Az off-road felfüggesztéseknek egyaránt jól kell teljesíteniük az ösvényen és az autópályán.
Egy jármű felfüggesztésének három fő feladata van: az egyenetlenségek simává tétele, a gumiabroncsok érintkezésben tartása az úttal és a jármű stabilitásának szabályozása.
A rugók elnyelik a kerekekre ható erők energiáját. A két leggyakoribb rugótípus: a spirálrugó és a laprugó. Mindkét típus hatékonyan nyeli el az energiát, de lengéscsillapítókra van szükségük, hogy csökkentsék vagy csillapítsák az egyenetlenségek okozta rezgést.
Minden jármű kereke kap egy rugót és egy lengéscsillapítót, de az első felfüggesztés különbözik hátsótól. Az első két keréknek jobbra és balra kell fordulnia, továbbá több féknyomatékot nyel el. Ennek megfelelően az első felfüggesztések általában bonyolultabbak.
Az off-road járművek első felfüggesztése – két okból – általában még összetettebbek, mivel a kerekek jellemzően nagyobbak, a terep pedig kimondottan hepehupás lehet.
- A négykerék-meghajtású járművek és SUV-k első felfüggesztési rendszerei leggyakrabban laprugóval ellátott merev tengelyt tartalmaznak. Az ilyen felfüggesztést merevhidas futóműnek nevezik, mivel a kerekek oldalirányban össze vannak kötve, így egységként mozognak együtt. A laprugók a gépjármű vázához, illetve U-csavarokon keresztül a tengelyhez csatlakoznak. A tengely mindkét oldalára szerelt lengőkar vezérli a karosszéria dőlését.
- A merevhidas futóművek másik változata esetén a laprugók funkcióját tekercsrugók látják el. Sok off-road sofőr előnyben részesíti az utóbbi megoldást, mert kialakításuk kompakt és csendesebb, simább futást biztosítanak.
- A független első felfüggesztés (IFS) esetén a két első kerék egymástól függetlenül mozog. Az IFS rendszerben az egyik oldalon egy felső és egy alsó lengőkar csatlakozik a kerékhez, a másik oldalon pedig a vázhoz. A rugózás vagy torziós rudak segítségével történik, amelyek kiegyenesített tekercsrugókként működnek, vagy rugóstagokkal, amelyek egy tekercsrugót és egy lengéscsillapítót egyesítenek egyetlen egységben.
- A Twin-traction beam (TTB), vagy twin I-beam, a Ford által tervezett felfüggesztés, amely a merevhidas és a független rendszerek legjobbjait egyesíti. A TTB rendszernek két hídja van a jármű elején. Mindegyik híd az egyik végén egy forgócsapra, a másik végén pedig a kerékhez van rögzítve. A gerendák átfedik egymást, így lényegében hosszú lengőkarokként működnek. A középső U-csukló lehetővé teszi mindkét híd független mozgását.
A legtöbb 4×4-es jármű hátsó tengelyén szinte mindig merevhidas felfüggesztés található lap- vagy tekercsrugóval. Az off-road szerelmesei gyakran szerelnek lengéscsillapítókat a tengely ellentétes oldalára – egyet a tengely elé, egyet a tengely mögé –, hogy csökkentsék a hátsó tengely hirtelen gyorsulás által okozott gyors fel-le mozgását.
Független Természet
Az ATV-k és UTV-k felfüggesztései jellemzően független rendszerek. Sok gyártó kettős „A-arm” keresztlengőkaros felfüggesztést használ a jármű elején. Ahogy a neve is sugallja, a felső és az alsó lengőkarok A-alakúak. Hátul jellemzően egy független rendszert találunk, amely szögben hátrafelé van pozícionálva a gördülékenyebb haladás érdekében.
Forrás:
https://adventure.howstuffworks.com/outdoor-activities/off-roading/off-road-vehicles3.htm