Az ACEA első előírásai 1996-ban születtek meg, amelyek a motor kenőanyagainak minőségét az európai követelmények szerint határozták meg. Azóta ezek a előírások sokat változtak a személy-és haszongépjárművek motorolajainak történetét tekintve, a motorblokk gyártási és megmunkálási technológiák állandó fejlődésének, a környezetvédelmi előírásoknak, az emissziót csökkentő rendszerek védelmének és az egyre szigorodó károsanyag kibocsátási előírásoknak köszönhetően. Ezzel párhuzamosan az ACEA számos új motorolaj teljesítményszint követelményt vezetett be.
Miért van ezekre a fejlesztésekre szükség?
A korszerű gépjármű berendezéseinek, mint a közvetlen benzinbefecskendezéses, turbós (TGDI) motorok, küzdenek az alacsony fordulati előgyújtás (LSPI) problémájával, valamint azzal, hogy biztosítsák a motor kopás elleni és a turbófeltöltő lerakódás elleni védelmét. Néhány régebbi motorteszt szükségszerűen kivonásra kerül, mert ezek régi teszt berendezéseket használnak, amelyek már nehezebben hozzáférhetőek. Cél, hogy az alapként meghatározott követelmények a korszerű járműpark fejlődésével párhuzamosan növekedjenek.
Melyek a legfontosabb változások?
Új E sorozatok jelennek meg, az ACEA E8 váltja ACEA E6-ot, az ACEA E11 az ACEA E9-et, a jelenlegi ACEA E4 és ACEA E7 specifikáció marad az régebbi motorok számára.
Az ACEA E8 és ACEA E11 specifikációkra vonatkozó frissítések középpontjában a fokozott oxidáció elleni védelem és a dugattyú tisztaság áll, a bevált ASTM motortesztekkel együtt, melyek az API CK-4-hez lettek kifejlesztve. Ennek eredményeként további gépgyártó (OEM) motortesztek kerülnek majd be.
Az ACEA nagy teljesítményű dízel E sorozatok mellett két új F sorozat (ACEA F8 és ACEA F11) mutatkozik be, amely jelenleg még fejlesztés alatt áll. Az F sorozatok a 2,9 – 3,2 mPa.s (vagy cP) HTHS viszkozitású fokozott üzemanyag hatékonysággal rendelkező motor kenőanyagokra vonatkozik majd. Az ACEA F8 nyújtja az ACEA E8 teljesítményt, védelmet és tartósságot; valamint összhangban van a meglévő nagy teljesítményű MB 228.61 jóváhagyással. Az ACEA F11 nyújtja az ACEA E11 teljesítményt, védelmet és tartósságot; valamint összhangban van az API FA-4 specifikációval.
Az új követelmények már 2021. május 1 -jétől beterjeszthetők az ACEA 2021-hez a személy-és kisteherautó motorolajokra vonatkozóan. Az új termékeknek csak 2022. május 1-jétől kell igazolniuk az ACEA 2021 megfelelőséget.
Azon termékek esetében, amelyek jelenleg igénylik az ACEA 2016 -ot, az olajszolgáltatók választhatnak: 2023. május 1 -je előtt frissítik a termékeket a legújabb specifikációra, vagy kivonják őket a piacról.
A Shell kenőanyagok megfelelnek a mindenkori ACEA teljesítményszinteknek, a Shell ennek érdekében folyamatosan dolgozik a kutatás-fejlesztésen, hiszen 15 egymást követő évben választották a világ első számú kenőanyag gyártójának független felmérés alapján. A vállalat 5 kutató fejlesztő bázissal rendelkezik a világ különböző pontjain, ahol 200 kutató dolgozik a prémium termékeken, amit a Shell gyárt, legyen szó Shell Helix személygépjármű motorolajról, vagy Shell Rimula tehergépjármű motorolajról.
A termékek bővebb leírását megtalálja honlapunkon: