„Meghalt” az akkumulátor? 8 figyelmeztető tünet

Az egyik legrosszabb érzés, ami egy motorost érhet: odamegyünk szeretett járgányunkhoz, megpróbáljuk beindítani, és – semmi…

Talán csak lemerült az akkumulátor, esetleg tönkre is ment, de akár más is állhat a háttérben.

A „haldokló” vagy „halott” akkumulátornak számos tünete van, kezdve onnan, hogy a gyújtás nem szuperál, az akkumulátor nem tartja a töltést, de akár repedések, kidudorodások és elszíneződések is megjelenhetnek az eszközön.

Egy alaposabb vizsgálat javasolt annak érdekében, hogy eldönthessük: az akkumulátor felmondta a szolgálatot, vagy csak töltésre van szüksége.

 

A „halott” akkumulátor 8 tünete

Ha problémát okoz a motorkerékpár beindítása és akkumulátor-problémára gyanakszunk, több olyan szimptóma is van, amelyek megkönnyítik a helyes irány megtalálását a kérdésben.

A következő tüneteket tapasztalhatjuk, ha haldokló akkumulátorral állunk szemben:

Nincs gyújtás: Ha az akkumulátor teljes mértékben felmondta a szolgálatot, a motorkerékpárt egyáltalán nem tudjuk beindítani. Ebben az esetben általában a rossz vagy lemerült akkumulátor az első feltételezett bűnös.

Azonban sok másik probléma is okozhatja, ha nem indul a motor. Ezért elengedhetetlen, hogy ellenőrizzük az akkumulátort, és zárjuk ki azt a potenciális okok közül, mielőtt a kétkerekű más területeinek hibaelhárítására térnénk át.

Nem tartja a töltést: A haldokló akkumulátorok esetében a lemerült egységet feltöltve az szinte azonnal újra lemerül – tehát az akkumulátor nem képes tárolni az elektromos töltést.

Azonban egyéb problémák is okozhatják ezt a jelenséget, például egy rossz generátor. Tehát ha az akkumulátor nem tartja a töltést, előfordulhat, hogy nem is az áramforrás a hibás.

Halványuló fényszórók és kürt: Ha az akkumulátor haldoklik, de még nem teljesen adta meg magát, egy tünet, mellyel találkozhatunk a halványuló fényszórók, rádió vagy kürt. Ezek a szimptómák mutatják, hogy az elektromos rendszer elveszíti töltését, az akkumulátor lemerülőben van.

Az akkumulátor ekkor általában újratölthető, hacsak nem régi, sérült, vagy ha a tünet nem kapcsolódik a töltőrendszerhez, például rossz generátorhoz.

Rossz voltmérő leolvasás: Ha az akkumulátort multiméterrel vagy voltmérővel teszteljük, és nincs feszültsége, gratulálunk: az akkumulátor rossz. A voltmérő hasznos eszköz lehet annak megállapításához, hogy az akkumulátor lemerült és csupán feltöltésre szorul, vagy tönkrement, és cserélnünk kell.

Sérült vagy korrodált akkumulátor pólusok: Ha arra gyanakszunk, hogy az akkumulátor a végét járja, a fizikai sérülést jelző mutatók lehetnek a szerkezet kivezetései. Ha a csatlakozók erősen korrodáltak, az az akkumulátor funkcióvesztését eredményezheti, de azok megtisztításával az egység újra működhet.

Ha azonban az akkumulátor érintkezői bármilyen módon eltörnek, akkor az akkumulátort valószínűleg cserélnünk kell.

Repedések vagy dudorok a burkolaton: A „felpúposodott” motorkerékpár-akkumulátor a kémiai gáz felhalmozódását jelzi az akkumulátorban, ami az egység belsejében zajló elektrokémiai oxidáció (korrózió) eredménye. A domború vagy repedt motorkerékpár -akkumulátor általában azt jelzi, hogy az akkumulátor túl van töltve – akár maga az akkumulátor, akár rossz töltésrendszer miatt. Mindenesetre, ha az akkumulátor repedni vagy dudorodni kezd, vehetjük úgy, hogy tönkrement.

Szivárgás: Ha az akkumulátor szivárogni kezd, az szintén az erőteljes belső oxidációs folyamatot jelzi. Amennyiben szivárgást tapasztalunk, tudnunk kell, hogy használata ekkor már nem biztonságos, cserére szorul.

Elszíneződés: Az akkumulátor elszíneződése lehet a motorkerékpár belsejéből származó foltok következménye, de jelezheti ugyanazokat az elektrokémiai folyamatokat is, amelyek szivárgó vagy kidudorodó akkumulátor esetén zajlanak. A motorkerékpár akkumulátorának bármilyen elszíneződését alaposan meg kell vizsgálnunk, hogy megállapítható -e annak forrása. Ha az akkumulátor színe megváltozik, akkor valószínűleg az utolsókat rúgja, és cserére szorul.

 

A merülő vagy lemerült motorkerékpár-akkumulátor tünetei két nagy kategóriába sorolhatók: az akkumulátor fizikai ellenőrzésével felmérhető tünetek és a használat során tapasztalható szimptómák (indítási nehézségek, stb). A legtöbb motoros észreveszi a működési problémákat, mielőtt észlelné a fizikai sérüléseket – hacsak nem végez rendszeres ellenőrzéseket motorkerékpárján, amikor nem használja azt.

Ha olyan működési nehézségeket tapasztalunk, mint a nehéz indítás, fontos, hogy mielőbb ellenőrizzük az akkumulátor fizikai állapotát: nem látható -e sérülés vagy egyéb probléma – még mielőtt elkezdenénk a motor más területeinek hibaelhárítását. Ezzel hosszú távon sok felesleges vesződést és kiadást spórolhatunk meg.

 

 

Forrás:

https://motofour.com/is-your-motorcycle-battery-dead-8-symptoms-to-look-for/

2021.11.18.