Készen állunk a hibridekre!

2022.09.01.

A hibrid meghajtású járművek piaca egyre gyorsabb fejlődés előtt áll. Szinte mindegyik személyautó-gyártó megkezdte már a hibrid modellek forgalmazását. Az új típusú hajtáslánc új feladatok elé állítja a motor kenéséért felelős olajokat, a Castrol termékei azonban készen állnak ezekre az új kihívásokra.

Jelenleg szinte az összes fontosabb személygépkocsi-gyártó rendelkezik már a termékválasztékában hibrid-meghajtású modellekkel. A szakértők előrejelzései szerint 2025-re globálisan minden hatodik autó hibrid meghajtással készül majd, Európa pedig még tovább megy ebben, az öreg kontinensen minden negyedik jármű hibrid-rendszerrel működik majd.

Mi is az a hibrid-rendszer?

A hibrid meghajtású járművek hajtásláncában a belsőégésű motort egy elektromos egység egészíti ki. Bizonyos hibrid rendszerek kis méretű elektromotort tartalmaznak, melynek szerepe kimerül abban, hogy a hagyományos motor számára plusz erőforrást biztosít, más rendszerek viszont már képesek arra is, hogy nagy teljesítményű elektromos rendszerük önálló meghajtást biztosítson a jármű számára. Az elektromos hajtásláncok egyik előnye, hogy a kisebb és hatékonyabban működő hagyományos motorok használata csökkentett emisszióval és alacsonyabb üzemanyag-felhasználással jár együtt a hagyományos meghajtású járművekhez képest.

 

Nagy fordulatszámon

A hibrid rendszerek speciális kialakítása és működése a motorolajok számára számos egyedi kihívást jelent. Elsősorban: a hibrid rendszerek nagyon gyorsan igen magas fordulatszámot érnek el, a motor fordulatszáma akár tízszerese is lehet a hagyományos járművekének. A stop-start üzemmód aktiválódása is akár tízszeresen haladja meg belsőégésű motorokét – ez szintén komoly nehézséget jelent. Egy hibrid rendszer teljes életciklusában a stop-start rendszer aktiválása akár az 500.000 alkalmat is meghaladhatja.

Vigyázat: nagyfeszültség!

További potenciális probléma lehet a motorolaj kompatibilitása a hibrid rendszerű jármű elektromos rendszerével. Az elektromos rendszer, a motort beleértve, gyakran egybe van építve a váltóművel és az egész a váltófolyadékban úszik. A nem megfelelő olaj használata rövidzárlat kockázatát okozhatja, mely tönkreteheti az egész elektromos rendszert. Ezen kívül városi használatban, ahol a hibrid jármű belsőégésű motorja megszakításokkal üzemel, az olaj működési hőfoka akár 40 °C-kal alacsonyabb lehet, mint egy hagyományos járműben.

Közelebb a határértékhez

A hagyományos motorokhoz képest a hibrid járművek motorjai tovább működnek teljesítményük határához közel, azaz a maximális teljesítményük magasabb százalékán. A növelt terhelés ennek következtében a nyomatékváltó-rendszerre is érvényes. A nagyobb nyomaték és az intelligens vezérlési rendszerek működése a váltóban akár kétszeres fordulatszámot is eredményezhet.

A Castrol megoldása

A Castrol EDGE ‘Fluid TITANIUM’ technológiájú motorolajai a használathoz folyamatosan alkalmazkodó tulajdonságokkal rendelkeznek, nagy nyomás alatt felkeményednek és ezzel hatékonyan akadályozzák meg a fém a fémmel érintkezést, illetve mérsékelik a teljesítmény csökkenését eredményező súrlódást. A hibrid járműveket vezető autósok számára ezzel lehetővé válik a jármű valós teljesítményének kihasználása. A Castrol MAGNATEC STOP-START motorolajok molekulái ugyanakkor a rájuk egyedileg jellemző DUALOCK technológia révén a kent felületen ‘egymásba kapaszkodnak’, így hozva létre erős védvonalat a hibridek kihívásaival szemben – már alacsony működési hőfokon is. Ez az olaj drámaian, akár 50%-kal csökkenti mind a bemelegedési, mind a start-stop rendszerek okozta motorkopást*. A nyomatékátviteli rendszerek védelmére a Smooth Drive™ technológiát használó Castrol TRANSMAX váltóolajokat kiterjedt tesztelésnek vetették alá kifejezetten hibrid rendszereken. Ezen olajok aktív molekulái alacsony elektromos vezetőképességűek és nagy nyírási terhelés alatt is megtartják eredeti viszkozitásukat, illetve megakadályozzák a kenőanyag habosodását, mely hozzájárul a létfontosságú váltómű-alkatrészek védelméhez.

Hibrid járműveken tesztelt kenőanyagok

A Castrol egy Toyota Prius hibrid jármű segítségével a teljes Castrol EDGE és Castrol MAGNATEC STOP-START termékcsaládot letesztelte egy 24 órás módosított NYCC (New York városi) ciklus-modell alkalmazásával annak érdekében, hogy termékeit alapos vizsgálatnak vesse alá kifejezetten a hibrid járművekre jellemző műszaki környezetben. A vizsgálati ciklust 120 alkalommal ismételték meg a 24 órás periódusban. Mindegyik ciklusban a motor több, mint 10 alkalommal áll le és indul újra, tehát a teljes teszt során mindez több, mint 1200 alkalommal fordult elő. Ezen túlmenően a Castrol tovább bővítette a vizsgálat körét maximális teljesítményű és nagy fordulatszámú motortesztekkel a vizsgálat nehezítése céljából. Mindezek eredményeképp a Castrol EDGE és a MAGNATEC STOP-START most már joggal viseli a ‘hibrid teszten megfelelt’ és a hibrid hajtási rendszerekkel kompatibilis címkéket.

Kapcsolódó cikkek

STRANDS – autóipari és off-road világítás

Kevés az elektromos kamion, de így is őrült sokat spóroltak

Az autós ablaktörlők története

Hogyan védekezz a hideg ellen motorozás közben?

Inter Cars Agro kínálat

Téli és négyévszakos gumiabroncstesztek: Két kiváló eredmény a Hankook számára!