NISSENS OLAJHŰTŐ

PROBLÉMA:

IDŐ ELŐTTI OLAJHŰTŐ MEGHIBÁSODÁS, BELSŐ REPEDÉS > SZIVÁRGÁS OLAJNYOMÁS SZABÁLYZÓSZELEP HIBA > TÚLZOTT KENŐANYAG NYOMÁSHOZ ÉS OLAJHŰTŐ MEGHIBÁSODÁSHOZ VEZET

HÁTTÉR:

A járművekben használt, többnyire a motor által hajtott olajszivattyú megnöveli a kenőanyag nyomását, így keringetve azt a rendszerben. Ahogy a szivattyú fordulatszáma növekszik a motor fordulatának köszönhetően, a kenőanyag áramlásában és nyomásában felesleg keletkezik. Hogy szabályozza és szinten tartsa ezt, a szivattyúnak a kimeneténél szabályzószeleppel kell rendelkeznie. Az olajnyomást szabályzószelep biztosítja, hogy a kenőanyag nyomása állandó maradjon a motor fordulatszámától függetlenül. Kinyit, ha a meghatározott olajnyomás kialakul és emellett az áramlás egy részét visszavezeti a forgattyúházba, ezzel védve a rendszert a túlnyomással szemben.
A szelep meghibásodása az egyik fő oka lehet a rendszerben keletkező olajnyomás problémáknak. A mozgó alkatrész nagyon precíz illesztést igényel, mert beragadhat és ezzel hibát okozhat az áramlás szabályzásban.
A megfelelő nyomás hiánya – veszélyes olajhiányhoz és a motor belső alkatrészeinek berágódásához vezethet. Túlzott kenőanyag nyomás – nagyon káros, mert a kenőrendszer csatornáit, tömítéseit és alkatrészeit rendellenes működési feltételeknek teszi ki, ami idő előtti, súlyos meghibásodáshoz vezet. Különösen a szivattyú kimenetéhez közel szerelt olajhűtő/szűrő egység szenvedi el a túlnyomás okozta meghibásodást. Végül a túlzott kenőanyag nyomás a rendszer komoly szivárgásához vezet. Az olajhűtő belső repedése akár a kenőanyag a hűtőközegbe való bekerüléséhez, vagy a tömítés kifújása miatt kialakult komoly szivárgáshoz vezethet, mindez kenőanyag veszteséggel jár, ami a motor és alkatrészeinek katasztrofális meghibásodását okozza.

AJÁNLOTT MEGOLDÁS:

A nyomásszabályzó szelep egy idő után elkophat, de a gyakori meghibásodások általában idő előtt következnek be és más problémákra vezethetők vissza. Hogy elkerüljük a szelep megszorulását, ami a kenőrendszer kritikus hibájához vezet, megelőzés és rendszeres karbantartás javasolt:

• Rendszeresen cserélje le az olajat és az olajszűrőt a jármű karbantartási utasításának megfelelően.
• Gondoskodjon a kenőrendszer tisztaságáról. A keletkezett fémrészecskéket, port, szenesedett maradványokat vagy olaj iszapot el kell távolítani, mivel csökkenti a kenőanyag áramlását és a nyomásszelep megragadását okozza. Bizonyosodjon meg róla, hogy átvizsgálta azokat a helyeket, melyeknél a szennyeződés lerakódások különösen jelentősek: olajteknő, olajszivattyú/szívókosár és olajszűrő egység. Vizsgálja meg, hogy nincs-e jelen szennyeződés. Mossa ki a motort, ha szükséges.
• Olajhűtő meghibásodásakor és/vagy cseréjénél mérje meg a rendszerben lévő kenőanyag nyomását. A leolvasott értéket hasonlítsa össze a jármű dokumentációjában leírtakkal, hogy határértéken belül van-e. Ellenőrizze a nyomásszabályzó szelep állapotát, tisztítsa meg és cserélje ki, ha hibát állapított meg. Az olajhűtő károsodása valószínűleg a szelep meghibásodásából ered.

A mozgó dugattyú a nyomásszabályzó szelep leggyakoribb eleme. Ez nagyon érzékeny a szennyeződésekre.

Hűtőközeggel keveredett kenőanyag látszik az olajhűtő kimeneténél. A kenőanyag túlnyomásának és az olajhűtő belső repedésének egyik leggyakoribb eredménye.

 

 

2022.10.17.