ADAC nyári gumi tesztek

2022 ADAC nyárigumi tesztek

Azt, hogy egy gumiabroncs hogyan viselkedik száraz vagy nedves úton, csak alapos tesztek során lehet megállapítani.

ADAC nyári gumiabroncsteszt 2022: A győztesek és vesztesek

A 2022-es nyári gumiabroncsteszt során 34 kétdimenziós abroncsmodellnek kellett bizonyítania különböző szakágakban. Mivel egyes tesztelési kritériumok nagyon eltérő követelményeket támasztanak a gumiabroncsokkal szemben, és így ellentétesek egymással, csak kiegyensúlyozott modellek tudnak meggyőzően szerepelni a tesztben.

185/65R15 ADAC 2022 nyárigumi teszt eredmények (ADAC, 2022)

Ezúttal az ADAC nyári gumiabroncstesztjén: 16 aktuális modell 185/65 R15 méretben számos kisautóhoz az Audi A1-től a VW Poloig. Az összmérleg pozitív – és a kisebb gyengeségekkel rendelkező abroncsok esetében érdemes megnézni a részletes értékelést.

– Elöl: Hat különösen kiegyensúlyozott modell
– A prémium gyártók második márkái többnyire olcsóbbak
– Visszaminősítés a száraz, nedves és kopás kategóriákban

Az örömteli végeredmény: a 16 tesztalany egyike sem mutat komoly gyengeséget a száraz, nedves, zaj, üzemanyag-fogyasztás és kopás fő kritériumainak egyikében sem. Hat modellt különösen ajánlhatónak („jó”), tíz másikat pedig ajánlhatónak („kielégítő”) minősítettek.

Különösen kiegyensúlyozott: A teszt győztesei

A hat nagyon kiegyensúlyozott abroncsmodell közül a hatos csoportban a Goodyear EfficientGrip Performance 2 különösen ajánlott a sokat autózóknak, mivel a tesztben a legmagasabb futásteljesítményt érte el. A Bridgestone Turanza T005 és a Pirelli Cinturato P1 Verde esetében viszont elsősorban a jó száraz és nedves teljesítményen volt a hangsúly – még mindig jó kopási tulajdonságokkal.

A Michelin Primacy 4 kiegyensúlyozott irányultságot mutat: bár egyik fő kritériumban sem érte el a legmagasabb pontszámot, mégis jó száraz, nedves és kopási tulajdonságokkal rendelkezik. A Dunlop Sport BlueResponse és a Giti GitiSynergy H2 viszont jó minősítést kapott nedves és száraz úton, valamint mindkettő kopáson, ami még mindig elég a jó összpontszámhoz.

Leminősítés száraz utakon

Műholdas adatrögzítők rögzítik a vizsgálati adatokat.
A tíz „kielégítő” tesztmodell közül négynek van egy közös vonása: a Laufenn G Fit EQ+, a Continental EcoContact 6, a Firestone Roadhawk és a Semperit Speed-Life 3 egyaránt jó tulajdonságokkal győznek száraz úton, de a nedves úton mutatott enyhe gyengeségek miatt az általános osztályzatban visszaminősülnek. A legtöbb ilyen gumiabroncs prémiumgyártók olcsóbb, második márkás terméke: a Laufenn a Hankook, a Firestone a Bridgestone, a Semperit pedig a Continental márkája.

A Continental EcoContact 6 a prémium modell ebben a kissé vizes úton gyenge csoportban. Ugyanakkor ez az egyetlen gumiabroncs a tesztben, amely mind a környezetvédelmi, mind a gazdaságossági kritériumokban nagyon jó minősítést ért el. Az üzemanyag-fogyasztás tekintetében messze kiemelkedik a mezőny többi tagjától, és teljesen megfelel az EcoContact névnek. Ugyanakkor jó futásteljesítményt ér el annak ellenére, hogy újonnan messze a legalacsonyabb profilmélységgel rendelkezik.

Nedves kezelés az állandóan esős pályán

A BFGoodrich Advantage (második márka Michelin) gyengeségeket mutat száraz és nedves úton, ami az összpontszám leminősítéséhez vezetett. A Falken Sincera SN110 Ecorun és a Vredestein Ultrac (az Apollo Tyres márkája) viszont „kielégítő” minősítést kapott az általános pontszámban a kopási viselkedésük miatt. Az Ultrac azonban különösen a száraz és nedves úton nyújtott teljesítménye alapján jól teljesít, ezért jó alternatíva lehet a kevésbé gyakori vezetők számára.

A fennmaradó három gumiabroncs közül, amelyek mindegyike gyengeségeket mutat száraz és nedves úton, a Fulda EcoControl HP 2 (Goodyear) a magas futásteljesítményének köszönhetően nagyon pozitívan emelkedik ki, míg a Cooper CS7 a kopás tekintetében sem jut túl a kielégítő eredményen. A szlovák Matador MP47 Hectorra 3 (Continental) viszont a legnagyobb gyengesége a száraz pályán van.

Következtetés: A teszteredmény ismét megmutatja, hogy mennyit kell olvasni a sorok között. És azt is, hogy mennyire fontos ismerni a saját vezetési profilját vagy a gumiabronccsal szemben támasztott követelményeit. Csak így lehet megtalálni a jellemzők és az ár szempontjából legmegfelelőbb gumiabroncsot.

A 185/65R15 gumiabroncsot az alábbi járművekre szerelik

Alfa MiTo
Audi A1
Citroen C3, Nemo Kombi
Fiat Fiorino, Panda, Punto, Qubo
Hyundai i20, i30
Kia Ceed, Rio, Stonic
Mercedes A-Klasse
Opel Adam, Combo, Corsa
Renault Clio, Zoe
Seat/ VW Ibiza, Polo

215/60R16 ADAC 2022 nyárigumi teszt eredmények (ADAC, 2022)

Ezúttal az ADAC nyári gumiabroncstesztjén: 18 aktuális modell a népszerű 215/60 R16 99V méretben, a Ford Mondeótól a VW Passatig számos középkategóriás járművön. Az általános mérleg pozitív, de néhány szakágban a gumiabroncsok nagy teljesítménykülönbségeket mutattak – és ezekre érdemes odafigyelni.

– Öt különösen kiegyensúlyozott modell
– Leminősítés a száraz és nedves kategóriában
– Olcsóbb második márkák mint lehetséges alternatíva

Összességében pozitív következtetést lehet levonni erre a dimenzióra, amely kisebb SUV-okhoz, például tesztjárművünkhöz, a Skoda Karoq-hoz is illik. Végül is a 18 tesztelt modellből 5 az ADAC „jó” minősítéssel értékelte őket, azaz különösen ajánlhatóak és kiegyensúlyozottak. Tizenkét gumiabroncs minősítése „kielégítő”, tehát ajánlható, és csak egy „elégséges” modell ajánlható csak korlátozással.

A különösen kiegyensúlyozott tesztgyőztesek

Tesztjármű a 215-ös mérethez: Skoda Karoq
Az öt jónak minősített modell, a Continental PremiumContact 6, a Michelin Primacy 4, a Bridgestone Turanza T005, a Dunlop Sport Bluresponse és a Toyo Proxes Comfort egyik fő kritériumban sem mutat gyengeséget, és kiegyensúlyozottságukkal pontszámot érnek el.

A felső csoportból a Michelin és a Bridgestone különösen meggyőző száraz úton, míg a Conti nedves úton kapja a legjobb pontszámokat. Az üzemanyag-fogyasztás és a kopás gazdasági és ökológiai kritériumai tekintetében a Michelin Primacy a mércét jelenti.

Bár a Toyo Proxes Comfort minden fő kritériumban a kielégítő határát súrolja, a tesztben még így is a legjobb öt között foglal helyet.

Különbségek az üzemanyag-fogyasztásban

A műholdas adatrögzítők rögzítik a vezetési adatokat.
A Nokian Tyres Wetproof vizes gumiabroncs az ajánlott gumiabroncsok mezőnyében az élen jár. Ez is jó eredményekkel tud meggyőzni a száraz, nedves és kopás kategóriákban, de az üzemanyag-fogyasztásban éppen csak lemarad a jó értékelésről – és ez az összértékelés leminősítéséhez vezet.

Általánosságban elmondható, hogy az ADAC által valós vezetési körülmények között mért üzemanyag-fogyasztásban ezúttal különösen nagyok voltak a különbségek ebben a vizsgálati dimenzióban. A különbség a legjobb (Kormoran Road Performance) és a legrosszabb abroncs (Lassa Competus) között majdnem 10 százalék! A Nokian leminősített Wetproof 8 százalékkal több üzemanyagot fogyasztott a teszt során, mint a Kormoran.

Nedves úton gyenge gumiabroncsok

Körpálya vizes: Vezetés a határon
A Nokian mögé sorolt három jelölt közös jellemzője, hogy nagyon jó kopási tulajdonságokkal rendelkeznek, de nedves úton nem jutnak túl a kielégítő eredményen. Másrészt a Kumho Ecowing ES31 még száraz úton is a legjobb értékelést kapja a tesztelt abroncsok közül. A Hankook ventus Prime 3 K125 itt is jó eredményt ér el. Egyedül a Goodyear csoporthoz tartozó lengyel márka, a Debica Presto HP2 nem ér el kielégítőnél jobb eredményt száraz úton.

A Kleber Dynaxer HP4, a Michelin második márkája, a Firestone Roadhawk (a Bridgestone második márkája) és a Sava Intensa hp 2 (Goodyear) szintén jól teljesít száraz úton, de a nedves úton mutatott (enyhe) gyengeségek miatt az összpontszámban is leminősítésre kerültek. Legalábbis a Sava a legjobb kopási tulajdonságokkal is tündökölhet a tesztben.

Gyengeségek száraz úton

A kerekeket percenként cserélik
A Barum Bravuris 5HM (Continental Corporation), az Esa+Tecar Spirit Pro, a török Lassa Competus és a Semperit Speed-Life 3 (Conti) száraz és nedves úton egyaránt gyengeségeket mutatnak, ami mindkét fő kritériumban kielégítő értékelést eredményez, és így az összpontszámot rontja. Az a tény, hogy mind a négy jó kopási tulajdonságokkal rendelkezik, gazdasági szempontból dicséretes, de nem tudja ellensúlyozni a biztonság szempontjából fontos kritériumok gyengeségeit.

A tajvani Nankang Eco-2+ az utolsó képviselője a kielégítőre értékelt abroncsoknak. Azonban sem szárazon, sem nedvesen, sem a kopás szempontjából nem jut túl a kielégítő értékelésen, és így megérdemelten az utolsó előtti helyen landol a tesztben.

A Kormorán úti teljesítmény a legalsó részen található. Bár az üzemanyag-fogyasztás terén az abszolút legjobb eredményt érte el, és a kopás terén is jó minősítést kapott, a biztonság szempontjából fontos kritériumokban egyértelmű gyengeségeket mutat. Különösen nedves úton az abroncs gyorsan eléri tapadási határait, ami a teljesítményének megfelelő értékelésében tükröződik. Összességében a gumiabroncs csak feltételesen ajánlható. A Lengyelországban gyártott gumiabroncsot azonban jelenleg már nem forgalmazzák Németországban.

A 215/60R16 gumiabroncsot az alábbi járművekre szerelik

Citroen C8,Jumpy
DS DS 4, DS 5
Fiat 500X, Scudo
Ford Galaxy, Mondeo, S-MAX
Honda Accord, HR-V
Kia Optima
Mazda CX-3
Opel Astra, Insignia, Zafira
Peugeot 3008, 508, 807, Expert
Seat Alhambra, Ateca
Skoda Karoq, Superb, Yeti
Volvo V60
VW Beetle, Passat, Sharan

Forrás: https://bhpgumi.hu/magazin/adac-nyari-gumi-tesztek

2022.03.04.