A motorkerékpár láncának beállítása elengedhetetlen karbantartási művelet. Függetlenül attól, hogy a körülbelül 800 km megtételét követő rendszeres utánállításra van szükség, vagy épp olyan probléma lép fel, amely lánc beállítást igényel, a megoldásra többféle mód létezik. Ha nincs közép emelőnk, azt gondolhatnánk, hogy ez nehezebben mehet.
Olvass tovább, hogy megtudd, hogyan lehet beállítani egy motorkerékpár-láncot emelő nélkül – a közhiedelemmel ellentétben ez egészen egyszerű.
Ellenőrizd a láncot
Ha a menetrend szerinti utánállítást végezzük, akkor nem szükséges különösebb vizsgálatot folytatnunk. Ha azonban bármilyen hibát észlelünk, azonnal ellenőrizzük. A motorkerékpár láncának meghibásodása súlyos és költséges problémákat okozhat.
Olvasd el a használati útmutatót
Olvass bele a motorkerékpár használati útmutatójába, hogy megtudd, milyen feszességűnek kell lennie a hajtásláncnak. Az optimális feszesség fontos a megfelelő működéshez. A túl laza lánc leugorhat a lánckerékről, és blokkolva a motorkerékpárt akár súlyos sérülésekhez vezethet mind a motoros, mind a jármű szempontjából.
Hasonlóképpen, a túl szoros lánc megzavarhatja a kerékpár egyéb funkcióit, és jelentős kopást eredményez. A használati útmutató elolvasásával megtudhatjuk a megfelelő láncfeszességre vonatkozó információkat.
Felejtsd el a középső emelőt
Sokan úgy gondolják, hogy a motorlánc beállításához központi állványra van szükség. Ez egyszerűen nem így van. Igen, a középső emelő teljesen mozdulatlanná teszi a kerékpárt, és lehetővé tesz különféle szerelési munkákat, de a motorlánc beállításához nem szükséges.
A lánc beállításakor a lehető legpontosabb konfigurációt kell eszközölni. Ennek a legjobb módja, ha úgy helyezünk súlyt a járműre, mintha rajta ülnénk – ahogy a továbbiakban olvashatod, ebben hasznos lehet egy segítőtárs is. Mindenesetre vannak jobb módszerek a lánc beállításához, mint a középkonzol használata.
A lánc beállításának kivitelezéséhez a legjobb mód, ha a művelet alatt a motorkerékpár ugyanabban a helyzetben van, ahogyan vezetés közben lenne, amit az állvány használata nem tesz lehetővé.
Keress egy segítőtársat
A motorkerékpár lánc beállításának műveletét legjobb, ha két ember végzi. Ahogy fentebb említettük, a leghatékonyabb mód, ha a járművet a hajtólánc beállításakor úgy helyezzük el, mintha az épp használatban volna. Mi lenne erre megfelelőbb, mint ha magad ülsz rá?
A legjobb eredmény érdekében a motorkerékpár tulajdonosa legyen az, aki az ülésen tartózkodik, így a felhasználás pontos súlyához lehet igazítani a láncot.
Állítsd a motorkerékpárt stabil pozícióba
Miután találtál egy segítő partnert, de mielőtt ténylegesen ráülnél a motorra, azt úgy kell elhelyezni, hogy a lehető legstabilabban álljon. Ez biztosítja, hogy a jármű ne mozduljon el a hajtólánc beállítása közben.
- Első kerék
Győződjünk meg arról, hogy az első kerék valami stabilhoz van támasztva. Ez lehet egy garázsfal, egy autó kereke vagy egy járdaszegély. Az első kerék rögzítése csökkenti annak kockázatát, hogy a kerék elforduljon, és a kerékpár elmozduljon vagy leessen a lánc beállítása során.
- Hátsó kerék
Egy másik tévhit, amely a motorkerékpár meghajtóláncának beállításához kapcsolódik, hogy a hátsó keréknek nem szabad érintkeznie a talajjal. Ez nem igaz. Igen, beállíthatjuk a láncot úgy is, de a hátsó kerék talajon tartása pontosabb végeredményt hoz.
Ha nincs partnerünk, a hátsó kerék felemelése a talajról megkönnyítheti a lánc beállítási folyamatának befejezését. Ez eszközölhető emelővel, de használhatunk más eszközt is, például téglát, fahasábot vagy más stabil szerkezetet, amely elbírja a motorkerékpár súlyát.
- Ülj fel
De csak miután rögzítetted a motorkerékpárt. Mint említettük, ez biztosítja a legpontosabb lánc beállítást. A középállvány használata megkönnyítheti a lánc beállítását, de előfordulhat, hogy nem a kívánt eredményt érjük el. A motoros súlya nélkül a láncot esetleg túl lazára vagy túl szorosra állíthatjuk.
Állítsd be a láncot
A fenti lépések végrehajtása után készen állunk a hajtáslánc beállítására. Ha már van ebben tapasztalatod, nem lehet gond. Ennek ellenére az alábbiakban felsoroljuk azokat az egyszerű lépéseket, amelyek szükségesek a motorkerékpár láncának beállításakor.
- Ellenőrizd a feszességet
Ez legyen az első lépés. A használati útmutatóból megtudhatjuk a szükséges információt. Ezt mérőszalag segítségével ellenőrizhetjük. A láncot felfelé tolva ellenőrizhető, hogy túl feszes vagy épp túl laza. Azt is ellenőrizhetjük, hogy a lánc mennyit ereszkedik nyugalmi állapotban.
- Lazítsd meg a tengely anyát
Ezután meg kell lazítani a tengelyanyát a hátsó keréken, hogy beállíthassuk a láncot. Ez rögzíti a helyén a hátsó kereket. Nem szükséges teljesen eltávolítani, de győződjünk meg arról, hogy hozzáférést biztosít, és lehetővé teszi a hajtáslánc beállítását.
- Állítsd be a csavarokat
A tengelyanya meglazítása után, azonosítsuk be a motorkerékpár láncának csavarjait. Hasznunkra lehet a használati utasítás is, de általában egy-egy csavar található a hajtólánc-mechanizmus mindkét végén. Ha a láncot lazítani kell, csavarkulccsal igazítsuk a csavarokat az óramutató járásával ellentétes irányba – vagy balra. Ha feszíteni kell, az óramutató járásával megegyező irányba – vagyis jobbra csavarjuk. Ügyeljünk arra, hogy minden csavart egyenletesen forgassunk el, hogy a hajtáslánc stabil maradjon.
Miután beállítottuk a láncot a motorkerékpáron, méréssel bizonyosodjunk meg arról, hogy megfelel a használati utasításban megadott méreteknek. Ezután rögzíthetjük a tengelyanyát, és már indulhatunk is.
Forrás: motofour.com