippek

A csörlő helyes használata

Ezen a weboldalon sütiket használunk.
Adatvédelmi nyilatkozat