A világ nyugati országaiban élők nem igazán ismerték a Skoda 1203-at. A kishaszonjármű gyártását 1968-ban kezdték meg Csehországban és közel 30 évig volt sorozatgyártásban. A busz kisüzemi mennyiségben készült, de tartósságával, szerethetőségével rengeteg vállalkozás és a család használta hosszú ideig.
Kis túlzással a szülőszobától a temetőig kísérte a csehszlovák polgárokat, hiszen mentőautó és kegyeleti jármű egyaránt is készült belőle. A filmipar korabeli alkotásaiból is kihagyhatatlan kishaszonjármű.
Teherbírásban és helykínálatban egyaránt komoly előre lépésnek számított a Skoda 1203, a hosszú motortérfedelű Skoda 1201 és 1202 elődtípusokhoz képest. Ez persze már csak azért is érthető, mert az újdonságban a két első ülés között, a padló alatt kapott helyet a jól bevált Skoda erőforrás. Ettől persze az 1203 nem vált a szerelők kedvencévé a motor nehéz hozzáférhetősége miatt, helykihasználás szempontjából viszont példaértéket alkottak a csehszlovák mérnökök.
Az 1202 típusból érkezett 1,221 literes, négyhengeres 49 LE benzinmotoron túl rengeteg más alkatrész is az akkor Skoda személyautókból került át a márka haszonjárművébe. Manapság persze ez újra természetesnek mondható, a személyautós vezetési komfortra hivatkozva.
Az 1203 típus sorozatgyártása 1968-ban indult az újdonság számára korszerűsített üzemben, Vrchlabíban. Ezzel párhuzamosan egészen 1973-ig továbbra is gyártásban maradt az előd Skoda 1202 is. A 4,52 méter hosszú, 1,8 méter széles és 1,9 méter magas 1203-asból kezdetben csakis hagyományos furgonkivitel készült, amelynek 5,2 köbméteres rakterét üvegezett lemezfal választotta el a kétszemélyes vezetőfülkétől. Az 1170 kg saját tömegű Skoda 1203 terhelhetőségi adataként tekintélyes 950 kilogrammot adott meg a gyártó. Állandó 60 km/h sebességnél 11 liter benzint égetett el a Skoda 1203 erőforrása.
„Kórház a város szélén”
A dobozos furgonok mellett már a gyártás első évében készült 3 mikrobusz is, körben üvegezett kivitelben. Ezt követően pedig rengeteg további változat is megjelent, a platós pickup-tól kezdve a darus felépítményes céljárművekig, mentőautók stb.
Persze a kor szokásához hűen erre a típusra is sokat kellett várni, mire a megrendeléstől számítva átvehették a szocialista ipar munkásai. Hiszen magánszemélyek legfeljebb használtként juthattak hozzá, akkor viszont még lakóautót is építettek belőle. Ám idővel még Franciaországba és Belgiumba is jutott exportra a Skoda 1203, akárcsak az egyiptomi piacra. Két hosszított tengelytávú egyedi kivitel is készült belőle 1971-ben, egy-egy Skoda 100L versenyautó szállításához, amelyek a túrautó-Európa-bajnokságban indultak. Közel hetvenezer Skoda 1203 készült Vrchlabíban 1981-ig, amikor a típus gyártását teljes egészében áttelepítették a motorok szülőhelyére, Trnavába. Itt, némileg modernizált formában és tartalommal egészen az 1990-as évek végéig gyártották a típust TAZ márkanév alatt.
És talán a jövő…..